Зразок роботи
1. Теоретико-методичні засади формування кредитного портфеля банку
Поняття «портфель» запозичене зі значення «portefeuille» у французькій мові та «portfolio» в англійській мові (папки позикових цінних паперів). Походження пов'язане з латинськими літерами «portare» (холдинг) та «folium» (літери), що використовуються для опису групи активів, що перебувають у власності особи та зібрані в цілому для зменшення ризику.
На основі аналізу методів, що використовуються для визначення категорії «кредитний портфель», можна зробити наступні висновки:
1) це результат діяльності банківських позик;
2) залишок позики, згрупований за різними причинами;
3) Це борг за кредитною операцією;
4) Відповідно до прибутковості та рівня ризику кредитних інвестицій можна обрати напрямок кредитного інвестування. Вищевказаний зміст дозволяє розуміти кредитний портфель як групу позик, що складається із строком погашення, валютою та рівнем ризику, щоб отримати прибутковість, яку банк надає всім суб'єктам господарювання в різних секторах економіки. Основною вимогою до формування кредитного портфеля є збалансованість портфеля, тобто підвищений ризик певних позик повинен бути компенсований надійністю та прибутковістю інших позик.
При формуванні кредитного портфеля керівництво банку завжди стикається з протиріччям між прибутковістю та ризиком кредитного бізнесу та ліквідністю коштів, вкладених у позику. Чим вищий дохід від позики, тим вищий ступінь кредитного ризику, менша ліквідність активів, вкладених у позику, і навпаки.
2. Організаційно-аналітична та інформаційна модель аналізу кредитного портфеля банку
Найважливішою умовою ефективного функціонування ринкової економіки є стабільне існування банківського сектору. Для ефективного управління банком необхідно проводити систематичний аналіз діяльності банку, який може стати відправною точкою для прийняття управлінських рішень урядів усіх рівнів.
Завдяки постійному аналізу кредитного портфеля в системі управління банком ви можете обрати варіант раціонального розподілу ресурсів, напрямок кредитної політики банку та зменшити ризик шляхом диверсифікації кредитних вкладень. Відповідно до кредитоспроможності клієнта галузь визначає доцільність надання їм позик у власність. Результати аналізу дозволяють приймати рішення про зміну напряму та способу кредитування.
Необхідною передумовою організації всебічного аналізу банківського кредитного бізнесу є створення організаційно-інформаційної моделі. Одним із модулів організаційно-інформаційної моделі аналізу банківського кредитного бізнесу є визначення завдань аналізу. Згідно з теоретичним підсумком економічної літератури можна визначити, що інтерпретація завдань та полів аналізу кредитного бізнесу є різноманітною.
Тому основними завданнями О. П. Жарковської в аналізі кредитного бізнесу є:
− Дослідження кредитних потоків;
− Розподіл позик за галузями економіки;
− Оцінити гарантії позик, погасити та погасити позики;
− Прибутковість та термін погашення банківських кредитних портфелів [28].
А. М. Герасимович, доктор медичних наук Алексеєнко, І. М. Парасій-Вергуненко виділили такі завдання аналізу кредитних операцій: визначення ступеня та типу концентрації ризику кредитного портфеля, його відповідності зовнішньому покриттю, а також чи достатньо створених резервів для покриття фактичних збитків Потенційні збитки; оцінити достатність кредитного ризику в кошторисному прибутку; визначити кредитоспроможність позичальника для зменшення кредитного ризику; визначити ефективність кредитних операцій, що дозволяє вибрати відповідні варіанти розподілу ресурсів [22].
Виходячи з систематизації поглядів вчених, ми вважаємо, що необхідно уточнити перелік завдань для аналізу банківського кредитного бізнесу:
− Аналізувати динаміку та структуру кредитних портфелів
− Аналіз ефективності кредитного бізнесу
− Аналіз якості кредитного портфеля
− Оцінити дотримання банком основних принципів надання позик
− Визначити кредитоспроможність позичальника
− Виконувати вимоги щодо ризику концентрації, передбачені Національним банком України.
Відповідно до завдань, що вирішуються, формується інформаційне забезпечення для аналізу кредитного бізнесу.
На сьогоднішній день інформаційна основа економічного аналізу багатогранна, це нормативні документи, бухгалтерський облік, маркетинг тощо. Кожне завдання економічного аналізу кредитного бізнесу відповідає власній інформаційній базі даних, яку необхідно враховувати при виконанні програми економічного аналізу.
