Зміст
Вступ
Розділ 1 теоретичні основи аналізу реалізації та формування політики збуту на підприємстві
1.1 Інформаційна та нормативна база дослідження реалізації та формування політики збуту на підприємстві
1.2 Методологія дослідження організації політики збуту продукції на підприємстві
1.3 Методика аналізу реалізації продукції та формування політики збуту
Розділ 2 аналіз реалізації продукції та формування політики збуту на дп «черкаське лісомисливське господарство»
2.1 Організаційно – економічна характеристика ДП «Черкаське лісомисливське господарство»
2.2 Формування політики збуту на підприємстві
2.3 Аналіз обсягів реалізації продукції
Розділ 3 шляхи вдосконалення політики збуту дп «черкаське лісомисливське господарство»
3.1 Шляхи збільшення обсягів реалізації продукції підприємства
3.2 Економічне обгрунтування заходів щодо збільшення обсягів реалізації підприємства
Висновки
Список використаної літератури
Збутова активність - комплексна характеристика поведінки підприємства в конкурентному середовищі, яка відображає рівень гнучкості та ступінь використання його потенціалу.
Отже, збут стає однією із найважливіших концепцій управління підприємствами. Він використовується для підвищення ефективності існуючої у фірмах управлінської системи, дозволяє складати реальніші плани виробництва і реалізації, швидше реагувати на зміни, які стаються на ринках, і головне, створює істотні переваги в конкурентній боротьбі. Необхідно підкреслити, що послідовна реалізація функції збуту в управлінні забезпечує сталий попит на продукцію підприємства не тільки пасивним пристосуванням його діяльності до існуючих потреб, а й цілеспрямованим застосуванням реклами, різних засобів стимулювання збуту. Маркетинг при цьому - ефективний інструмент зміни підходу господарських керівників до управління, переходу від орієнтації на зростання виробництва до орієнтації на максимальне задоволення потреб, «економізації» народного господарства.
Державне підприємство "Черкаське лісомисливське господарство" (до 01.01.2005р. - Черкаський держлісгосп) засноване на державній власності, входить до складу Управління лісового господарства в Черкаській області і підпорядковане Державному комітету лісового господарства України.
Черкаський держлісгосп організований на основі наказу Міністерства лісового господарства України від 31.10.1991 року №133 на базі Черкаського держлісгоспу, заснованого в 1960 році на основі постанови Ради Міністрів України від 30.11.1959 року №1834, який був заснований в свою чергу в 1929 році.
Таким чином, можна констатувати такі основні тенденції його діяльності: собівартість виробленої продукції збільшується на 4054 тис.грн. або 43,59% в 2006 році і на 1507 тис.грн. або 11,29% в 2007 році; середньорічна чисельність збільшується в 2006 році на 50 осіб або 7,59%, і знижується в 2007 році на 12 осіб або 1,69%; продуктивність праці має постійну стійку тенденцію до зростання, зокрема на 6,41 тис.грн. або 33,85% в 2006 році і на 4,11 тис.грн. або 16,22%; середньорічна вартість основних засобів збільшується на 217 тис.грн. або 0,82% в 2006 році і знижується на 2229 тис.грн. або 8,34% в 2007 році; середньорічна вартість оборотних засобів зростає в 2006 році на 2741 тис.грн. або 27,64%, але знижується на 2151 тис.грн. або 16,98% в 2007 році; фонд заробітної плати має постійну тенденцію до зростання, зокрема зростає на 936,5 тис.грн. або 34,84% в 2006 році і на 2287,6 тис.грн. або 63,12% в 2007 році, відповідно і середньорічна заробітна плата також зростає в 2006 році на 1,04 тис.грн. (25,5%) і на 3,37 тис.грн. (65,83%) в 2007 році; валовий прибуток підприємства зростає в 2006 році на 1436 тис.грн. або 45,16%, в 2007 році – на 1050 тис.грн. або 22,75%; податок на прибуток зростає в 2006 році на 84 тис.грн і знижується в 2007 році на 90 тис.грн.; чистий прибуток зростає на 284 тис.грн. або 308,7% і знижується в 2007 році на 269 тис.грн. або 71,54%.
