Зразок роботи
ВСТУП
Важливою умовою забезпечення прав і свобод громадян в Україні, як суверенній, незалежній, демократичній, соціальній, правовій державі є здійснення правозастосовної практики, а також підтримання усіх форм демократії.
Як проголошено Конституцією України, її вищим обов’язком є захист прав, свобод та законних інтересів людини і громадянина. Однак, мета та принципи правової держави ще залишаються нереалізованими і країна сьогодні не в змозі забезпечити надійну охорону життя, здоров’я, честі та гідності особи, точне і повне виконання законів. Про це свідчить тенденція до зростання як злочинних проявів, так і числа щорічно вчинюваних адміністративних правопорушень, що є своєрідним «живильним» середовищем для протиправних посягань.
На сучасному етапі становлення громадянського суспільства в Україні набуває актуальності розвиток інституту звернень громадян, який є основним каналом зв’язків громадянина й держави. Право громадян на звернення гарантується Конституцією України (стаття 40), в якій визначено, що громадяни України мають право звертатися до органів державної влади та місцевого самоврядування, та встановлено обов’язок органів влади та посадових осіб розглядати звернення й надавати обґрунтовані відповіді.
Зокрема, громадяни України мають право звернутися і до органів внутрішніх справ, їх керівників із зауваженнями, скаргами та пропозиціями, що стосуються їх статутної діяльності, заявами або клопотаннями про реалізацію своїх соціально-економічних, політичних та особистих прав і законних інтересів, а також зі скаргами про їх порушення.
Особи, які не є громадянами України і законно знаходяться на її території, мають таке ж право на подання звернення, що й громадяни України, якщо інше не передбачено законодавством України та міжнародними договорами.
Держава має створити такий механізм реагування на звернення громадян, який би гарантував оперативне застосування заходів відповідного впливу до винних осіб, одночасно, виключав будь які прояви беззаконня і свавілля стосовно громадян.
Робота поліції щодо організації прийому громадян, розгляду та вирішення їх заяв, скарг і пропозицій, передбачена «Положення про порядок роботи зі зверненнями громадян і організації їх особистого прийому в системі Міністерства внутрішніх справ України», затвердженою наказом МВС України від 10 жовтня 2004 р. № 1177, а також наказом МВС України від 22 жовтня 2012 р. № 940 «Про організацію реагування на повідомлення про кримінальні правопорушення, інші правопорушення, надзвичайні ситуації та інші події та забезпечення оперативного інформування в органах і підрозділах внутрішніх справ України» та наказом МВС України від 07 листопада 2015 р. № 1377 «Про затвердження Інструкції про порядок ведення єдиного обліку в органах поліції заяв і повідомлень про вчинені кримінальні правопорушення та інші події».
Положення про порядок роботи зі зверненнями громадян і організації їх особистого прийому в системі Міністерства внутрішніх справ України установлює єдиний для органів внутрішніх справ України, внутрішніх військ МВС України, навчальних закладів МВС України, установ, організацій і підприємств системи МВС України порядок приймання, реєстрації, розгляду, узагальнення та аналізу звернень громадян, а також визначає порядок контролю за його дотриманням.
Це Положення розроблено відповідно до Конституції України, Законів України «Про звернення громадян», «Про статус народного депутата», «Про статус депутатів місцевих рад», «Про інформацію», Указу Президента України від 07 лютого 2008 року № 109 «Про першочергові заходи щодо забезпечення реалізації та гарантування конституційного права на звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування», постанови Кабінету Міністрів України від 30 листопада 2011 року № 1242 «Про затвердження Типової інструкції з діловодства у центральних органах виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих органах виконавчої влади».
Отже, розгляд пропозицій (зауважень), заяв (клопотань), скарг і прийом громадян є важливою ділянкою роботи органів внутрішніх справ, засобом отримання інформації однією з форм зміцнення і розширення зв’язків з народом. Чуйне і уважне ставлення до звернення громадян кожний працівник органів внутрішніх справ зобов’язаний вважати своїм службовим обов’язком.