Зразок роботи
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ПЛАНУВАННЯ НА ПІДПРИЄМСТВІ
1.1 Зміст, завдання та сутність поняття планування
Призначення планування як функції управління полягає в намаганні завчасно врахувати за можливістю всі внутрішні та зовнішні фактори, що забезпечують сприятливі умови для нормального функціонування і розвитку підприємств. Воно передбачає розробку комплексу заходів, які визначають послідовність досягнення конкретних цілей з урахуванням можливостей найефективнішого використання ресурсів кожним виробничим підрозділом і всією фірмою. Тому планування повинно забезпечити взаємоув'язку між окремими структурними підрозділами фірми, які включають всю технологічну ланку: наукові дослідження і розробки, виробництво та збут. Ця діяльність опирається на виявлення та прогнозування споживчого попиту, аналіз й оцінку наявних ресурсів та перспектив розвитку господарської кон'юнктури. Звідси випливає необхідність зв'язку планування з маркетингом та контролем з метою постійного коригування показників виробництва і збут слідом за змінами попиту на ринку [3, c. 182].
Бізнес-планування є окремим видом планової діяльності, безпосередньо пов'язаної з підприємництвом. Бізнес — це господарська діяльність підприємця в умовах ринкової економіки, спрямована на отримання прибутку шляхом створення та реалізації певної продукції. В умовах ринку нереально планувати ефективний розвиток підприємства та постійно накопичувати інформацію, таку як власний стан і перспективи, стан цільового ринку, позиція конкурентів. Вони повинні не тільки точно представити свої майбутні потреби у матеріальних, трудових, інтелектуальних, фінансових ресурсах, а й передбачити джерела доходу, щоб можна було визначити ефективність використання ресурсів підприємства. Бізнес-планування - це об'єктивна оцінка підприємства та його власної підприємницької діяльності, і в той же час - необхідний інструмент для прийняття проектно-інвестиційних рішень на основі потреб ринку [1, c. 83].
Планування є процесом формування цілей, визначення пріоритетів, засобів, методів та шляхів їх досягнення. Його роль полягає в зниженні рівня невизначеності бізнесу та забезпеченні життєздатності бізнесу. Бізнес-планування — це не просто планування майбутнього, це безперервний процес планування, який загалом втілює новий спосіб мислення про майбутнє, новий бізнес і продуктивний спосіб життя. Тут головне розуміти, що підприємницька діяльність — це система взаємозалежних зв’язків, тоді як бізнес — це підсистема в межах більшої системи, що охоплює всю економіку. В основі цієї концепції лежить уявлення про ступінь спільності, що дозволяє розглядати загальне окремо від його складових одиниць.
Розробники бізнес-планів повинні створювати процедури та таку політику, які виражають компанію як систему, довгострокове планування як процес, за допомогою якого система пристосовує свої ресурси до динамічних умов зовнішнього та внутрішнього середовища.
Важливість планування полягає в тому, що воно дозволяє збільшувати якість поточних рішень та збільшувати ефективність майбутніх.
Під час процесу планування вирішуються такі основні стратегічні та тактичні завдання:
Оцінка організації та управління, а також фінансово-економічного стану підприємства;
Аналіз зовнішнього операційного середовища, сильних і слабких сторін підприємства;
Мета, стратегія і тактика конкурентної боротьби підприємства;
Визначення потреб і джерел матеріальних, трудових і фінансових ресурсів, необхідних для досягнення цілей бізнесу;
Оцінка майбутніх фінансових результатів та визначення ризиків для бізнесу;
Інформування працівників про цілі та засоби бізнесу для їх досягнення;
Розробка стимулів, заходів, що вживаються співробітниками підприємства для виконання корпоративних завдань тощо.
Визначити конкретні види діяльності фірми, цільові ринки та позицію на цих ринках;
Розробка довгострокових і короткострокових цілей, стратегій і тактик для досягнення цих цілей. Визначити, хто відповідатиме за реалізацію стратегії;
Визначення відповідності існуючих співробітників компанії, умовам їхньої трудової мотивації та вимогам досягнення цілей;
Визначити склад маркетингової діяльності компанії, вивчати ринок, рекламу, просування, ціноутворення, канали збуту;
Оцінка фінансового стану бізнесу та відповідності наявних фінансових та матеріальних ресурсів його здатності досягати поставлених цілей;
Передбачити труднощі та підводні камені, які можуть перешкодити реальній реалізації бізнес-плану.
Мета розробки бізнес-плану - спланувати найближчу і довгострокову діяльність організації для отримання необхідних ресурсів з урахуванням потреб і можливостей ринку [4, c. 82].