Зразок роботи
Актуальність теми. Сучасна система дошкільної освіти акцентує на розвитку індивідуальності кожної дитини, формуванні її творчого потенціалу, здатності до самовираження. Одним із найефективніших шляхів досягнення цього є використання образотворчої діяльності як засобу художньо-естетичного та інтелектуального розвитку. Саме в дошкільному віці, особливо у віці 5–6 років, створюються оптимальні умови для виявлення та розвитку творчих здібностей, які пізніше стануть основою гармонійної особистості.
Важливість даного напряму обумовлена також тим, що образотворча діяльність дозволяє дитині не лише пізнавати навколишній світ, а й створювати власні візуальні образи, що сприяє розвитку асоціативного мислення, фантазії, креативності, здатності приймати нестандартні рішення.
Аналіз наукових джерел. Проблема розвитку творчих здібностей досліджувалась у працях багатьох учених. Психологи й педагоги (Л. Виготський, Л. Божович, В. Кудрявцев, Н. Ветлугіна, Є. Суботський, О. Запорожець, І. Бех, О. Кульчицька) розглядали питання природи творчості, етапів розвитку креативності в дошкільному віці. Вітчизняні науковці (О. Рєзнікова, Н. Гавриш, Т. Комарова, В. Ждан, Г. Підкурганна) приділяли увагу організації освітнього середовища, що стимулює творчу активність дітей. Разом з тим, не всі аспекти застосування саме образотворчої діяльності як педагогічного інструменту розвитку творчості в дітей 5–6 років висвітлено повною мірою.
Попри наявність теоретичних напрацювань, у практиці роботи закладів дошкільної освіти спостерігаються труднощі в реалізації індивідуального підходу, у створенні умов для творчого самовираження дитини через зображувальну діяльність. Суперечність між високим потенціалом образотворчості та недостатнім рівнем її застосування з метою формування креативності визначає потребу в дослідженні цієї проблеми.
Об’єкт дослідження: творчі здібності дітей дошкільного віку (5–6 років).
Предмет дослідження: засоби розвитку творчих здібностей дітей 5–6 років у процесі образотворчої діяльності.
Мета дослідження: теоретично обґрунтувати й експериментально перевірити педагогічні умови розвитку творчих здібностей дітей дошкільного віку (5–6 років) засобами образотворчої діяльності.
Для досягнення мети поставлено такі завдання:
1) Проаналізувати науково-теоретичні підходи до розуміння сутності творчих здібностей у дітей дошкільного віку (5–6 років) та розкрити їх значення для всебічного розвитку особистості.
2) Охарактеризувати психолого-педагогічні особливості дітей 5–6 років, які впливають на процес розвитку творчих здібностей.
3) Обґрунтувати педагогічні умови та методи організації образотворчої діяльності як ефективного засобу розвитку творчих здібностей у старших дошкільників.
4) Здійснити діагностику рівня сформованості творчих здібностей у дітей 5–6 років за допомогою відповідних ігрових методик.
5) Розробити та реалізувати систему педагогічної роботи, спрямованої на розвиток творчих здібностей дітей дошкільного віку засобами образотворчої діяльності, та оцінити її ефективність.
Дослідницька база – заклад дошкільної освіти м. Харкова, в якому функціонують різновікові групи дітей дошкільного віку.
У процесі дослідження було використано комплекс взаємопов’язаних методів, які забезпечили достовірність та наукову обґрунтованість результатів.
До теоретичних методів належать аналіз і узагальнення психолого-педагогічної літератури з проблеми розвитку творчих здібностей у дітей дошкільного віку, що дало змогу виявити основні підходи до розкриття сутності поняття «творчі здібності» та специфіку образотворчої діяльності як засобу їх формування.
Серед емпіричних методів було застосовано спостереження за дітьми у процесі виконання творчих завдань, бесіди з вихованцями та педагогами, а також проєктивні діагностичні методики, адаптовані до вікових особливостей дітей 5–6 років (зокрема методики «Сонце в кімнаті» та «Як врятувати зайчика»).
Експериментальні методи передбачали проведення педагогічного експерименту, що складався з трьох етапів: констатувального, формувального та контрольного. Це дозволило оцінити вихідний рівень розвитку творчих здібностей, реалізувати педагогічні умови та перевірити їх ефективність.
Для узагальнення результатів дослідження використовувались статистичні методи – кількісний і якісний аналіз отриманих даних, що забезпечило об’єктивність висновків та дозволило простежити динаміку змін у розвитку творчих здібностей у дітей дошкільного віку.
Теоретичне й практичне значення полягає в тому, що результати дослідження можуть бути використані у практичній діяльності вихователів, методистів закладів дошкільної освіти, а також у підготовці дидактичних матеріалів і рекомендацій для організації художньо-творчої роботи з дітьми 5–6 років.
Структура роботи: вступ, два основних розділи, висновки, список використаних джерел, додатки. Загальний обсяг роботи – 37 сторінок. Використано 33 наукових джерел.