ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ТВОРЧОГО МИСЛЕННЯ МОЛОДШОГО ШКОЛЯРА (ID:470681)
Зміст
Вступ 3
РОЗДІЛ 1. 5
Теоретичні основи розвитку творчого мислення 5
1.1 Поняття творчого мислення 5
1.2 Етапи розвитку творчого мислення у дітей 10
1.3 Вікові особливості молодшого школяра. 17
1.4 Особливості мислення молодших школярів 20
1.5 Особливості творчого мислення у молодших школярів 27
1.6 Діагностика розвитку творчого мислення 28
Висновки до 1-го розділу 36
РОЗДIЛ 2. 38
Дослідно-експериментальна перевірка творчого мислення молодших школярів 38
2.1. Оргaнiзaцiя тa процедурa дослiдження 38
2.2 Визнaчення рiвнiв розвитку творчих здiбностей молодших школярiв 43
Висновки до 2-го роздiлу 53
РОЗДІЛ 3. 55
Засади с розвитку творчого мислення та креативності молодшого школяра 55
3.1 Методи розвитку творчості молодших школярів 55
3.2 Етапи розвитку творчого мислення в молодшому шкільному віці. 59
3.3. Програма розвитку творчого мислення 60
Висновки до 3-го розділу 81
ЗАГАЛЬНИЙ ВИСНОВОК 82
ЛІТЕРАТУРА 85
ДОДАТКИ 88
Зразок роботи
Успіх інтелектуального розвитку школяра досягається головним чином на уроці, коли вчитель залишається сам на сам зі своїми вихованцями. І від його вміння «організувати систематичну пізнавальну діяльність залежить ступінь інтересу учнів до навчання, рівень знань, готовність до постійної самоосвіти, тобто їх інтелектуальний розвиток, що переконливо доводить сучасна психологія і педагогіка.
Мета дослідження:
Провести теоретичний та емпіричний аналіз особливостей розвитку творчого мислення молодшого школяра у загальноосвітньої школи у процесі навчання.
Завдання дослідження:
1) проаналізувати психолого-педагогічну літературу з теми дослідження.
2) окреслити передумови розвитку творчого мислення молодших школярів у процессі навчання.
3) визначити шляхи творчого розвитку учнів.
4) розробити програму розвитку творчого мислення молодшого школяра.
Об'єкт дослідження: творче мислення
Предмет дослідження: особливості розвитку творчого мислення молодшого школяра
Методи дослідження: теоретичні – аналіз, порівняння, систематизація та узагальнення наукової літератури з проблематики дослідження; емпіричні – спостереження, опитування та конкретні психодіагностичні методики: Опитувaльник типiв мислення i рiвня креaтивностi Дж. Брунерa; Методикa «Знaчення слiв»; Тест креaтивностi Торенсa; Методикa «Творчa уявa» («Три словa»); Методикa «Доповнення слiв» (модифiкaцiя тесту Г.Aйзенкa ).
Експериментальна база дослідження - загальноосвітньої школи №26 м. Києва.
Вибірка дослідження складає 57 учнів, других класів. Вiковi рaмки дослiджувaних 8-9 рокiв
Структура роботи: робота складається зі вступу, трьох розділів, висновків до розділів та загальних висновків, списку із 31 використаного джерела та 4 додатків. Робота вміщує 7 таблиць та 6 графіків . Основний зміст роботи викладено на 78 сторінках. Загальний обсяг роботи – 97 сторінок.
РОЗДІЛ 1.
Теоретичні основи розвитку творчого мислення
1.1Поняття творчого мислення
У зарубіжній психології творче мислення частіше пов'язують з терміном «креативність». У 60-х роках XX ст. поштовхом до виділення цього типу мислення послужили відомості про відсутність зв'язку між інтелектом і успішністю вирішення проблемних ситуацій. Було встановлено, що остання залежить від здатності по-різному використовувати дану в задачах інформацію у швидкому темпі. Такий тип мислення (Дж. Гілфорд, Н. Марш, Ф. Хеддон, Л. Кронбах, Є. П. Торренс) назвали креативністю і почали вивчати її незалежно від інтелекту - як мислення, пов'язане зі створенням або відкриттям чогось нового.
Для визначення рівня креативності Дж. Гілфорд виділив 16 гіпотетичних інтелектуальних здібностей, що характеризують креативність [11].
Серед них:
швидкість думки - кількість ідей, що виникають в одиницю часу;
гнучкість думки - здатність перемикатися з однієї ідеї на іншу;
оригінальність - здатність виробляти ідеї, що відрізняються від загальноприйнятих поглядів;
допитливість - чутливість до проблем в навколишньому світі;
здатність до розробки гіпотези;
Інші роботи з даної категорії: