Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність теми дослідження. Глобалізація світового господарства, перебудова засад державного регулювання і революційний характер змін в інформаційних технологіях спричинили глибокі структурні зрушення у фінансових системах країн з ринковою економікою. Поряд з цим суттєвим чином розмиваються традиційні кордони між сферами діяльності банків та інших фінансових інститутів різноманітних типів, що призводить до зміни комплексу і способів реалізації послуг, які надаються самими кредитними інститутами. Все це призводить до різкого підсилення конкурентної боротьби в банківській сфері, яка характеризується агресивною ціновою і адаптивною маркетинговою політиками. Для підсилення конкурентних позицій, пошуку ринкових ніш зарубіжні банківські інститути поступово змінюють традиційний географічний вектор присутності і виділяють в якості пріоритетних регіонів ринки Східноєвропейського регіону і країни СНД.
За останнє десятиліття в багатьох країнах з перехідним характером економіки, перш за все в Східноєвропейському регіоні, спостерігалася активізація процесу поглинання місцевих банківських установ більш великими і ефективними міжнародними банками. Подібний варіант дій є одним з можливих шляхів просування зарубіжних банківських установ на ринки цього географічного регіону, що характеризується не тільки значними тактичними перевагами, але й має певні проблеми організаційно-фінансового характеру.
Одним з основних завдань української економіки є побудова повноцінної банківської системи. Одним з варіантів вирішення даної проблеми фахівцями обговорюється можливість розширення доступу іноземного капіталу на національний ринок банківських послуг, у тому числі шляхом придбання провідними міжнародними банками пакетів акцій вітчизняних фінансових інститутів.
Український фінансовий ринок характеризується специфічними рисами, що об’єктивно ускладнюють процес експансії міжнародних банківських структур, які обирають досить обережну і виважену послідовність дій, що є оптимальною за умов короткотермінової перспективи діяльності, але абсолютно нежиттєздатною за умов планування на середній чи довгостроковий період. Тому вкрай необхідною для банків-нерезидентів постає проблема вибору майбутніх напрямів формування цінової та диверсифікаційної політики на ринку України з акцентуванням уваги на обслуговуванні в першу чергу широких кіл фізичних осіб.
Все це зумовлює не тільки виділення конкретних варіантів банківських стратегій за кордоном, що відповідають сучасним тенденціям розвитку глобального фінансового середовища, але й адаптація їх до умов країн з перехідним характером економіки.
Найважливішою умовою успіху будь-якого комерційного банку є раціональна система управління його діяльністю, важливою складовою якої є конкурентна стратегія банку на ринку банківських послуг. Керівництво банком узагалі, тобто стратегія, і вибір методів, шляхів, засобів, що забезпечують стратегічний успіх або досягнення цілей банку, тобто тактика, визначають різні лінії управлінської поведінки. Стратегічна модель управління домінує над тактичною, оскільки стратегія управління – це активна позиція комерційного банку на ринку банківських послуг, яка передбачає розробку стратегічної політики, що, у свою чергу, є підставою для визначення механізму тактичної дії. Розробляючи стратегію, керівництво банку ставить перед собою і колективом питання: “Як досягти цілей?”, “Як домогтися переваг у конкурентній боротьбі?”, “Як посилити довгострокові позиції банку?”. Слід сказати, що стратегію необхідно розробляти, як для банку в цілому, так і для окремих його підрозділів.
Від обраної банком конкурентної стратегії на ринку банківських послуг значною мірою залежить його прибутковість та стійкість. Невід’ємним атрибутом банківської діяльності і засобом отримання максимального прибутку є управління комерційним банком на засадах виробленої ним стратегії, яка передбачає досягнення поставлених стратегічних цілей при дотриманні банком фінансової рівноваги і досягненні конкурентних переваг на ринку.
Конкурентна стратегія банку постійно змінюється. Виникають нові обставини, які не можна не брати до уваги, отже – відкриваються нові стратегічні ніші. Вдосконаленню стратегії немає меж, вона повинна поєднувати в собі заплановану і виважену лінію поведінки, а також можливість адекватного реагування на зміни у внутрішньому і зовнішньому середовищі функціонування банку.
Зростаюча конкуренція у банківському секторі економіки України вимагає удосконалення стратегії управління комерційним банком на ринку банківських послуг на основі запровадження маркетингу у його діяльність.
