Зразок роботи
1.1. Сутність поняття «рухова активність» та її значення для дітей дошкільного віку
Важливим періодом для формування особистості дітей є діти дошкільного віку, протягом яких буде інтенсивно розвиватися тіло та інтелект, формуватись моральні якості, а розвиток здібностей закладатиме основу здоров’я. Однак погана організація повсякденної діяльності дітей, відсутність оптимальної повсякденної діяльності, збільшення розумового навантаження та відсутність фізичних вправ негативно позначиться на здоров’ї дітей.
Криза здоров’я громадян України спричинена такими факторами, як недостатня фізична активність. Лише 13% громадян країни мають необхідний рівень фізичних вправ порівняно з 40-60% в Європейському Союзі та 70-80% в Японії. Серед дітей старшого шкільного віку в моїй країні щоденні заняття, ходьба та інші види діяльності становлять 16-19% часу, тоді як лише 1-3% організованих фізичних вправ необхідні. Після зарахування спортивні здібності дітей знижуються до 50% від молодших класів до старших класів [37].
Відсутність фізичних вправ у повсякденному житті може призвести до таких захворювань: високий кров'яний тиск, високий рівень цукру в крові, надмірна вага та ожиріння, що спричиняє до 3,2 мільйона смертей щороку. Порівняно з активними людьми, які займаються спортом щонайменше 150 хвилин на тиждень, люди, які займаються менше, мають на 20-30% вищий ризик смерті. Така інтенсивність може зменшити ризик ішемічної хвороби серця на 30%, ризик діабету на 27% та ризик раку молочної залози та прямої кишки на 21-25% [16, с.46].
Для того, щоб зрозуміти суть поняття «спортивна діяльність», ми проаналізуємо науковий погляд на його визначення. Більшість вчених розглядають спортивні заходи як вид вправ або групу вправ.
Ю. Ісаєнко визначає це поняття як групу довільних обмежених вправ з умовно-рефлекторною основою, які виражаються як надія на підтримку життєвого балансу між тілом дитини та світом, що відображається як на моториці, так і на фізичній підготовці. Спадкування та формування мотивації попиту [22].
Є. Вільчковський вказував, що спортивні заходи - це «будь-які фізичні рухи, що здійснюються скелетними м’язами, що призведе до збільшення енергоспоживання, яке перевищує базовий обмін речовин» [5, с. 285].
Спортивні заходи для дітей дошкільного віку можна розділити на спеціально організовані заходи (фізичні вправи під керівництвом вчителя на уроці, ранкова гімнастика, спортивні ігри) та спонтанні заходи (самостійні заняття спортом, вправи, спортивні заняття дітей у вільний час тощо). Основним показником фізичних вправ є кількість кроків, які роблять діти щодня.
1.2. Педагогічні умови для підвищення рухової активності в дітей
старшого дошкільного віку
Результати соціальних та медичних досліджень останніх років показали, що стан здоров'я дітей старшого дошкільного віку погіршився. Ця тенденція досить стабільна. Однією з причин є недостатня фізична навантаження дітей дошкільного віку. Тому основна увага дошкільної освіти полягає у підтримці та зміцненні здоров’я дітей, підвищенні стійкості та захисних здібностей дитячого організму, тривалому інтересі до фізичних навантажень, необхідності в цьому та розвитку здорового способу життя та спортивних звичок.
Основою здоров’я дітей є їх різнобічний розвиток, який неможливий без належного фізичного виховання. Адже семирічний період - це встановлення основних рис особистості, формування характеру, інтенсивний розвиток органів та формування функціональної системи організму. На цьому етапі важливо змусити дітей свідомо займатися регулярними спортивними та фізичними вправами, які є основою знань та практичних навичок для здорового способу життя. Фізичний розвиток дитини також визначає швидкість і точність її творчого чи інтелектуального розвитку [8].
Тому однією з умов викладання є формування спортивної культури та здорового середовища для формування мотивації вчителів Це пов’язано з тим, що утвердження спортивної культури та здорового середовища впливатиме на формування мотивації та показників для спортивної діяльності . Мотиваційне значення викладачів дошкільних навчальних закладів [15].
Щоб повноцінно виховувати дітей, самі вихователі повинні бути взірцем для наслідування, організовувати спеціальні заняття, виховні завдання, спортивні та фізичні заходи (розвивати навички здорового способу життя вчителів, організовуючи та беручи участь у заняттях спортом, фізичним вихованням та спортивно-оздоровчими заходами) діяльність міста). Вчителі беруть участь у наукових зустрічах, семінарах, дискусіях та освітніх консультаціях, які повідомляють про розвиток спортивної діяльності дітей. Фактичне вирішення цієї проблеми має конкретну мету - розуміння їх ролі у підтримці здоров’я учнів та накопичення досвіду практичних занять спортом, формування у старших дошкільників ставлення до здорового способу життя Інтерес до рухових навичок.