3. Аналіз динаміки, структури та ефективності кредитного портфеля АТ КБ «ПриватБанк»
Банківське кредитування фізичних осіб є одним з найбільш пріоритетних та динамічних сегментів кредитного ринку в сучасних умовах. Саме розвиток цього сектору кредитування дуже важливий для банківських установ в умовах посилення конкуренції на фінансовому ринку, тому що сприяє зниженню ризику банків завдяки диверсифікації їх активів, залученню додаткових фінансових ресурсів шляхом залучення коштів індивідуальних споживачів за рахунок надання їм банківських продуктів та послуг, а також генерує прибуткові операції для банківських установ. На сучасному етапі розвитку банківської системи роздрібне кредитування фізичних осіб починає динамічним чином відновлюватися [4].
ПАТ «Приватбанк» займає провідні позиції на ринку кредитування населення, основні показники якого представлені в табл. 1.
Банк має нестійку позицію за всіма основними показниками, однак впродовж 2018 р. він відновив прибуткову діяльність та покращив економічні показники.
В поточній ситуації банк планує відновлення помірного кредитування для забезпечення стабільної діяльності та розвитку в сучасних економічних умовах, концентрацію на управлінні ризиками та якості активів. Розглянемо склад та структуру активів АТ КБ «ПриватБанк» (табл. 3.1).
Таблиця 3.1.
Динаміка показників діяльності АТ КБ «ПриватБанк»
Назва статті Показники станом на Темп приросту
2017 рік 2018 рік 2019 рік
Активи 253 675 278 048 309 723 22,09
Кредити та заборгованість клієнтів 236 667 290 128 293 637 24,07
Зобовязання 230 056 246 584 255 194 10,93
Власний капітал 23619 31464 54529 130,87
Зокрема акціонерний капітал 206 060 206 060 206 060 0,00
Прибуток 378 12798 32609 8526,72
Можна зробити висновок, що банк має диверсифіковану структуру активів, але у зв’язку з націоналізацією за загальної стабільності абсолютної величини активів банку значно змінилась його структура в бік зростання кредитного портфеля та зростання портфеля цінних паперів. Отже, банк значною мірою покращив пріоритетність сфери кредитування. Однак можна констатувати, що АТ КБ «ПриватБанк» впродовж 2017- 2019 р. збільшував суму кредитного портфеля на 24,07%.
На наступному етапі аналізу доцільним є проведення аналізу кредитного портфеля за терміном використання, згідно даних таблиці 3.4.
Таблиця 3.4
Склад, структура та динаміка кредитного портфеля за термінами використання
Назва статті Показники станом на Темп зростання
2017 рік 2018 рік 2019 рік
сума, млн.грн питома вага, % сума, млн.грн питома вага, % сума, млн.грн питома вага, %
Короткострокові 8675376 44,73 9645367 44,48 9853467 42,43 -2,31
Довгострокові 10717786 55,27 12040730 55,52 13370473 57,57 2,31
Усього кредитів 19393162 100,00 21686097 100,00 23 223 940 100,00 -
Згідно даних таблиці 3.4 видно, що довгострокові кредити займають більшу частину кредитного портфелю. Їх питома вага в загальній сумі виданих кредитів станом на 2017 рік становила 55,27%, що склало 10717786 тис.грн. Це пов’язано з тим, що АТ КБ «ПриватБанк» в більше кредитує юридичних осіб, які потребують залучення коштів для здійснення діяльності на термін більше 1 року. Проте, не зважаючи на більш привабливі умови короткострокового кредитування фізичних осіб, довгострокові кредити мають стабільну позицію в частці кредитного портфеля. Станом на 2018 рік питома вага довгострокових кредитів збільшилась на 0,25%, а станом на 2019 рік становила 57,57%, що на 2,31 більше ніж у 2017 році.
Для наочності наведемо на рисунку 3.2 структуру виданих кредитів за терміном використання.
Рис.3.2. Структура виданих кредитів за терміном використання
Частка наданих короткострокових позик має протилежну тенденцію до зміни, тобто зростає. Так, протягом 2017-2018 років величина короткострокових позик збільшилась до 9645367 тис. Короткострокові позики надаються під нижчі відсотки, ніж довгострокові. Щодо питомої ваги виданих короткострокових кредитів, то їх частка станом на 2019 рік становила 42,43% з одночасним зростанням сум наданих короткострокових кредитів, тобто за рахунок збільшення обсягів кредитування фізичних осіб. На зменшення питомої ваги короткострокових кредитів вплинуло зростання протягом останнього аналізованого періоду виданих довгостроково кредитів на 2,3%.