Маркетинг є одним із вирішальних факторів, завдяки якому сучасний банк спроможний координувати свою діяльність з тими процесами, що мають місце та розвиваються на банківському ринку країни. Підвищення ефективності маркетингу комерційного банку має позитивно впливати не тільки на просування послуг на ринок та підвищення його рейтингу серед конкурентів, але й на розвиток банку в цілому, підвищення фінансової стійкості та зниження ризиків.
Проблематика інтернаціоналізації банківської діяльності та розробки конкурентних стратегій діяльності на міжнародних ринках традиційно привертає увагу багатьох вчених. Фундаментальні теоретичні основи міжнародного стратегічного банківського менеджменту були закладені зарубіжними вченими М.Беретом, Е.Брігхемом, Н.Бріммером, Й.Гідді, М.Леві, Дж.Рейдером, У.Шарпом. Загальні і специфічні питання банківського стратегічного планування і маркетингу знайшли відображенняі у працях Р. Джозлин, Х.Дерінга, М.Портера, П.Роуза та інших. Праці російських вчених – В.Масленнікова, Є.Жукова, В.Усоскіна, А.Ширинської та вітчизняних вчених А.Гальчинського, А.Мороза, О.Васютенко, В.Суторміної, В.Федосова - орієнтовані на формування пріоритетів банківської діяльності як на національних, так і зарубіжних фінансових ринках.
Проте масштаби та рівень дослідження проблем інтернаціоналізації банківської діяльності нерезидентів на ринках як Східноєвропейського регіону, так і України, на наш погляд, є недостатніми. З особливою гостротою постає проблема стратегічного планування конкурентних стратегій в практиці діяльності зарубіжних кредитно-фінансових установ і адаптація цього процесу до умов країн з перехідною економікою. Тому важливо не тільки визначити можливі варіанти дій міжнародних банків в Україні, але й піддати їх всебічному аналізу на предмет доцільності та оптимальності.
Мета та завдання дослідження. Метою бакалаврської роботи є дослідження теоретичних та практичних аспектів формування міжнародної конкурентоспроможності банків в умовах інтернаціоналізації.
Для досягнення зазначеної мети в бакалаврській роботі необхідно вирішити наступні завдання:
- розглянути зміст та особливості конкурентних переваг банку;
- дослідити сутність конкуренції та основні етапи формування міжнародної конкурентоспроможності банків на міжнародному ринку;
- дослідити маркетингові складові міжнародної конкурентоспроможності банків;
- провести характеристику сучасних особливостей процесів конкуренції на міжнародному ринку банківських послуг;
- дослідити тенденції розвитку конкурентних стратегій міжнародних банків банків в умовах інтернаціоналізації;
- провести оцінку особливостей формування міжнародної конкурентоспроможності банку “Райффайзенбанк” на ринку України;
- провести дослідження складових конкурентних стратегій входження міжнародних банків на ринок України.
Об’єктом дослідження в бакалаврській роботі є транснаціональні банки та, зокрема, банк “Райффайзенбанк” і його конкурентна стратегія на ринку послуг.
Предметом дослідження бакалаврської роботи є формування міжнародної конкурентоспроможності банків в умовах інтернаціоналізації.
Методологічною основою дослідження є використання загальнонаукових принципів пізнання соціально-економічних явищ і процесів, у тому числі системного аналізу, перехід від абстрактного до конкретного, поєднання аналізу та синтезу, історичного і логічного.
При аналізі динаміки розвитку банківського сектору світового фінансового ринку широко використовувались і методи компаративного та ретроспективного аналізів, графічні методи.
Інформаційною базою дослідження стали висновки, узагальнення положень вітчизняних і зарубіжних вчених в економічній науці стосовно проблем міжнародних фінансів і банківської діяльності. Дослідження також спиралося і на відповідні положення національного і зарубіжного банківського і фінансового законодавства, нормативно-правові документи. Фактологічною базою дослідження стали статистичні дані міжнародних фінансових організацій, фактологічні дані монографічної та періодичної літератури, звітні матеріли зарубіжних і національних комерційних банків, дослідження інвестиційних і консалтингових агенцій з питань формування та реалізації конкурентних стратегій на ринку послуг міжнародними банками.