Зміст
Варіант 15
Етап 1. Групування даних по статтях балансу.
Таблиця 1містить дані про склад усіх активів, капіталу і зобов'язань умовного підприємства, станом на 31.12. 2019 р., в розрізі окремих їх видів.
Одиниця виміру, яка нами застосовується у табл. 1 – гривня.
Ознайомтеся з переліком окремих видів ресурсів умовного підприємства і видів джерел, за рахунок яких підприємство отримало ці ресурси. Вирішіть, до яких активних або пасивних статей балансу вони відповідно належать.
Згадаємо, що всі ресурси підприємства є його активами, тоді як джерела утворення цих ресурсів є пасивами й можуть бути як власними (капітал), так і запозиченими або залученими (зобов'язання).
Згрупуйте всі наведені в табл. 1 дані та віднесіть їх до окремих статей балансу (табл. 2).
Підрахуйте загальну суму по кожній статті балансу.
Таблиця 1 Перелік окремих видів активів, капіталу і зобов'язань, які має підприємство станом на 31.12. 2019 р.
Види активів, капіталу, зобов’язань Сума, грн.
Верстати токарні 33000
Будівлі цехів основного та допоміжного виробництва 462000
Комплектуючі вироби та покупні напівфабрикати 13530
Резервний капітал підприємства 99000
Вантажні автомобілі 40700
Заборгованість по податках (перед бюджетом) 31900
Будівельні матеріали (цегла, пісок, дошки, брус) 22990
Заборгованість перед працівниками підприємства з оплати праці 231000
Будівля складу виробничих запасів 82885
Програмне забезпечення для ПК 4400
Різні матеріали, що використовуються при виробництві продукції 6600
Лаки й фарби, що використовуються для обробних робіт 4702,5
Заборгованість за придбані вироби з пластмаси перед постачальником 7700
Зварювальні електроди 2750
Зареєстрований капітал 962940
Сталь листова і металовироби на складі 22000
Дебіторська заборгованість підприємства, строк погашення якої перевищує 1 календарний рік 55000
Зварювальні апарати, що використовуються підприємством 4070
Заборгованість перед фірмою ТОВ "Будматеріали" за придбану цеглу 20900
Заборгованість покупців і замовників 167200
Запасні частини до вантажівок, фрезерних та токарних верстатів 12100
Виробниче устаткування, що перебуває в експлуатації 28985
Довгостроковий кредит банку 407000
Спеціальний одяг 3850
Забезпечення виплат персоналу з оплати праці 11715
Заборгованість по ЄСВ 37400
Поточний рахунок у національній валюті 1171500
Скло віконне на складі підприємства 2035
Каса 440
Короткостроковий кредит банку 48950
Будівля нового цеху, будівництво якої ще не закінчено цим підприємством 247500
Дверні та віконні блоки на складі 5197,5
Готова продукція 462110
Продукція підприємства, виготовлення якої ще триває 671000
Адміністративна будівля 66000
Прибуток 550110
Цільове фінансування 1155000
Витрати майбутніх періодів 1320
Кредит банку, строк погашення якого триває до 12 місяців 30250
Етап 2. Визначення сум проміжних і кінцевих підсумків балансу.
Далі треба визначити суми підсумків по розділах балансу і підрахувати загальні підсумки його активної та пасивної частин.
Таблиця 2
Баланс підприємства на 31.12. 2019 р.
АКТИВ ПАСИВ
№ п/п статті Балансу Сума, грн. № п/п статті Балансу Сума, грн.
Етап 3. Відкриття синтетичних рахунків бухгалтерського обліку.
На основі балансу підприємства (див. таблицю 2) слід відкрити синтетичні рахунки бухгалтерського обліку у вигляді літери “Т” і записати у них суму початкового сальдо, рисунок 1.
Етап 4. Відкриття аналітичних рахунків бухгалтерського обліку.
У таблицях 3 і 4 нами наведені розшифровки залишків по матеріалах і по постачальниках.
На основі розшифровок залишків (табл. 3 і 4), а також там, де це можливо за даними табл. 2, слід відкрити аналітичні рахунки до окремих синтетичних рахунків.
Таблиця 3 - Розшифровка залишків по аналітичних рахунках матеріалів, на 01.01.2020 р.
Найменування матеріалу Ціна, грн. Варіант 15
Кількість Сума, грн.
Цегла, шт. 0,45 15000 6750
Пісок, кг 4 3 000 12 000
Дошки, дуб, м. п. 6,0 500 3000
Брус, 40х50, м. п. 2,0 620 1240
РАЗОМ: –– –– 22990
Таблиця 4 - Розшифровка залишків по аналітичних рахунках до рахунку 631 «Розрахунки з постачальниками і підрядниками» на 01.01.2020 р., грн.
