Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність дослідження. У дітей часто зустрічаються порушення в розвитку мови. Спеціальні дослідження показали різноманітність проявів мовних патологій. В одних випадках відзначаються тільки відхилення у розвитку звукової сторони мови. В інших - у дітей порушується формування всіх компонентів мовленнєвої системи.
Така форма мовної патології в логопедії розуміється як загальне недорозвинення мови і має різний механізм. При загальному недорозвитку мовлення спотворюється процес мовного онтогенезу, причому структура дефекту неоднорідна. Ступені недорозвинення мови бувають різні: від повної її відсутності до не різко вираженого недорозвинення.
Симптомокомплекс мовних розладів призводить до вторинного недоразвитию інтелекту, порушуються психічні процеси. У таких дітей недостатні увагу, сприйняття, пам'ять, порушення емоційно - вольової сфери, поведінки. Діти вперті, примхливі, негавістічни. Відзначається схильність до сліз, рухове занепокоєння, підвищена сінзетівность.
Мова регулює поведінку людини, контролює його вчинки, думки, дії. Тому відсутність мови накладає дуже тяжкий відбиток на все життя людини, а насамперед на загальний розвиток дитини.
Тому одним з найтяжчих мовленевих порушень у дітей є алалія. «Науково обґрунтованих статистичних відомостей про поширеність даного дефекту немає. Наявні відомості, що у дітей алалії зустрічаються приблизно у 1 % дітей, а серед дітей шкільного віку у 0,6 - 0,2% дітей. У середньому можна вважати, що алалія зустрічається приблизно у 0,1% населення».(10). Але це не робить проблему алалії менш значною.
Логопедичну роботу з даною категорією дітей необхідно починати в ранньому віці. Для досягнення позитивних результатів педагог-логопед повинен чітко представляти на якому тлі виникає недорозвинення мови, який вплив на темп мовленнєвого розвитку надають супутні неврологічні порушення, генетичні передумови, особливості психологічної діяльності дитини, тобто знати структуру дефекту, а також методи і прийоми корекційної роботи.
Однією з форм алалії є моторна алалія. Порушення та затримки у розвитку мови дітей, страждаючих на моторну алалію, дуже важко піддаються корекції, негативно впливають на формування та розвиток дитини.
Моторна алалія неоднорідна за своїми механізмами, проявами та ступеням вираженості. Для дітей з алалією типові не тільки появлення мови з запізненням, але й патологічний хід її розвитку, в формування словника дитини. Тому дуже важливо проводити спеціальну корекційну роботу по збагаченню, активізації та уточненню словника дитини, що страждає на моторну форму алалії. Вона займає значний час, потребує наполегливої праці, ефективність якої залежить від зацікавленості дитини. Останню в дошкільному віці може забезпечити використання ігор та ігрових прийомів.
За своїм характером дидактичні ігри в більшій мірі, ніж інші, мають відповідати цілям та задачам роботи по збагаченню, активізації та уточненню словника у процесі логокорекційної роботи з дітьми-алаліками.
Дослідженню проблем моторної алалії у дітей займалися багато вчених, особливу увагу ми хочемо приділити наступним: Блохін Л., Вренёва Е., Горай І.В., Деревянко Н.П., Дубова Н.В. Дубровина Т.И., Дудьев В.П., І. Г. Дмитрієнко, Л. О. Федорович, Крутій К.Л., Леханова О., Машковська Т., Мелихова О.В., Нищева Н. В., Нікішенко Г., Сафонов О.В., Семёнова И.С., Тишина Л.А., Тишина Л.А., Трофименко Л., Туманова Т.В., Филичева Т.Б., Черкасова Е., Чернова Т.В., Чиркина Г.В., Шведова И., Юсупова Г.Х..
Об’єкт дослідження - робота по збагаченню, уточненню, та активізації словника дітей з моторною алалією.
Предмет дослідження - спеціально дібрана система дидактичних ігор та ігрових прийомів, як найбільш ефективний засіб збагачення, уточнення, активізації словника дітей з моторною алалією.
Мета дослідження - теоретично обґрунтувати та експериментально перевірити вплив спеціально дібраних дидактичних ігор та ігрових прийомів для збагачення, уточнення, активізації пізнавальної діяльності дітей з моторною алалією.
Гіпотеза дослідження - у своєму дослідженні ми виходимо з припущення, що використання спеціально дібраних дидактичних ігор та ігрових прийомів, спрямованих на збагачення, уточнення, активізацію словника дітей з моторною алалією, буде сприяти більш ефективному розвитку мови дітей і підвищить ефективність логокорекційної роботи в спеціальних дитячих закладах.
Виходячи з вищевикладеного були визначені завдання дослідження:
1. Вивчити і проаналізувати загальну і спеціальну літературу з проблеми дослідження;
2. Вивчити особливості формування складової структури слова у дитини-алаліка;
3. Апробувати різні методи і прийоми, які використовуються на логопедичних занять із формування складової структури слова;
4. Експериментально перевірити вплив дидактичних ігор та ігрових прийомів на розширення, активізацію, уточнення словника дітей, що страждають моторною алалією.
Методи дослідження: аналіз наукової літератури з проблеми дослідження, аналіз та узагальнення масового та передового педагогічного досвіду, спостереження, обстеження стану словника дітей, формуючий експеримент, метод математичної статистики.
Структура дослідження. Робота складається зі Вступу, двох розділів, висновків, списку використаних джерел.