Зміст
ВСТУП
Розділ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ДОСЛІДЖЕННЯ КАРТКОВОГО БІЗНЕСУ
Розділ 2. АНАЛІЗ ОПЕРАЦІЙ З БАНКІВСЬКИМИ ПЛАТІЖНИМИ КАРТКАМИ В УКРАЇНІ
2.1 Аналіз масштабів діяльності банку з платіжними картками
2.2 Аналіз емісії і технічного забезпечення операцій з платіжними картками
2.3 Аналіз ефективності і ризиків здійснення банківських операцій з платіжними картками
Розділ 3. ПЕРСПЕКТИВНІ НАПРЯМКИ РОЗВИТКУ КАРТКОВОГО БІЗНЕСУ В УКРАЇНІ
ВИСНОВКИ
Проведене у роботі дослідження засвідчило появу в Україні нового перспективного ринку банківських послуг – карткового бізнесу. Цей сегмент діяльності банків виник в Україні майже 12 років тому, однак реально почав розвиватись на початку 2000 року, Так, у 2002 р. вітчизняними банками було випущено в обіг близько 2 мільйонів карток, а сьогодні їх кількість перевищила 35 мільйонів. До кінця 2011 року вона прогнозовано перевищить цифру у 70 мільйонів.
В Україні постежується стійка тенденнція щодо учасників карткового бізнесу. Від самого початку його винекнення і до сьогодні утворилась група банків, які надають йому особливих пріоритетів – це передусім Приватбанк, за яким слідують Райффайзен Аваль, Надра і Промінвестбанк. Названі банки лідитрують за усіма показниками як емісії, так і еквайрингу. Проте за останній рік до цього сегмента банківських послуг почали приділяти увагу і інші банки, у ских розроблені відповідні стратегії проникнення на ринок платіжних карток – це банки Форум і Хрещатик.
У розрізі типів карток на ринку України в абсолютному кількісному вимірі беззаперечними лідерами є відомі міжнародні платіжні системи Visa і MasterCard, які обіймають частку ринку 80 % за показниками емісії і наближено таке ж співвідношення зберігається за показниками розвитку обслуговуючої мережі банкоматів і терміналів. Проте за темпами розвитку у числі лідерів знаходиться національна карткова система НСМЕП, чому в основному вона завдячує цілеспрямованій дежавній політиці Національного банку.
За видами карток на ринку лідирують звичайні картки з магнітною стрічкою (частка ринку – 93 %). Це пояснюється у першу чергу їх дешевшою собівартістю; проте вони є слабо захищеними і нефункціональними. Можна припустити, що уже у найближчі роки вони будуть з ринку витіснені чіповими технологіями. За функціями на ринку переважають дебетові картки, які посідають частку майже 2/3 ринку. Пояснюється це у першу чергу тим, на даний час основною функцією карток в Україні є зняття з рахунка готівки. Окрім того, з поширенням кредитних карток не поспішають самі банки, які поки що не мають дієвих технологій захисту від кредитних ризиків.
Основними користувачами карток є фізичні особи – громадяни (99 % ринку). Корпоративні клієнти банків є нечисленними і за останні 2 роки величина емісії корпоративних карток скорочується – в Україні нема вагомих причин для їх широкого розповсюдження.
В основному можна констатувати, що картковий бізнес в Україні динамічно розвивається. За його масштабами Україна випередила такі країни, як Румунія і Болгарія, зрівнялася з Польщею і наближається до таких країн, яе Чехія, Словакія, Литва.
Найбільш перспективними напрямками розвитку цього виду банківських послуг є міжнародні інтернет-розрахунки за товари і послуги (інтернет-магазини і віртуальні інтернет-аукціони), а також багатофункціональні послуги управління банківським рахунком з допомогою мобільних телефонів. Саме у цьому напрямку потрібно працювати укоахнським банкам, які очікують зайняти конкурентні позиції на цьому сегменті фінансових послуг.
Окрім цього, для забезпечення надійної основи цього бізнесу в Україні потрібне подальше удосконалення законодавчої бази у напрямку його лібералізації з одночасним посиленням заходів безпеки платіжних операцій.
ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА