Зразок роботи
Слід зауважити, що впродовж останніх років, кризу читання книг в нашій державі визнано на загальнонаціональному рівні, тож для її подолання владою прийнято низку концепцій, як-от, наприклад, «Концепція державної політики щодо розвитку національної видавничої справи та популяризації читання на період до 2020 року» та ряд інших. Головною метою впровадження таких концепцій є відродження соціально-ціннісного значення друкованої книги та процесу читання як особливого процесу культурного, духовного, професійного, емоційно-ціннісного й розумового збагачення особистості.
Отже, криза читання книги як доволі складна проблема в Україні та світі, зумовляє необхідність пробудження, поновлення та подальшого розвитку інтересу до читання, більшою мірою, у дітей старшого дошкільного віку із означених вище причин.
Втім, аналізована нами проблематика завжди турбувала та привертала увагу науковців, психологів, педагогів-практиків та інших. Зокрема, у своїх дослідження, так чи інакше, порушували проблему формування інтересу до читання книг такі науковці, як: С. Бондарено, А. Брудний, Г. Гранік, І. Ґудзик, Д. Ельконін, Т. Єгоров, І. Зимня, Н. Ігнатенко, Я. Коменський, А. Концева, Г. Костюк, О. Леонтьєв, В. Мартиненко, О. Савченко, Н. Скрипченко, В. Сухомлинський, І. Товкач, Н. Чепелєва та ряд інших.
Незважаючи на доволі значний інтерес з боку науковців до окресленого питання, проблема формування у дітей старшого дошкільного віку інтересу до читання книг саме в умовах всебічної комп’ютеризації суспільства є фактично недослідженою, а отже і надзвичайно актуальною.
Мета дослідження полягає у комплексному дослідженні особливостей формування у дітей старшого дошкільного віку інтересу до читання книг в умовах комп’ютерних технологій та їх експериментальній перевірці.
Дана мета зумовила собою наступні завдання дослідження:
провести аналіз вітчизняних та зарубіжних досліджень, що стосуються проблематики нашої роботи та здійснити дефініційний аналіз ключових понять теми;
дослідити вікові особливості дітей старшого дошкільного віку та психології читання та виявити специфіку формування інтересу до читання в аспекті збереження матеріальних носіїв інформації;
проаналізувати психолого-педагогічні умови формування інтересу до читання книги в умовах комп’ютерних технологій;
здійснити діагностику рівня вихованості інтересу до книги в дітей старшого дошкільного віку;
охарактеризувати експериментальну модель виховання інтересу до книги в дітей старшого дошкільного віку; зробити висновки по роботі.
Об’єктом дослідження є процес формування інтересу до читання книг у дітей старшого дошкільного віку
Предметом дослідження методика формування інтересу до читання книг у дітей старшого дошкільного віку в умовах комп’ютерних технологій.
Методи дослідження. Для реалізації мети та вирішення завдань дослідження застосовано такі методи:
теоретичні: аналіз та синтез джерел із досліджуваної проблеми, вивчення психолого-педагогічної літератури, нормативно-правового законодавства в галузі освіти – для визначення теоретичних основ дослідження; індукції та дедукції – для обґрунтування логіки дослідження, уточнення вихідних позицій, формулювання авторської дефініції; методи порівняння, класифікації, систематизації та узагальнення теоретичних й експериментальних даних – для визначення критеріїв, показників, рівнів формування у дітей інтересу до читання книг в умовах комп’ютерних технологій;
емпіричні: спостереження, опитування (анкетування, інтерв’ювання), колективні та індивідуальні бесіди, аналіз планів освітньої роботи педагогів і чинних програм з питань формування у дітей інтересу до читання книг в умовах комп’ютерних технологій; педагогічний експеримент (констатувальний, формувальний і контрольний етапи) для перевірки ефективності формування у дітей інтересу до читання книг в умовах комп’ютерних технологій;
статистичні: методи математичної статистики для оброблення результатів експериментальних даних та порівняння їх із вихідними, оцінювання достовірності відмінностей між показниками контрольної та експериментальної груп за результатами експериментальної роботи.
Апробація результатів. Теоретичне і практичне значення одержаних результатів дипломної полягає у можливості використання отриманих результатів для подальшого дослідження особливостей формування у дітей старшого дошкільного віку інтересу до читання книг в умовах комп’ютерних технологій, а також застосуванні отриманих результатів роботи на практиці. Матеріали роботи можуть бути використані під час викладання курсів та спецкурсів для майбутніх психологів, вихователів, педагогів та інших категорій осіб.
Джерельну базу роботи складають праці вітчизняних та зарубіжних науковців з питань, що тією чи іншою мірою стосуються формування у дітей інтересу до читання книг; нормативно-правові акти, що стосуються порушеної в роботі проблематики; дані всесвітньої мережі Internet.