Найменування постачальників Сума, грн.
За придбані вироби з пластмаси 7700
Фірма ТОВ «Будматеріали» 20900
РАЗОМ: 28600
Етап 5. Складання бухгалтерських записів (проведень) до господарських операцій.
В Журналі умовних господарських операцій умовного підприємства, які відбулися в його господарській діяльності протягом січня 2020 року, треба відобразити всі наведені господарські операції за допомогою рахунків бухгалтерського обліку (табл. 5). Рахунки бухгалтерського обліку слід вказати, використовуючи їх шифр, відповідно до Плану рахунків бухгалтерського обліку.
Таблиця 5
Журнал реєстрації господарських операцій умовного підприємства за січень 2020 року
Зміст господарської операції Дебет Кредит Сума, грн.
Оприбутковано на склад від фірми ТОВ "Будматеріали", за тією ж ціною, що і раніше (суму визначити самостійно):
цегла – 50 тис. шт. брус –10 000 м пог.
50000*0,45+ 10000*2 = 22500+20000 = 42500 42500
На поточний рахунок надійшло від покупців за реалізовану продукцію 50000
Одержана готівка в касу з поточного рахунку на виплату заробітної плати 120000
Виплачена працівникам заробітна плата 100000
Повернута на поточний рахунок сума своєчасно не виданої заробітної плати (суму визначити самостійно) 20000
Надійшли різні матеріали, що використовуються для виробництва продукції 45000
Перерахована сума фірмі ТОВ «Будматеріали» в рахунок погашення заборгованості перед нею 9000
Видано з каси під звіт Петрову П.П. сума на відрядження 300
Перерахована сума в рахунок погашення заборгованості перед ним, за вироби із пластмаси 3800
Перераховано в рахунок погашення заборгованості за
короткостроковою позикою 15200
Списано зі складу на основне виробництво: дошки – у кількості 300 м пог.;
брус – 1000 м пог.
(суму визначити самостійно)
300*6+ 1000*2 = 1800+2000 = 3800 3800
Нарахована заробітна плата працівникам основного виробництва 200000
З виробництва передана на склад готова продукція 70000
Утримано з нарахованої працівникам основного виробництва заробітної плати ПДФО 30000
Перераховано в рахунок погашення заборгованості єдиний соціальний внесок 20000
Отримані підприємством лаки і фарби для обробних робіт 5000
Етап 6. Визначення залишків по рахунках бухгалтерського обліку.
Для того, щоб визначити кінцеві залишки по всіх задіяних нами рахунках спочатку необхідно звернутися до тих із них, що були відкриті нами раніше (ди.рис.1): на вже відкриті рахунки треба перенести всі обороти по них, що мали місце протягом звітного періоду (з табл. 5).
Одночасно проти кожної суми дебетового або кредитового обороту треба вказати номер відповідної господарської операції.
Потім слід відкрити ті рахунки, яких раніше не було відкрито (бо вони не мали початкового сальдо і вперше зустрілися в Журналі господарських операцій). Треба також зібрати всі дебетові та кредитові обороти по них.
Наприкінці необхідно підрахувати загальні суми всіх оборотів (дебетових, кредитових) та визначити кінцеві залишки по всіх без винятку відкритих нами бухгалтерських рахунках (як синтетичного, так й аналітичного обліку).
Етап 7. Складання Оборотної відомості.
Оборотна відомість – це перевірочний (або, як її ще називають, пробний) баланс підприємства. Вона містить всі початкові сальдо бухгалтерських рахунків з урахуванням відображення змін, що були викликані по них господарськими операціями підприємства (тими, які відбулися протягом звітного періоду). Також Оборотна відомість містить кінцеві залишки по всіх рахунках. Через те, що за допомогою зазначеної відомості перевіряється дотримання рівноваги між загальними сумами всіх дебетових і кредитових оборотів, вона і отримала свою назву – Оборотна відомість. Оборотну відомість треба скласти за формою, наведеною у табл. 6.
Таблиця 6
Оборотна відомість підприємства за січень 2020 року
Шифр рахунку (або субра- хунку) Залишок на початок звітного
періоду (Зп) Обороти
за звітний період Залишок на кінець
звітного періоду (Зк)
Д-т К-т Д-т К-т Д-т К-т
(по активних
рахунках) (по пасивних
рахунках) (всі
обороти) (всі обороти) (по активних
рахунках) (по пасивних
рахунках)