Зміст
1. Методи вивчення поведінки витрат
2. Визначення витрат за об’єктами калькулювання
та виробничої собівартості продукції (робіт, послуг)
Завдання 1 Основи калькулювання
Закрите акціонерне товариство “силікатний завод” випускає цеглу, виробництво якої передбачає проходження продукцією чотирьох переділів
Прямі матеріальні витрати та витрати на робочу силу наведені в таблиці 1
Вартість глини відображається по статті “Сировина” і включає всі витрати першого переділу
За статтею “Напівфабрикати власного виробництва” відображається вартість глини та цегли, що передаються на наступну обробку
Витрати від браку, загально-виробничі витрати та дані про випуск продукції по варіантам наведені в таблиці 1
Необхідно:
1. Визначити витрати на виробництво по переділах
2. Розрахувати собівартість продукції окремих переділів
3. Скласти калькуляційну відомість переділів по статтях витрат
4. Розрахувати звітну калькуляцію 1 тис. шт. будівельної цегли
Завдання 2 Аналіз і планування витрат в розрізі постійних
та змінних витрат (метод директ-костинг)
Аналіз і планування витрат в розрізі постійних та змінних витрат (метод директ-костинг)
Мета завдання
На практичному прикладі діяльності підприємства з багатономенклатурним виробництвом та складною ієрархічною організаційною структурою усвідомлення механізму виникнення та списання витрат змінного та постійного характеру, ознайомлення з суттю та елементами поширеного на заході методу обліку та калькулювання витрат, відомого під назвою "директ-костинг", вироблення практичних навичок аналізу та планування витрат
Постановка завдання і вихідні дані
Підприємство має складну організаційну структуру і випускає широку номенклатуру виробів. Ієрархічні рівні управління, а отже і відповідні рівні формування виробничо-господарських витрат підприємства, включають - рівень підприємства у цілому, як адміністративно-господарського центру (П);
- рівень його філіалів (Ф1 і Ф2);
- рівень цехів філіалів (Ц1. Ц5)
Кожен цех спеціалізується на виробництві відповідних видів виробів - носіїв витрат (В1. В0)
Економічні показники діяльності підприємства за звітний господарський період наведені в таблицях 2.1- 2.3. В таблиці 2.1 наведені дані про обсяги виробництва і реалізації кожного виробу та їх ціни продажу, в таблиці 2.2 - дані про змінні витрати по виробам. В таблиці 2.3 - дані про витрати постійного характеру кожного центру виникнення витрат
Для заданого індивідуального варіанта вихідних даних (алгоритм вибору обумовлений в таблицях) необхідно:
• розробити схему формування результатів господарської діяльності підприємства за звітний період (схему багатоступеневого обміну маржинального доходу);
• визначити повну собівартість та внесок одного з видів продукції підприємства в результати діяльності цеха, філіалу та підприємства в цілому ;
• зробити аналіз беззбитковості заданого виду продукції;
• спрогнозувати і проаналізувати, як зміна обсягів виробництва і реалізації заданого виду продукції, що очікується у наступному плановому періоді, вплине на його собівартість та загальні результати діяльності цеху, філіалу та підприємства у цілому
Останнє виконується в припущенні, що обсяги виробництва і реалізації решти видів виробів підприємства, їх змінні витрати та рівні постійних витрат за центрами виникнення витрат залишаються без змін. Величину зміни обсягу виробництва і реалізації заданого продукту в плановому періоді в порівнянні зі звітним приймається + 50%
Література