4. Факторний аналіз кредитного портфеля банку
У моніторингу кредитної діяльності ключовою є категорія кредитного портфеля. Кредитний портфель — це сукупність усіх позик, наданих банком з метою отримання прибутку. Кредитний портфель включає агреговану балансову вартість усіх кредитів, у тому числі і прострочених, пролонгованих та сумнівних до повернення. Банк може надавати кредити безпосередньо, укладати угоду з позичальником або купувати позику чи частину позики, наданої іншим кредитором через укладання угоди з постачальником. Надання кредиту може відбуватися у формі позик, простих векселів, векселів, строк сплати яких вже настав, рахунків факторингу, короткострокових комерційних векселів, банківських овердрафтів, акцептів та інших подібних зобов’язань.
Система показників менеджменту кредитного портфеля включає такі блоки:
− загальний стан кредитного портфеля;
− характеристика кредитного портфеля з погляду кредитного ризику;
− характеристика кредитного портфеля з погляду дохідності.
В таблиці 4.1 наведено аналіз динаміки аналітичних показників кредитного портфеля АТ КБ «ПриватБанк».
Таблиця 4.1
Аналіз динаміки аналітичних показників кредитного портфеля АТ КБ «ПриватБанк»
Назва статті Показники станом на Абсолютне відхилення
2017 2018 2019 2018
-2017 2019
-2018 2019
-2017
Загальний стан кредитного портфеля
Обсяг кредитного портфеля 19393162 21686097 23223940 2292935 1537843 3830778
Питома вага кредитного портфеля в активах банку 73,78 77,99 74,98 4,21 -3 1,20
Характеристика кредитного портфеля з погляду кредитного ризику
Співвідношення власних коштів банку та кредитного портфеля 0,001 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
Частка своєчасно несплачених кредитів за процентами та основною сумою (КРпр) в обсязі КП 0,06 0,07 0,07 0,01 0 0,01
Аналіз кредитного портфеля з погляду захисту від можливих втрат
Коефіцієнт забезпеченості витрат за рахунок резервів банку на покриття збитків (РЗ) 0,28 0,35 0,39 0,07 0,04 0,11
Обсяг наданих кредитів за звітний період збільшився на 1537843 тис. грн., що вплинуло на збільшення їх частки в загальних активах банку на 1,2%. Позитивним є зростання обсягу власного капіталу банку так само як і сформованих резервів з одночасним скороченням обсягів простроченої заборгованості, що безперечно свідчить про підвищення якості кредитного портфеля банківської установи. Таким чином, особливої уваги набуває аналіз ефективності управління кредитним портфелем АТ КБ «ПриватБанк». Отже, використовуючи офіційні дані діяльності банку зробимо розрахунок загального коефіцієнту ефективності управління кредитним портфелем банківської установи.
5. Удосконалення аналізу кредитного портфеля банку та визначення шляхів поліпшення його якості
З метою підвищення ефективності кредитної діяльності, зокрема нарощення кредитного портфелю у посткризовий період необхідно удосконалити стратегію розвитку банківських установ шляхом переведення клієнтів на альтернативні канали продажу кредитних продуктів.
За період кризи банківські установи намагались покращити якість своїх активів і збереження власної клієнтської бази. Проте, із завершенням кризи банківським установам слід було змінювати стратегію і орієнтувати уже свою політику на нарощення клієнтської бази. Для повернення показників до передкризових значень банки обирають один із найпростіших і найдієвіших способів залучення клієнтів на кредитні ресурси – це налагодження зв’язків із постійними клієнтами, які на даний момент не користувались послугами банку. Це, насамперед, особливі умови кредитування для клієнтів банку, які мають чи мали відкриті рахунки, є активними користувачами кредитних карток протягом певного періоду, уже отримували кредити від банку і вчасно сплачували за зобов’язаннями, а також є держателями зарплатних та пенсійних карток.
Банк для збільшення свого кредитного портфелю повинен шукати альтернативні канали продажу продуктів. Одним із найрозвинутіших каналів є мережа Інтернет. Саме тут, перш за все можна залучати клієнтів і давати їм можливість отримувати бажане не відвідуючи відділення. Можливість отримання бажаного зараз спонукає людей використовувати кредитні картки, а це в свою чергу зумовлює нарощення кредитного портфелю банку.
Основною метою запровадження овердрафтного виду кредитування для банку є збільшення доходу по кредитних операціях за рахунок використаних короткотермінових кредитних ресурсів для кредитування юридичних осіб із застосуванням процентної ставки вищої, ніж на ринку міжбанківських кредитів.
Впровадження овердрафтного виду кредитування впливає і на такий фінансово-економічний показник як загальний дохід.
Також на збільшення прибутку і ріст кредитної діяльності в цілому впливає такий захід як мікрокредитування. Після впровадження даного заходу банк отримуватиме додатковий дохід.
Отже, запропоновані заходи, в першу чергу, сприяють збільшенню основного показника діяльності банківської установи - доходів від проведених операцій та наданих послуг і, як наслідок, до збільшення прибутку.