Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність дослідження. Ринкове середовище дуже мінливе і тому зумовлює необхідність застосовувати на підприємстві стратегічний підхід до системи господарювання.
Стратегічний підхід – це необхідні комплексні програми дії, які спрямовані на визначення пріоритетних проблем конкретного підприємства, його місії, загальні цілі та розподілення необхідних ресурсів за для досягнення їх. Також невід`ємним, а може навіть і першочерговим фактором розвитку у сфері діяльності є персонал підприємства, клієнти та партнери по бізнесу. Працівники підприємства, безпосередньо зайняті поліпшенням стратегії бізнесу, несуть особливу відповідальність за майбутнє підприємства, за успіх реалізації програми стратегічного розвитку, ефективне використання власних і залучених ресурсів.
Стратегія розвитку підприємства визначається його стратегічною позицією по шести головних напрямках розвитку:
1) стратегічна конкурентна позиція розрахована на оптимізацію прибутковості фірми в найближчій перспективі (1 рік).
2) виробнича позиція виражає відношення до проблем собівартості продукції і трудомісткості, логістики і т.д.
3) виробнича і конкурентна позиції разом характеризують можливості і зобов’язання за гарантіями прибутковості від реалізації виробів і послуг підприємства на вже освоєних ринках.
4) інноваційна позиція визначає тематику впровадження проектів по новій продукції, нових технологій, нововведень в маркетингу та менеджменті на всьому інноваційному полі підприємства в повному обсязі його стратегічних зон господарювання.
5) підприємницька позиція встановлює на тривалий термін умови досягнення прибутковості, економічної і фінансової стабільності за рахунок балансування стратегічних зон господарювання, раціонального використання активів, ефективного планування стратегічних ресурсів, врахування інтересів клієнтів, стратегічних партнерів і груп впливу.
6) адміністративна позиція говорить про готовність, активності і відкритості всього персоналу та вищого керівництва підприємства до стратегічних змін та ефективному забезпеченню конкурентної, виробничої, конкурентної + виробничої, інноваційної та підприємницької складових стратегії розвитку бізнесу підприємства і підвищення його конкурентоспроможності.
Отже, розвиток будь-якої сфери діяльності це процес дуже серйозний і трудомісткий. І абсолютно не важливо що саме розвивається: виробництво, підприємство, магазин або невеликий відділ у господарській структурі. Він потребує безліч часу – на аналіз ризиків, фінансові втрати і це далеко не повний список труднощів.
Будь-який розвиток – кропітке і непросте заняття, але не існує нічого, що не можна поліпшити або удосконалити. Так само як і нічого не можливого.
Але, незважаючи на це, сьогодні існує потреба у дослідженні, яке б узагальнило, систематизувало існуючі відомості з даної проблеми.
Враховуючи все вищесказане, була обрана тема магістерської роботи: «Стратегія розвитку підприємства».
Звязок роботи з науковими програмами, планами, темами. Кваліфікаційна робота виконана у відповідності з планами науково-дослідних робіт Університету імені Альфреда Нобеля на кафедрі інноваційного менеджменту та міжнародної логістики за темою: «Стратегія розвитку підприємства» (№ 0118U000840 від 20.06.2018р.). Особисто автором у рамках теми розроблено та обґрунтовано удосконалення стратегії розвитку на підстпиємстві ТОВ «ВКП» ЕЛЕКТРА».
Мета і задачі дослідження. Мета роботи: дослідити основні аспекти аналізу та розробки стратегії розвитку підприємства.
Відповідно до цілі були визначені наступні завдання:
1. Розглянути поняття та сутність стратегії розвитку підприємства;
2. Визначити види стратегій та інструментів формування стратегії розвитку підприємства;
3. Проаналізувати напрямки та принципи стратегії розвитку підприємства;
4. Навести організаційно-економічну характеристику підприємства;
5. Провести стратегічний аналіз ТОВ «ВКП» Електра»;
6. Оцінити стратегії розвитку ТОВ «ВКП» Електра»;
7. Надати практичні рекомендації удосконалення стратегії розвитку на ТОВ «ВКП» Електра»;
8. Проаналізувати ефективність застосування запропонованих заходів розвитку підприємства.
Об’єкт дослідження – Сучасний стан дослідження наукових концепцій стратегій розвитку підприємств.
Предмет – Аналіз стратегії розвитку ТОВ»ВКП» Електра».
