Зразок роботи
Вступ
Актуальність теми дослідження. Проблеми, пов’язані з наповненням місцевих бюджетів в Україні і реалізацією бюджетних прав органів місцевого самоврядування набули особливої гостроти. Українська держава поступово проводила законодавчу, організаційну роботу, пов’язану з формуванням та подальшим розвитком місцевого самоврядування і розробкою механізмів його забезпечення. Однак негативний досвід попередніх років, а також допущені власні помилки, недоліки та прорахунки негативно відображалися на результатах діяльності інститутів місцевої влади.
Сьогодні питання децентралізації бюджетної системи України виходять на перший план, адже фінансова децентралізація є однією з фундаментальних умов незалежності та життєздатності органів місцевої влади: децентралізація процесів ухвалення рішень збільшує можливості участі місцевої влади у розвитку підконтрольної їй території; фіскальна децентралізація сприяє ефективному забезпеченню суспільними послугами шляхом ретельнішого узгодження видатків органів влади з місцевими потребами і уподобаннями.
Але реалізація законодавчо закріпленого права кожного адміністративно-територіального утворення на економічну самостійність неможлива без наявності у кожного органу влади власного бюджету і права його складання, затвердження і виконання без втручання ззовні. А це означає, що кожен орган влади повинен володіти своїми фінансовими джерелами, достатніми для організації управління економікою і соціальною сферою на своїй території. Одночасно з цим він повинен володіти відносною самостійністю в управлінні податками та іншими обов’язковими платежами, що надходять до відповідного бюджету.
Тому саме місцевим бюджетам, як основній фінансовій базі органів місцевого самоврядування, належать особливе місце в бюджетній системі нашої держави. Важлива роль відводиться місцевим бюджетам і у соціально-економічному розвитку території, адже саме з місцевих бюджетів здійснюється фінансування закладів освіти, культури, охорони здоров’я населення, засобів масової інформації; також фінансуються різноманітні молодіжні програми, видатки по упорядкуванню населених пунктів. Саме з амісцевих бюджетів здійснюються видатки на соціальний захист та соціальне населення.
На жаль, в цій ланці бюджетної системи зберігається безнадійно застарілий механізм централізованого регулювання вищестоящими органами доходів місцевих бюджетів. Це позбавляє місцеві органи влади фінансової самостійності, на довгі роки закріплює залежність розвитку місцевої економіки і соціальної сфери від можливостей і бажання вищестоящих органів влади вирішувати проблеми, що знаходяться на даній території районів, міст, селищ і сіл.
Таким чином, сьогодні з особливою гостротою постає проблема вироблення дієвого механізму, який би визначав нові принципи формування місцевих бюджетів, чітке розмежування функцій і повноважень усіх рівнів влади, а звідси – видатків кожного виду бюджету, і що саме головне – доходів між різними ланками бюджетної системи. При цьому питання бюджетної політики, оподаткування і міжбюджетних відносин повинні розглядатись і вирішуватись комплексно, оскільки вони тісно взаємопов’язані, і ні один із цих елементів не може бути реформованим без врахування двох інших.
У науковій літературі проблеми формування та використання місцевих бюджетів досліджуються в працях провідних вітчизняних вчених:
В. Бодрова, М. Деркача, О. Кириленко, І. Когут, Т. Косової, В. Кравченка, Л. Лисяк, І. Луніної , Ц. Огонь, К. Павлюк.
Ці та інші питання, пов’язані з фінансовою самостійністю місцевих органів влади не є новими. Проте багато з них чекають на своє практичне вирішення.
Саме ця обставина і зумовила потребу у вивчені процесу формування і виконання місцевих бюджетів, ролі планування в процесі використання коштів на виконання програм розвитку регіону на місцевому рівні.
Тому, зважаючи на складність та неоднозначність проблеми, що досліджується, існують питання, які потребують поглибленого вивчення.
Метою роботи є дослідження процесу формування і виконання місцевих бюджетів України.
Для досягнення цієї мети ставляться такі завдання:
дослідження економічного змісту місцевих бюджетів та їх ролі у соціально-економічних процесах;
дослідження проблем формування і виконання місцевих бюджетів;
розробка пропозицій щодо вдосконалення існуючого механізму виконання місцевих бюджетів.
Предметом дипломної роботи є теоретичні та практичні аспекти формування та виконання місцевих бюджетів.
Об’єкт дослідження – місцевий бюджет Закарпатської області.
Теоретично-методологічну основу написання дипломної роботи складають законодавчі та нормативні акти, що стосуються питань формування та виконання місцевих бюджетів.
Методи дослідження. Теоретико-методичну основу дослідження становлять сучасна економічна теорія, методи наукового пізнання та методи фінансового аналізу. У процесі дослідження застосовувались: методи теоретичного узагальнення, порівняння, синтезу – при уточненні ролі та значення місцевих бюджетів в системі місцевих фінансів, обґрунтуванні структурних складових децентралізації фінансових ресурсів та їх характеристики; абстрактно-логічний метод – для теоретичних узагальнень і висновків за матеріалами дослідження; методи статистичного та економічного аналізу, порівняння – для визначення сучасних тенденцій формування доходів та здійснення видатків місцевих бюджетів України, Запорізької області.
Інформаційною базою є законодавчі та нормативно-правові документи, статистичні матеріали Міністерства фінансів України, Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, обласної державної адміністрації Запорізької області, наукові публікації вітчизняних та зарубіжних вчених.
Наукова новизна одержаних результатів полягає в обґрунтуванні теоретико-методичних положень щодо оптимізації місцевих бюджетів в умовах децентралізації фінансових ресурсів. Основні положення, що містять наукову новизну полягають в наступному:
удосконалено
визначення сутності категорії «фінансове забез¬печення місцевого самоврядування» як комплексного поняття, що охоплює сукупність фінансових ресурсів, які формуються у відповідних фондах, перебуваючи у сфері обслуговування органів місцевого самоврядування, та є основою розвитку адміністратив¬но-територіального утворення.
Практичне значення одержаних результатів. Пропозиції, обґрунтовані в дипломній роботі, мають теоретичне та практичне значення в напрямі зміцнення фінансової бази місцевих бюджетів в умовах децентралізації фінансових ресурсів.
Логіка та методологія дослідження обумовили структуру роботи, яка складається з трьох розділів, вступу та висновків.