Аналіз дозволив зробити наступні висновки: дохід від реалізації лісопродукції в круглому вигляді складає основну частину в структурі реалізації продукції і збільшується в 2006 році на 2091,3 тис.грн. або 49,98% і в 2007 році на 4651,9 тис.грн. або 74,1%; при чому вартість ділової деревини зросла на1756,4 тис.грн. або 46,15% в 2006 і на 4273,4 тис.грн. або 76,83%, дрів технологічних – на 336,3 тис.грн. або 91,59% в 2006 році та на 361,9 тис.грн. або 51,44% в 2007 році, дров паливних – знизилась в 2006 році на 1,4 тис.грн.або 10,77% і виросла в 2007 році на 16,3 тис.грн. або 140,52%.
Дохід від реалізації продукції переробки зріс в 2006 році на 280,5 тис.грн. або 25,72% і в 2007 році – на 520,3 тис.грн. або 37,94%.
Доход від реалізації знеособленої деревини знизився в 2006 році на 37,9 тис.грн. або 17,23% і виріс в 2007 році на 293,9 тис.грн. або 161,39%.
Всього дохід від реалізації зріс в 2006 році на 2333,9 тис.грн. або 42,36% і на 5466,1 тис.грн. або 69,8%.
Таким чином, загальна сума доходів підприємства в 2005 році на 76,15% складалась із реалізації лісопродукції в круглому вигляді (в т.ч. ділова деревина складає 69,24%, дрова технологічні 6,68%, дрова паливні 0,24%), дохід від реалізації продукції переробки – 19,84%, вартість знеособленої деревини – 4%. В 2006 році дохід від реалізації лісопродукції в круглому вигляді становить – 80,16% (71,03% - ділова деревина, 8,98% - дрова технологічні, 0,15% - дрова паливні), дохід від реалізації продукції переробки – 17,51%, вартість знеособленої деревини – 2,33% В 2007 році дохід від реалізації лісопродукції в круглому втгляді становить 82,19% (73,97% - ділова деревина, 8,01% - дрова технологічні, 0,21% - дрова паливні), дохід від реалізації продукції переробки – 14,23%, вартість знеособленої деревини – 3,58%.
Можемо зазначити що сезонність реалізації продукції майже не впливає на ділову деревину, помітне незначне відхилення 29,3 тис. грн. (2,97%) в 2 кварталі порівняно з 1, та зменшення реалізації на -190,5 тис. грн. (-15,37%) в 4 кварталі порівняно з 3. Можна говорити про незначне відхилення в реалізації ділової деревини тому, що дрова паливні значно більше залежать від сезонності, і тому помітне значне відхилення в 2 кварталі порівняно з 1 кварталом -13,9 тис. грн. (-72,02), та в 4 з 3 кварталом 0,8 тис. грн. (66,6%), такі зміни відбулися тому що дрова паливні призначені для опалення, і тому взимку вони реалізуються значно в вищому обсязі, ніж в інші пори року.
Обсяг реалізації технологічної деревини також залежить від сезонності, тому помітне значне відхилення в 2 порівняно з 3 кварталом 126,2 тис. грн. (142,76%), та різкий спад реалізації в 4 кварталі -542,2 тис. грн. (-83,12%).
Можна побачити значне збільшення в динаміці реалізації продукції на експорт в 2007 році порівняно з 2006 в круглому виді на 58,06 % або з відхиленням 952,6 тис. грн., а в 2006 з 2005 відхилення було ще значнішим 1372,4 тис. грн. (511,89%). Продукція переробки в 2006 році помітно знизилась на -37,9 (-17,22%), але а 2007 році стрімко почала збільшуватись і склала відхилення 1246,5 (68,39%).