База дослідження – Товариство з обмеженою відповідальністю ТОВ «ВКП» ЕЛЕКТРА».
Методи дослідження. Для розв’язання поставлених завдань було використано такі методи дослідження: теоретико-критичний аналіз літератури з теми дослідження; зіставлення, узагальнення і синтезування здобутої інформації тощо.
Інформаційною базою для проведення кваліфікаційного магістерського дослідження є дані, що публікуються у наукових періодичних виданнях, навчальні видання, інформація з інтернет-сайтів щодо питань удосконалення стратегій розвитку підприємства, дані фінансової звітності та управлінського обліку про кадрову, виробничу і фінансову діяльність ТОВ «ВКП» ЕЛЕКТРА».
Наукова новизна та практичне значення одержаних результатів полягає у розробці практичних рекомендацій, спрямованих на удосконалення стратегій розвитку підприємства ТОВ «ВКП» ЕЛЕКТРА», і зводиться до наступного: розроблено та обґрунтовано удосконалення управління стратегій розвитку ТОВ «ВКП» ЕЛЕКТРА».
Особистий внесок здобувача. Кваліфікаційна робота є самостійно виконаною науковою працею. Усі наукові розробки, висновки і практичні рекомендації, викладені у кваліфікаційній роботі, сформульовано та обґрунтовано автором особисто.
Апробація результатів досліджень. Результати досліджень, викладені у кваліфікаційній роботі магістра, оприлюднені на ІІ Міжнародній науково-практичній конференції «Сучасний менеджмент: тенденції, проблеми та перспективи розвитку», м. Дніпро, 6 грудня 2018 р., Університет імені Альфреда Нобеля. За результатами дипломної роботи опубліковано тези.
Кваліфікаційна робота складається зі вступу, трьох розділів, висновків, списку використаних джерел, представлена на 59 сторінках, містить 3 рис., 12 табл. Перелік використаної літератури складає 70 джерел.
Робота може бути використана студентами ВНЗ для підготовки до семінарських занять, також може бути використана викладачами для проведення лекції, практик тощо.
ВИСНОВКИ
Для вдосконалювання системи стратегічного управлінняТОВ «ВКП» Електра» використовувалися такі методи стратегічного управління як аналіз конкурентних сил по моделі Майкла Портеру, Gap-Аналіз, Swot-Аналіз.
Правильно використовувані інструменти стратегічного аналізу – це застава підвищення ефективності фінансового планування й управління. У зв’язку із чим, у підприємства вивільняються кошти, які надаліможуть бути спрямовані на інвестиційні проекти й науково-технічні розробки, розширення частки ринку, підвищення конкурентоспроможності і т.д.
ТОВ «ВКП» Електра»— це, успішна компанія, що має багатий досвід ведення діяльності на ринку міста Дніпро. Провівши аналіз стану організації по моделі Портеру, установили, що сумарна кількість балів по 5 силах склало 2,93 бала. Дана бальна оцінка означає неоднозначну ситуацію для досліджуваної організації. З одного боку, спостерігається низьке конкурентне суперництво між діючими організаціями (2,75 бала). Сила впливу споживачів і постачальників також виражена слабко (2,2 бала). З іншого боку, на стабільність роботи досліджуваної організації досить високий вплив виявляє загроза появи на ринку нових конкурентів (3,5 бала). І, найбільше всього, виражена погроза з боку появи товару- замінника (4бала). Через посилення конкуренції, вона повинна вибрати стратегію, спрямовану на мінімізацію витрат і економічного росту.
На підставі отриманих даних по Gap-Аналізу й Swot-Аналізу, можна зробити висновок про те, що ТОВ «ВКП» Електра» для реалізації обраної стратегії слід використовувати такі можливості, як розширення асортиментів продукції й послуг, у тому числі за рахунок таких товарних груп, де можуть бути знижені витрати на одиницю продукції, а також удосконалювання рекламної політики. Що стосується загроз, то, у першу чергу, варто звернути увагу на самі значимі – це фірми-конкуренти й нестабільність фінансової ситуації.
Аналізуючи внутрішнє середовище підприємства бачимо, що ТОВ «ВКП» Електра» — це підприємство зі стабільним асортиментами продукції, що випускається, яке існує вже довгий період часу, що свідчить про фінансову стійкість підприємства, але явним недоліком є відсутність нових робочих місць і недостатнє використання виробничих потужностей уже наявного високоякісного обладнання, що є результатом недостатньої маркетингової діяльність (відсутність відділу маркетингу на підприємстві й низька ефективність застосовуваної моделі збуту), що є серйозною перешкодою на шляху до реалізації стратегії підприємства.
