Зразок роботи
У сучасному світі високих технологій та безперервних змін, сфера освіти також переживає своєю трансформацією, включаючи і засоби викладання предметів природничо-наукового профілю, зокрема біології. Освітній процес з біології у закладах загальної середньої освіти зазнав значних змін завдяки впровадженню дистанційного навчання, яке, через обмеження пов'язані з глобальними викликами, стало не тільки актуальним, але й часто єдиним можливим форматом навчання.
Сучасний світ і зокрема ситуація в Україні, яка зазнала впливу як війни, так і пандемії COVID-19, вимагає адаптації навчальних процесів. Шкільна освіта стикається з необхідністю переосмислення підходів до викладання, де центральне місце посідає діджиталізація.
У сучасних умовах світової пандемії та політичних змін в Україні, дистанційна форма навчання стала не лише актуальною, але й необхідною. Для вищих навчальних закладів цей перехід був менш болючим, оскільки деякі форми віддаленого навчання вже існують у їх системі. Проте для середньої освіти це стало новим досвідом: понад половина шкіл в Україні вперше зіткнулася з потребою організовувати заняття на відстані. За підсумками опитування, більшість педагогів спочатку обмежувалися відправкою завдань для самостійного виконання, тоді як лише менший відсоток адаптувався до проведення повноцінних онлайн-уроків. Незважаючи на швидку адаптацію та намагання відповіді шкільної адміністрації, основним викликом для більшості залишається підтримка ефективного спілкування та зв'язку з учнями в цифровому форматі.
Покоління учнів, які зараз навчаються у школі, вирізняється великою залученістю у цифровий простір. Це покоління, звикле до миттєвої комунікації в мережі, часто стикається з викликами соціалізації в реальному житті та розумінням складних текстів.
Актуальність дистанційного навчання зросла, змусивши педагогів швидко адаптуватися до нових форм і технологій. Ці зміни породили потребу в освоєнні інструментарію, який раніше активно використовувався в основному у вищій освіті. Завданням сучасної освіти є знаходження інноваційних підходів до передачі навчального матеріалу в умовах дистанційного формату.
Актуальність дослідження визначається потребою в теоретичній розробці та впровадженні в практику нових прийомів і методів викладання біології, що максимально реалізують можливості ІКТ, зокрема віртуальних лабораторій, для забезпечення ефективного дистанційного навчання.
Мета даної магістерської роботи полягає у теоретичному обґрунтуванні та експериментальній перевірці ефективності використання віртуальних біологічних лабораторій на уроках біології під час дистанційного навчання.
Об'єктом дослідження є навчальний процес з біології у закладах загальної середньої освіти під час дистанційного навчання.
Предметом дослідження є методи і прийоми використання віртуальних біологічних лабораторій в процесі дистанційного навчання.
Для досягнення мети поставлено такі завдання:
1) вивчити теоретичні аспекти дистанційного навчання, визначити його основні поняття, переваги та недоліки;
2) описати основні засоби та інструменти дистанційного навчання, з акцентом на ті, що можна використовувати на уроках біології;
3) виявити та обговорити особливості організації освітнього процесу з біології в умовах дистанційного навчання;
4) дослідити віртуальні біологічні лабораторії як засіб навчання, визначити їх характеристики та можливості застосування;
5) розробити методичні рекомендації та прийоми використання віртуальних лабораторій під час дистанційного навчання;
6) визначити основні кроки проведення лабораторних робіт на дистанційній основі за допомогою віртуальних інструментів;
7) сформулювати рекомендації для викладачів щодо підготовки та проведення дистанційних лабораторних робіт на основі віртуальних засобів;
8) організувати та провести педагогічний експеримент з метою перевірки ефективності використання віртуальних лабораторій під час дистанційного навчання;
9) Проаналізувати отримані результати педагогічного експерименту та зробити висновки щодо ефективності використання віртуальних біологічних лабораторій у дистанційному навчанні.
Наукова новизна одержаних результатів полягає в розробці методичних рекомендацій заснованих на теоретичному обґрунтуванні використання віртуальних біологічних лабораторій для дистанційного навчання.
Практичне значення дослідження полягає у можливості застосування розроблених методик в практиці викладання біології, особливо у навчальних закладах, які не мають спеціалізованої бази для проведення лабораторних робіт.
Огляд літератури. Дослідники, як зарубіжні, так і вітчизняні – включаючи Р. Деллінга, Д. Кігана, М. Сімонсона, М. Томпсона, Г. Козлакову, В. Олійника, А. Хуторського та ін. – акцентують увагу на розвитку дистанційної освіти та інтеграції ІКТ у навчанні [7;42]. Особливу цінність для дисциплін природничого циклу мають віртуальні лабораторії [23], що вносять експериментальний компонент у дистанційне навчання.
Методи дослідження: Аналіз, систематизація та узагальнення даних з наукової літератури, педагогічного досвіду вчителів біології, методистів та викладачів з метою вивчення теоретичних основ проведення дистанційного навчання та інтеграції віртуальних лабораторій у навчальний процес.
Анкетування педагогічних працівників, які викладають біологію в загальноосвітніх закладах, для визначення їх досвіду, потреб та викликів у використанні віртуальних лабораторій під час дистанційного навчання, а також аналіз отриманих результатів.
Організація та проведення педагогічного експерименту, який буде спрямований на вивчення ефективності застосування віртуальних лабораторій з біології під час дистанційних занять. В процесі експерименту буде здійснена перевірка гіпотези про переваги такого методу навчання, його вплив на якість засвоєння матеріалу учнями та мотивацію до вивчення предмета.
Гіпотеза дослідження: слід зазначити, що з дослідницької перспективи очікується, що застосування віртуальних лабораторій підвищує мотивацію учнів до вивчення біології та сприяє підвищенню якості засвоєння знань і практичних навичок в умовах дистанційного навчання.
Апробація матеріалів магістерської роботи - не проводилася.
Структура та обсяг магістерської роботи: робота містить вступ, три розділи, список використаних джерел, додатки. Повний обсяг роботи – 90 сторінок комп’ютерного тексту. Обсяг основного тексту складає 76 сторінок. Робота містить 13 таблиць, 14 рисунків, додатків на 3-х сторінках, кількість використаних джерел – 69.