Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність. Формування кількісних уявлень в дошкільному віці є важливою умовою розумового розвитку дитини і її підготовки до шкільного навчання. Проблема формування кількісних уявлень дошкільників з тяжкими порушеннями мовлення є актуальною сьогодні, оскільки спостерігається збільшення кількості дітей, які мають порушення здоров’я чи розвитку і потребують специфічних підходів до організації навчально-виховного процесу . Близько 10% їхньої кількості складають діти, що у ранньому віці мають порушення мовлення. Завдання сучасної освіти полягає у сприянні їхньому повноцінному розвитку та інтеграції таких дітей у суспільне життя.
Розглядаючи проблему формування кількісних уявлень дошкільників з ТПМ, ми виходимо з того, що кількісні уявлення – це вміння аналізувати множини предметів з точки зору їх чисельності, бачити послідовність і відмінності за якісними і кількісними ознаками, уявлення про рівність і нерівність предметних груп.
Тяжкі порушення мовлення у дитини є ускладнюючим фактором для її повноцінного розвитку, у той же час численні дослідження підтверджують оптимістичну ідею про те, що така дитина може оволодіти знаннями на рівні норми при наявності адекватної та своєчасної корекційно-розвиваючої допомоги, тож розробка сучасних методик подолання ТПМ розглядається як актуальна проблема спеціальної і корекційної педагогіки.
Одним із важливих аспектів у роботі з дітьми, що мають порушення мовлення є формування у них кількісних уявлень, поняття про кількість, лічбу, які могли б виступити ґрунтом успішного засвоєння математичних дисциплін у школі.
Проблема формування кількісних уявлень дітей дошкільного віку, у тому числі і таких, що мають тяжкі порушення мовленнєвого розвитку, стала предметом наукових розвідок вітчизняних і закордонних вчених. Так, проблема формування кількісних уявлень у дітей дошкільного віку піднімалася в працях Н.А. Арапової-Піскаревої [1], А.В. Білошистої [5], Т.С. Будько [8], П.Я. Гальперіна [13], А.М. Леушиної [18], Л.Л. Мокрої [23], А.А. Столяр [30], Е.И. Щербакової [33] та ін.. Значний внесок у розробку науково-теоретичних засад корекційного навчання, розвитку дітей, що мають порушення мовлення, внесено І.Т. Власенко [10], Чумакової [32], Л. І. Трофименко та ін. Проте, питання формування у дітей з ТПМ первинних кількісних уявлень як основи мисленневого розвитку та засвоєння математичних понять залишаються недостатньо вивчени