Інтенсивний фізичний розвиток організму дітей дошкільного віку визначає біологічні потреби фізичних вправ, а отже, формує процесуальну мотивацію. Розгляньте найважливіші фактори та створіть відповідні умови: організуйте спорт на вищому рівні методики, заохочуйте дітей займатися самостійним видом спорту у вільний час, сприяйте навчанню, процесуальній, продуктивній мотивації та хорошій мотивації навчання перед старшою школою До уроку фізичної культури, брати участь у різних спортивних змаганнях.
1.3. Основні види занять для підвищення рухової активності в дітей старшого дошкільного віку
Одним з основних напрямків роботи вихователів дошкільних закладів є зміцнення здоров’я дітей. Головною вимогою вчителів є запобігання зниженню рівня здоров’я дітей за допомогою чіткої та продуманої системи викладацької роботи, а також сприяти поліпшенню їх здоров’я, включаючи: гігієну, заняття фітнесом, відсутність спортивного інвентарю, психологічну атмосферу , Особисте ставлення.
Для того, щоб усунути недоліки спортивної діяльності дітей, ми повинні в основному звертати увагу на організацію фізичних вправ, забезпечувати відповідні конструкції та методи активації, керувати їх відновленням та проводити лікувально-профілактичну роботу. Працездатність та стан здоров’я дітей старшого дошкільного віку безпосередньо залежать від фізичного розвитку [7].
Робота педагогічного колективу в дошкільних навчальних закладах спрямована на підтримку та зміцнення здоров’я дітей, зменшення захворюваності, формування знань учнів про здоровий спосіб життя, розуміння здоров’я та вдосконалення навичок. План спортивних заходів включає такі блоки [32].
Спеціально організовані заходи: спортивна культура, клас пізнання спортивної культури (оригінальна форма роботи з дітьми, спрямована на передачу рухових навичок від вчителя дітям, фізичний розвиток, допитливість, інтерес до активної спортивної діяльності, виховання, мислення та формування методи) знання про використання та невикористання спортивного інвентарю для фізичних вправ), ранкову гімнастику (традиційні, ритмічні та ігрові сюжетні вправи), гімнастику, що виконується після денного сну, щадні зміцнюючи елементи, такі як миття, повітряна ванна, оздоровчі процедури : пальцева та дихальна гімнастика, профілактика та корекція постави, плоскостопість, самомасаж, вправи для очей).
РОЗДІЛ 2.
ЕКСПЕРЕМЕНТАЛЬНЕ ВИВЧЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ПЕДАГОГІЧНИХ УМОВДЛЯ ПІДВИЩЕННЯ РУХОВОЇ АКТИВНОСТІ
В ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
2.1. Аналіз рівня розвитку рухової активності дітей дошкільного віку
З метою визначення параметрів рухової активності старших дошкільників та визначення впливу умов навчання на підготовку до фізичних вправ та фізичний розвиток старших дошкільників було запропоновано дослідження. В експерименті взяли участь діти старшої групи Батуринського дошкільного навчального закладу №1 "Віночок": "Казка" (експериментальна група) та "Лісова пісня" (контрольна група), загалом 40 осіб (по 20 дітей у кожній групі), та вихователі - 4 людини, медсестра та батьки. Дослідження тривало три місяці, включаючи етапи визначення, формування та контролю.
Для отримання точних результатів вам потрібно експериментувати в період з вересня по листопад. На етапі детермінації для визначення рівня вправних здібностей старших дітей дошкільного віку визнаються стандарти та показники вправних здібностей.
Ми описуємо критерії спортивної діяльності:
-Особисте ставлення до спорту-наявність бажання, потреби та інтересу до спорту;
-Відгук на ваші досягнення у спорті;
-Витримка на основі віку, фізичної активності та добровільної участі у спортивних заходах;
-Інформованість про спортивну обізнаність щодо використання спортивного інвентарю та впливу спорту на фізичний розвиток та вдосконалення;
-Розуміти і свідомо дотримуватися правил під час вправ та використання обладнання;
-Вправа-У процесі вправ, незалежно від наявності спортивного інвентарю чи ні, виконуватимуться пластичні вправи для вираження спортивних та естетичних видів спорту;
-Вміння самостійно використовувати спортивний досвід на спеціально організованих заняттях та самостійних спортивних заходах;
-Самооцінка та регулювання рухової діяльності під час фізичного розвитку;
-Оволодіння основними рухами (ходьба, біг, стрибки, лазіння) за допомогою створених педагогічних умов.
