Зразок роботи
Актуальність теми дослідження обумовлена тим, що сучасні засоби масової інформації відіграють важливу роль у громадському та політичному житті, регулярно використовуються журналістами не тільки для інформування аудиторії про важливі події, а також для формування особливого ставлення до них, що відповідає інтересам власників конкретних ЗМІ, а також їх спонсорів, компаній та держав, які впливають з їхньої інформаційну політику.
Психологічний вплив масмедіа на свідомість людей із метою навмисного формування у них певних поглядів, переконань, установок, і навіть впливу їх поведінка, традиційно характеризується поняттям «маніпуляція», яка має прихований характер та дозволяє журналістам вирішувати соціальні та політичні завдання.
У даний час у зв'язку з широким поширенням та значною популярністю різних типів медіа закономірно збільшилася і кількість маніпулятивних прийомів, засобів і технологій, що використовуються в них, що відрізняються винятковим розмаїттям та різним ступенем ефективності. Ці маніпулятивні прийоми виступають як предмета дослідження вчених із різних країн світу більше ста років, проте саме у ХХІ ст. кількість наукових праць із даної тематики значно зросла у зв'язку з великим обсягом доступних матеріалів для досліджень.
Масмедіа активно використовують технології маніпуляції громадською думкою. У зв'язку з цим є актуальним проаналізувати, які саме маніпулятивні методи та прийоми характерні для журналістських матеріалів ЗМІ останнього часу, в яких ситуаціях та цілях вони використовуються.
Мета роботи – виявити сутність та особливості використання маніпулятивних технологій у засобах масової інформації.
Об’єкт дослідження – маніпулятивні технології.
Предмет дослідження – особливості сучасних маніпулятивних технологій в засобах масової інформації.
Реалізація заявленої мети зумовила необхідність постановки та вирішення наступних завдань:
– дати характеристику поняття маніпуляції у сучасному медіапросторі;
– описати механізми та засоби маніпуляції в масмедіа, скласти їхню актуальну класифікацію;
– проаналізувати практику застосування маніпулятивних технологій у вітчизняних засобах масової інформації.
Увага маніпулятивним технологіям у ЗМІ приділяють А.С. Панарін, Г.В. Грачов та І.К. Мельник, політологічний аспект торкається І.М. Панарин, психологічний аспект В.Д. Соловей та С.Г. Кара-Мурза, економічний аспект інформаційної боротьби висвітлює А.Л. денщиків. В.І. Сапунов наводить класифікацію засобів маніпуляції на основі політекономічного аналізу зарубіжних інформаційних агенцій. Інтерес становлять також роботи В.Г. Крисько, П. Лайнбарджера, які розкривають окремі особливості психологічного дії.
Тим не менш, тенденції сучасних маніпуляцій вивчені недостатньо. Дослідники концентруються на аналізі маніпулятивних прийомів, часто заперечуючи необхідність маніпуляції та пропаганди у загальнодержавних цілях.
Теоретична та практична значимість дослідження полягає в тому, що теоретично аналіз технологій сучасних маніпулятивних прийомів у медіа проведено опорою на наукові розробки останніх років, була сформульована авторська класифікація маніпулятивних технологій у ЗМІ. Крім того, подані в роботі дані та висновки можуть використовуватися фахівцями в галузі мас-медіа, суспільних наук, як для подальших теоретичних досліджень.
Методи дослідження: Методами пропонуються методи зіставного та психологічного аналізу засобів інформаційної боротьби для формування уявлення про ефективність їх впливу на різних умовах, структурно-семантичний та лінгвістичний (для виявлення відтінків семантики у текстах ЗМІ), політекономічний (для дослідження економічного аспекту інформаційної війни), історико-культурний та соціокультурний (для вивчення культурологічних факторів, а також аспекту традицій у сприйнятті пропаганди).
У роботі також використовувався метод порівняльного аналізу, а також метод суцільної вибірки та метод випадкового вибору.
Робота складається із вступу, двох розділів, висновків, списку літератури.