На сьогоднішньому етапі своєї діяльності держлісгосп бачить свої перспективи в нарощенні реалізації своєї продукції на експорт, тому що:
1) існує ринок збуту низькоякісної сировини, яка не користується попитом на внутрішньому ринку.
2) експортні операції не обкладаються ставкою на ПДВ.
3) існує ринок збуту продукції переробки деревини, на яку не існує споживачів на внутрішньому ринку.
Нами запропоновано придбати лісовому управлінню сушильну камеру Termak (виробництво Германія) обсягом 50 м3 (фактичний обсяг завантаження пиломатеріалів до 44 м3), досяжна вологість 8 %. Опалення можна здійснювати як з використанням відходів деревини, так і іншими способами. Встановлена потужність електричного обладнання комплексу в повній комплектації (включаючи систему екологічної очистки викидів) – не більше 65 кВт. Вартість 80,8 тис. грн.
Зроблені розрахунки підтвердили ефективність впровадження сушильної камери Termak, що дозволить збільшити обсяг виробництва на 258,9 тис. грн, при цьому спостерігається не значне збільшення собівартості продукції збільшує собівартість продукції на 19,97 тис. грн. Середньорічна вартість основних виробничих фондів підвищується на 100,19 тис. грн за рахунок введення нового обладнання. Поряд з цим збільшились також рентабельність продажу та основних засобів. Для придбання сушильної камери підприємство є достатньо прибутковим, і тому може не використовувати залучені кошти, а придбати обладнання за рахунок чистого нерозподіленого прибутку.
Таблиця 1.1 Перелік літературних джерел з проблеми дослідження
Рис. 1.1 Етапи проведення стимулювання збуту
Рис. 1.2 Використання послуг оптової торгівлі
Рис. 1.3 Види роздрібної торгівлі
Таблиця 1.1 Принципи сегментації споживчих ринків
Рис. 2.1. Організаційна структура управління Черкаського держлісгоспу
Таблиця 2.1 Основні техніко – економічні показники діяльності підприємства (тис.грн)
Таблиця 2.2 Оцінка фінансового стану підприємства
Таблиця 2.3 Аналіз динаміки реалізованої продукції
Рис. 2.2 Динаміка реалізації за 2005 - 2007 рік
Таблиця 2.4 Структура доходів від реалізації продукції
Рис. 2.3 Структура реалізації продукції в 2005 році
Рис.2.4 Структура реалізації продукції в 2006 році
Рис. 2.5 Структура реалізації в 2007 році.
Таблиця 2.5 Зміна відпускних цін на прикладі лісоматеріалів для розпилу м’яколистяних порід:
1 сорту, 2 сорту, 3 сорту за три місяці
Рис. 2.6 Зміни відпускних цін на лісоматеріали.
Таблиця 2.6 Сезонність реалізації деревини в 2007 році
Рис. 2.7 Сезонність реалізації лісопродукції ДП «ЛМГ»
Таблиця 2.7 Дані по реалізації основної продукції на експорт
Таблиця 2.8 Поставка лісопродукції на експорт в розрізі іноземних фірм за 2005 рік
Таблиця 2.9 Поставка лісопродукції на експорт в розрізі іноземних фірм за 2006 рік
Таблиця 2.9 Поставка лісопродукції на експорт в розрізі іноземних фірм за 2007 рік
Таблиця 2.10 Динаміка росту об’ємів реалізації продукції на експорт по ДП "Черкаське ЛМГ" за період 2005 – 2007 рік
Рис. 2.8 Динаміка обсягів реалізації продукції в круглому виді
Рис. 2.9 Динаміка обсягів реалізації продукції переробки
Таблиця 3.1 Вихідні дані для розрахунку
Таблиця 3.2 Вихідні дані для розрахунку
Таблиця 3.3 Чиста теперішня вартість грошового потоку
Таблиця 3.4 Показники ефективності проекту
Таблиця 3.5 Вплив заходу на основні показники діяльності підприємства