Зміст
Варіант 3
Етап 1. Групування даних по статтях балансу.
Таблиця 1містить дані про склад усіх активів, капіталу і зобов'язань умовного підприємства, станом на 31.12. 2019 р., в розрізі окремих їх видів.
Одиниця виміру, яка нами застосовується у табл. 1 – гривня.
Ознайомтеся з переліком окремих видів ресурсів умовного підприємства і видів джерел, за рахунок яких підприємство отримало ці ресурси. Вирішіть, до яких активних або пасивних статей балансу вони відповідно належать.
Згадаємо, що всі ресурси підприємства є його активами, тоді як джерела утворення цих ресурсів є пасивами й можуть бути як власними (капітал), так і запозиченими або залученими (зобов'язання).
Згрупуйте всі наведені в табл. 1 дані та віднесіть їх до окремих статей балансу (табл. 2).
Підрахуйте загальну суму по кожній статті балансу.
Таблиця 1 Перелік окремих видів активів, капіталу і зобов'язань, які має підприємство станом на 31.12. 2019 р.
Види активів, капіталу, зобов’язань Сума, грн.
Верстати токарні 48 000
Будівлі цехів основного та допоміжного виробництва 672 000
Комплектуючі вироби та покупні напівфабрикати 19 680
Резервний капітал підприємства 144 000
Вантажні автомобілі 59 200
Заборгованість по податках (перед бюджетом) 46 400
Будівельні матеріали (цегла, пісок, дошки, брус) 33 440
Заборгованість перед працівниками підприємства з оплати праці 336 000
Будівля складу виробничих запасів 120 560
Програмне забезпечення для ПК 6 400
Різні матеріали, що використовуються при виробництві продукції 9 600
Лаки й фарби, що використовуються для обробних робіт 6 840
Заборгованість за придбані вироби з пластмаси перед постачальником 11 200
Зварювальні електроди 4 000
Зареєстрований капітал 1 400 640
Сталь листова і металовироби на складі 32 000
Дебіторська заборгованість підприємства, строк погашення якої перевищує 1
календарний рік 80 000
Зварювальні апарати, що використовуються підприємством 5 920
Заборгованість перед фірмою ТОВ "Будматеріали" за придбану цеглу 30 400
Заборгованість покупців і замовників 243 200
Запасні частини до вантажівок, фрезерних та токарних верстатів 17 600
Виробниче устаткування, що перебуває в експлуатації 42 160
Довгостроковий кредит банку 592 000
Спеціальний одяг 5 600
Забезпечення виплат персоналу з оплати праці 17 040
Заборгованість по ЄСВ 54 400
Поточний рахунок у національній валюті 1 704 000
Скло віконне на складі підприємства 2 960
Каса 640
Короткостроковий кредит банку 71 200
Будівля нового цеху, будівництво якої ще не закінчено цим підприємством 360 000
Дверні та віконні блоки на складі 7 560
Готова продукція 672 160
Продукція підприємства, виготовлення якої ще триває 976 000
Адміністративна будівля 96 000
Прибуток 800 160
Цільове фінансування 1 680 000
Витрати майбутніх періодів 1 920
Кредит банку, строк погашення якого триває до 12 місяців 44 000
Етап 2. Визначення сум проміжних і кінцевих підсумків балансу.
Далі треба визначити суми підсумків по розділах балансу і підрахувати загальні підсумки його активної та пасивної частин.
Таблиця 2
Баланс підприємства на 31.12. 2019 р.
АКТИВ ПАСИВ
№ п/п статті Балансу Сума, грн. № п/п статті Балансу Сума, грн.
Етап 3. Відкриття синтетичних рахунків бухгалтерського обліку.
На основі балансу підприємства (див. таблицю 2) слід відкрити синтетичні рахунки бухгалтерського обліку у вигляді літери “Т” і записати у них суму початкового сальдо, рисунок 1.
Етап 4. Відкриття аналітичних рахунків бухгалтерського обліку.
У таблицях 3 і 4 нами наведені розшифровки залишків по матеріалах і по постачальниках.
На основі розшифровок залишків (табл. 3 і 4), а також там, де це можливо за даними табл. 2, слід відкрити аналітичні рахунки до окремих синтетичних рахунків.
Таблиця 3 - Розшифровка залишків по аналітичних рахунках матеріалів, на 01.01.2020 р.
Найменування матеріалу Ціна, грн. Варіант 3
Кількість Сума, грн.
