Зразок роботи
Актуальність цієї теми обумовлена необхідністю формування правильної звуковимови у дітей молодшого дошкільного віку, тому що в останні роки значно збільшилася кількість дітей із різними порушеннями вимови.
У дітей молодшого шкільного віку активно відбувається формування всіх складових звукової культури мовлення, зокрема, фонетично правильної і чистої вимови звуків української мови та орфоепічно правильної вимови слів і фраз.
Недостатній рівень сформованості звуковимови може сприяти затримці психічного та мовного розвитку. Діти, які не вміють розрізняти та виділяти звуки на слух, а також правильно їх вимовляти, відчувають надалі труднощі при оволодінні навичками читання та письма [6].
Молодший дошкільний вік є найбільш сензитивним періодом дошкільного дитинства для формування основ правильного звуковимови завдяки особливостям психофізіологічного розвитку, що зумовлюють високу пластичність нервової системи, підвищену наслідуваність, особливу сприйнятливість до звукової стороні мови. Тому своєчасна діагностика порушень звуковимови та своєчасна їх корекція є важливою і необхідною, починаючи з молодшого дошкільного віку [7]. Процес правильного формування вимови у дітей є особливо складним процесом. Труднощі виникають під час навчання управління власними органами мови, сприйняття зверненої до них промови, здійснення спостережень за своєю мовою, і навіть промовою оточуючих.
Більшість дітей схильна до затримки цього процесу. Порушення у вимові звуків не усуваються власними силами, але долаються при правильно побудованої корекційної роботи з їх виправлення. Подолання недоліків вимови потребує певної системи та особливих методів корекційної роботи.
Своєчасна корекція звуковимови у дітей з порушенням слуху, особливо в дошкільному віці, - запорука успішного освоєння грамоти та читання: граматично правильна мова можлива тільки при правильному сприйнятті та відтворенні звукового складу слова, і діти, які страждають на глухоту та порушенням звуковимови, які не отримали спеціалізованої допомоги в дошкільному віці, можуть відчувати згодом труднощі при освоєнні навичок письма та читання.
Проблема формування правильної звукової культури мовлення не є новою. Вікові особливості засвоєння звукової сторони мовлення досліджували В. Бельтюков, О. Гвоздєв, А. Салахова. Теоретичні аспекти навчання української мови досліджували О. Левченко, М. Успенський, Л. Вознюк. Методикою роботи над фонетичним матеріалом і вимовою займалися С. Бериштейн, М. Успенський; корекцією відхилень у мовному розвитку учнів М. Савченко, А. Колупаєва, Л. Спірова, М. Фомічева та ін. [10].
Мета роботи: теоретико-методологічний аналіз застосування пояснювально-ілюстративного методу у формуванні правильної звуковимови дітей з порушенням слуху.
Об’єкт роботи: формування правильної звуковимови дітей молодшого шкільного віку.
Предмет роботи: застосування пояснювально-ілюстративного методу у формуванні правильної звуковимови дітей з порушенням слуху.
Завдання роботи:
1. Розглянути поняття, ознаки та основні причини «порушення слуху» у дітей.
2. Розкрити умови формування правильної звуковимови дітей дошкільного віку.
3. Розглянути застосування пояснювально-ілюстративного методу у формуванні правильної звуковимови дітей з порушенням слуху.
4. Здійснити аналіз методик формування правильної звуковимови дітей з порушенням слуху та їх характеристика при логопедичній роботі.
5. Охарактеризувати сучасні підходи до подолання порушення звуковимови у дітей з порушенням слуху.
Методи роботи: аналіз наукової літератури, інтерпретаційний аналіз, методи наукового аналізу, синтезу та узагальнення отриманої інформації.
Робота складається зі вступу, 2 розділів, висновків до розділів; загальних висновків та списку використаних джерел, який налічує 21 найменування. Загальна кількість сторінок – 39.