Зразок роботи
Вступ
Як підтверджує світовий досвід, підприємництво - важливий елемент ринкової економіки. Держава без нього не може розвиватися гармонійно. Підприємництво в певній мірі визначає якість валового національного продукту, його структуру, темп економічного зростання. Малий та середній бізнес займає особливе місце в економічних відносинах, впроваджуючи в них незвичайні, інноваційні підходи та рішення. Мале і середнє підприємництво в Україні не один раз рятувало економічну ситуацію, шляхом використання вивільнених в результаті катастрофічних падінь крупного бізнесу, трудових ресурсів. Також це сфера, де людина реалізує свої таланти та здібності до самостійного господарювання. Орієнтуючись на результат та отримання доходу, вона таким чином стимулює економічні процеси на мікрорівні, що на рівні держави складаються у відсотки ВВП.
В Україні мале та середнє підприємництво можна назвати відносно новим видом господарювання, через ряд історичних, політичних та економічних причин, а також особливостей української ментальності. Фактично, воно почало розвиватися наприкінці 80 –х, початку 90 –х років, і становлення не завершене до сьогодні. Процес формування малого бізнесу тісно взаємопов’язаний із внутрішніми та зовнішніми факторами, піддається трансформації, пристосовується та змінює напрямки разом з ними.
Розвиток світової економіки переконливо доводить найважливішу роль малого і середнього бізнесу (МСБ) в національній економіці. Малі і середні підприємства сприяють боротьбі з безробіттям за рахунок створення нових робочих місць, формування нормального конкурентного середовища. Малі підприємства в більшій мірі здатні реагувати на коливання споживчого попиту, на зміну кон'юнктури ринку, тим самим надаючи економіці додаткову стабільність. В процесі своєї діяльності підприємствам малого і середнього бізнесу доводиться вирішувати складні проблеми, пов'язані з фінансуванням господарських операцій. Зарубіжний досвід свідчить, що при пошуку зовнішніх джерел фінансових ресурсів основну увагу малі і середні підприємства приділяють банківським кредитам. Проте, досить важливу роль також відіграє небанківське кредитування МСБ, що і зумовило вибір теми дослідження.
Висновки
З огляду на сьогоднішні проблеми державної політики, в тому числі в галузі розвитку господарської самостійності регіонів, мале підприємництво виступає важливим фактором, який при сприятливих умовах матиме вирішальний вплив на процеси оптимізації структури регіональної економіки, вирішення соціальних проблем.
В результаті розгляду джерел формування фінансових ресурсів малих і середніх підприємств можна зробити висновок, що, незважаючи на певні відмінності між країнами, виділяються способи формування фінансових ресурсів, пріоритетні для різних категорій підприємств малого і середнього бізнесу.
В Україні банки залишаються основним джерелом фінансування МСП. Однак, за результатами дослідження BEEPS V, за 2015 році тільки 19 % усіх опитаних фірм скористалися банківським кредитом, що на 10 % нижче за середній показник у країнах Східного партнерства (ЄБРР, 2015). Популярним каналом небанківського фінансування в Україні є мікрофінансування, яке переважно пропонується кредитними спілками. Сектор лізингу в Україні був більш розвинутим порівняно з іншими країнами регіону. У 2010 році його частка у ВВП становила 3 %. Однак протягом 2015 року кількість лізингових договорів скоротилася на 82 % порівняно з аналогічним періодом попереднього року. Наявна нормативно-правова база стримує розвиток ринку венчурного капіталу, блокуючи участь інституційних інвесторів і обмежуючи публічні пропозиції венчурних фондів, а також характеризується недостатнім рівнем захисту інтересів акціонерів.
Аналізуючи джерела фінансування інших країн, варто відмітити, що факторингом користується 13% малих і середніх підприємств в Канаді, приблизно 11% - в Європі, при цьому у Франції факторинг використовується 32% малих і середніх підприємств, тоді як в Швеції цей показник дорівнює всього 3%. Хоча його значення для європейських малих і середніх підприємств зростає, проте, поширеність факторингу істотно поступається іншим джерелам фінансування. Важливим зовнішнім джерелом фінансування малих і середніх підприємств є кошти, що надаються в рамках різних державних програм підтримки. Показники їх використання в різних країнах не однакові: в США більше 1% малих підприємств заявляють, що використовують кошти, що надаються урядом, в Європі з різних видів фінансової підтримки показники використання становлять 29% 99. У Канаді показник дещо вищий - 11,7% малих і середніх підприємств зверталися за урядовими засобами протягом останніх 3 років своєї діяльності. Великі підприємства можуть також брати участь у фінансуванні підприємств малого і середнього бізнесу прямим або непрямим методом.