Цегла, тис. шт. 450,0 25 11 250,0
Пісок, кг 3,5 2 000 7 000,0
Дошки соснові, ІІ сорт, м. п. 3,0 4 500 13 500,0
Брус, 40х50, м. п. 2,0 845 1 690,0
РАЗОМ: –– –– 33 440,0
Таблиця 4 - Розшифровка залишків по аналітичних рахунках до рахунку 631 «Розрахунки з постачальниками і підрядниками» на 01.01.2020 р., грн.
Найменування постачальників Сума, грн.
За придбані вироби з пластмаси 11 200,0
Фірма ТОВ «Будматеріали» 30 400,0
РАЗОМ: 41 600,0
Етап 5. Складання бухгалтерських записів (проведень) до господарських операцій.
В Журналі умовних господарських операцій умовного підприємства, які відбулися в його господарській діяльності протягом січня 2020 року, треба відобразити всі наведені господарські операції за допомогою рахунків бухгалтерського обліку (табл. 5). Рахунки бухгалтерського обліку слід вказати, використовуючи їх шифр, відповідно до Плану рахунків бухгалтерського обліку.
Таблиця 5
Журнал реєстрації господарських операцій умовного підприємства за січень 2020 року
Зміст господарської операції Дебет Кредит Сума, грн.
Оприбутковано на склад від фірми ТОВ "Будматеріали", за тією ж ціною, що і раніше (суму визначити самостійно):
цегла – 50 тис. шт. брус –10 000 м пог.
50*450+ 10000*2 = 42500 42500
На поточний рахунок надійшло від покупців за реалізовану продукцію 50 000,0
Одержана готівка в касу з поточного рахунку на виплату заробітної плати 120 000,0
Виплачена працівникам заробітна плата 100 000,0
Повернута на поточний рахунок сума своєчасно не виданої заробітної плати (суму визначити самостійно) 20000
Надійшли різні матеріали, що використовуються для виробництва продукції 45 000,0
Перерахована сума фірмі ТОВ «Будматеріали» в рахунок погашення заборгованості перед нею 9 000,0
Видано з каси під звіт Петрову П.П. сума на відрядження 300,0
Перерахована сума в рахунок погашення заборгованості перед ним, за вироби із пластмаси 3 800,0
Перераховано в рахунок погашення заборгованості за
короткостроковою позикою 15 200,0
Списано зі складу на основне виробництво: дошки – у кількості 300 м пог.;
брус – 1000 м пог.
(суму визначити самостійно)
300*3+1000*2 = 2900 2900
Нарахована заробітна плата працівникам основного виробництва 200 000,0
З виробництва передана на склад готова продукція 70 000,0
Утримано з нарахованої працівникам основного виробництва заробітної плати ПДФО 30 000,0
Перераховано в рахунок погашення заборгованості єдиний соціальний внесок 20 000,0
Отримані підприємством лаки і фарби для обробних робіт 5 000,0
Етап 6. Визначення залишків по рахунках бухгалтерського обліку.
Для того, щоб визначити кінцеві залишки по всіх задіяних нами рахунках спочатку необхідно звернутися до тих із них, що були відкриті нами раніше (ди.рис.1): на вже відкриті рахунки треба перенести всі обороти по них, що мали місце протягом звітного періоду (з табл. 5).
Одночасно проти кожної суми дебетового або кредитового обороту треба вказати номер відповідної господарської операції.
Потім слід відкрити ті рахунки, яких раніше не було відкрито (бо вони не мали початкового сальдо і вперше зустрілися в Журналі господарських операцій). Треба також зібрати всі дебетові та кредитові обороти по них.
Наприкінці необхідно підрахувати загальні суми всіх оборотів (дебетових, кредитових) та визначити кінцеві залишки по всіх без винятку відкритих нами бухгалтерських рахунках (як синтетичного, так й аналітичного обліку).
Етап 7. Складання Оборотної відомості.
Оборотна відомість – це перевірочний (або, як її ще називають, пробний) баланс підприємства. Вона містить всі початкові сальдо бухгалтерських рахунків з урахуванням відображення змін, що були викликані по них господарськими операціями підприємства (тими, які відбулися протягом звітного періоду). Також Оборотна відомість містить кінцеві залишки по всіх рахунках. Через те, що за допомогою зазначеної відомості перевіряється дотримання рівноваги між загальними сумами всіх дебетових і кредитових оборотів, вона і отримала свою назву – Оборотна відомість. Оборотну відомість треба скласти за формою, наведеною у табл. 6.