Використовуючи Swot-Аналіз, що дозволяє розглянути сильні й слабкі сторони підприємства, ринкові можливості й загрози, що дає можливість систематизувати отримані дані, можна зробити висновок, що ТОВ «ВКП» Електра» необхідно переглянути роль маркетингу, а саме, сформувати відділ маркетингу, який буде займатися рекламною кампанією, розробляти систему мотивування співробітників, а також реалізовувати маркетингову концепцію підприємства: участь у виставках, директ-маркетинг і ін. Також підприємству необхідно переглянути свою цінову політику, і зробити її максимально гнучкої, переглянути асортименти й намагатися мінімізувати витрати.
Аналізуючи стан ринку організації за допомогою матриці БКГ можна сказати, що в загальному стан гарне, тому що підприємство має товар устояний на ринку, продажу якого не вимагають додаткових витрат на заходи щодо просування. Також є продукти, які користуються більшим попитом, і їх ринок ростемо з більшими темпами, стимулювання продажів якого ТОВ «ВКП» Електра» може собі дозволити за рахунок устояного товару. Немаловажним є й те, що асортиментна політика не статична, підприємство розробляє нову продукцію, яку предстаит випробувати ринку.
Бальний метод оцінки конкурентоспроможності підприємства показує, що незважаючи на найкращі, щодо конкурентів, показники рентабельності, автономії й плинності кадрів ТОВ «ВКП» Електра» має низький рівень продуктивності, і найменший коефіцієнт оборотності запасів, що говорить про неефективність роботи робітників, а також маленької частки матеріальних запасів, що може привести до складностей реалізації великих термінових замовлень.
У ТОВ «ВКП» Електра» проблем з реалізацією стратегії бути не повинне. На даний період часу стратегія погоджена з керівництвом і впроваджена. Видимих проблем поки не виявлене. Уже проведений моніторинг ринку регіонів, переглядаються умови роботи із транспортними компаніями, ведуться переговори з постачальниками-виробниками.
Таким чином, можна сказати, що розроблені стратегії розвитку фірми ТОВ «ВКП» Електра», спрямовані на усунення виявлених на підприємстві слабких сторін і використання наявних можливостей сформульовані правильно й будуть втілені в життя.
Таким чином, за результатами дослідження проаналізовано існуючи підходи до розробки стратегії розвитку організацій та виявлено, що більшість підходів є актуальними для великих та середніх підприємств оскільки потребують проведення комплексних та деталізованих досліджень, значних людських та інформаційних ресурсів або звернення до консалтингових фірм, що не завжди є доступним рішенням для малого підприємства.
У роботі запропоновано алгоритм розробки стратегії розвитку та визначені інструменти, що на думку авторів, доцільно використовувати на малих підприємствах. Перевагами запропонованого алгоритму до розробки стратегії розвитку є відносна простота, логічна послідовність та гармонійність. За рахунок розробки стратегії розвитку, менеджмент малого підприємства зможе формувати найбільш раціональні управлінські рішення з питань розвитку підприємства та посилитийого конкурентні позиції на ринку.
Отже, рішення про вибір оптимальної стратегії компанії повинно базуватися на попередньому аналізі рівня невизначено стіринкового середовища, що дозволить розробити стратегію, що точно відповідає данному рівню невизначеності та зайняти одну з трьох стратегічних позицій: формуючу, адаптивну і зберігає право на участь у грі. При кожному типі невизначеності необхідно використовувати певну стратегічну позицію:
Досить точно прогнозоване майбутнє. На цьому рівні не визначеність не є дуже важливою вприйнятті стратегічних рішень. Менеджерам доситьрозробити одну стратегію майбутнього розвитку, що має необхідний ступінь точності і стане базою для корпоративної стратегії. Втакій ситуації більшості промислових підприємств необхідно дотримуватися адаптивної стратегії, протее також можно використовувати і формуючу стратегію.
Стратегії в умовах альтернативних варіантів майбутнього. У цьому випадку керівництву підприємства необхідно розробити кілька відокремлених сценаріїв. Стратегія компанії націлена на те, щоб збільшити ймовірність розвитку галузі посприятливому для даної компанії сценарію. В такій ситуації формуюча стратегія націлена на підвищення ймовірності втілення конкретного сценарію.