2.2. Розробка тематичних занять для підвищення рухової активності в дітей старшого дошкільного віку
У загальних дошкільних закладах основною умовою оптимізації стану фізичних вправ є організація розподілу дози та методів фізичних вправ протягом дня та тижня. Фізичні вправи дітей вранці дуже важливі, адже діти все ще сонні. Ранкова зарядка відповідає таким вимогам: створювати у дітей емоційну радість, активізувати інтелектуальну діяльність та організовувати спільну діяльність.
Учитель звертає увагу на емоційний стан дитини та результати її темпераменту. Тому вранці потрібно відмовитися від вправ, які вимагають від дітей виконання складних рухів, уваги та розумових навантажень. Вранці було проведено кілька сидячих спортивних зустрічей, що відповідали сезону, погодним умовам, інтересам дітей та їх фізичному стану (Додаток В).
Рекомендується робити ранкову зарядку. У процесі організації з’ясуйте інгредієнти, які сприяють найкращим заняттям спортом та впливають на фізичний розвиток дітей дошкільного віку. Спосіб вибору комплексу ранкових вправ повинен бути зроблений так, щоб види гімнастики поступово охоплювали різні групи м’язів від великих до малих, які викликають напругу і виробляють найкраще навантаження. Якість ранкової гімнастики залежить від основної дози вправ, зменшення статичних пауз та регулювання швидкості вправ (Додаток Г).
Фізичне виховання є ефективною формою оптимізації методу вправ дошкільної освіти, що займає 30-40 хвилин щодня. У призначений час двічі на тиждень проводяться два заняття у тренажерному залі чи на дитячому майданчику (за гарної погоди), а в інші дні тижня - при денній ходьбі (сприятливі погодні умови). На зустрічі були присутні музичні керівники та помічники вихователя.
Розподіл видів спорту такий. Вступна частина-2-3 хвилини, невелика вправа. В основній частині фізичне навантаження переходить від середнього, середнього до максимального до короткочасного та максимального (завдяки правильному регулюванню темпу). Як результат, щільність двигуна нормальної деталі, що розвивається, становить 25% від щільності ходу.
2.3. Перевірка ефективності педагогічних умов для підвищення рухової активності в дітей старшого дошкільного віку
З метою покращення фізичних вправ дошкільнят пропонуються умови навчання для оптимізації фізичних вправ дошкільнят. Метою навчальних умов є поліпшення спортивних здібностей дітей дошкільного віку під час їх роботи в дошкільних навчальних закладах.
Основними цілями цих умов є:
-Задовольнити спортивні потреби дітей старшого дошкільного віку;
-Забезпечити своєчасний фізичний та розумовий розвиток дітей старшого дошкільного віку;
-Підвищення спортивних здібностей дітей;
-Володіти основними рухами;
-Вдосконалити спортивні навички (витривалість, спритність, гнучкість, швидкість тощо).
Він інтегрує реалізацію навчальних умов та завдань-впровадження спортивного інвентарю, художній опис, спостереження та пошук діалогу з учнями в організованій навчальній діяльності дошкільної освіти.
Виділено такі форми спортивної діяльності:
-Фізичне виховання, спортивні розваги та свята;
-Дрібномасштабна активна рекреаційна діяльність під час тренувань (час вправ та час відпочинку);
-Незалежна ігрова діяльність у повсякденному житті (клітини, прогулянки);
-Інші моменти фізичних вправ (пробудження гімнастики «зустріч із сонячними кроликами», ранкова гімнастика, коригуюча гімнастика тощо).
Розроблено етапи реалізації оптимізації умов навчання спортивних здібностей дітей дошкільного віку: підготовчий етап, основний етап та заключний етап. Давайте охарактеризуємо їх.
На підготовчому етапі до реалізації навчальних умов був розроблений календар спортивного календаря та вдосконалена робота дітей дошкільного віку, передбачена можливість впровадження рухливих ігор, естафет, спортивних товарів тощо. Підготовлено короткий зміст курсів з фізичного виховання, голосового спілкування, знайомства з природою, логіко-математичного розвитку, пальчикової гімнастики тощо.
На стадії формування експерименту необхідно використовувати спортивний інвентар або не використовувати спортивний інвентар, серію уроків та інші моменти спортивної культури та здоров’я. Після цього необхідно проаналізувати успішність заняття та провести повторну діагностику спортивної діяльності дітей дошкільного віку.