Зміст
Вступ
1. Ціна, її суть та функції. Структура ціни, характеристика її складових та види цін
2. Економічна діяльність ВАТ Черкаського асфальтобетонного заводу
3. Формування ціни на АБЗ
4. Шляхи вдосконалення ціноутворення на підприємстві
Висновок
Література
Концептуальною основою особливостей формування цінової політики держави в перехідний період є розуміння ваги впливу специфіки ціноутворення за умов нового типу виробничих відносин, які створились з урахуванням лібералізації цін у період ринкової трансформації економіки, та нових економічних основ власності, що народжуються в Україні. Це, передовсім, виникнення конкурентного середовища, пошук стимулюючих форм податкової системи, що мають прийти на зміну фіскальної її сутності, це демократизація процесу визначення заробітної плати, кількісні значення якої повинні ґрунтуватись на вартості робочої сили, а отже, ураховувати вартість життя кожного працівника та його сім’ї, без чого неможливе узгодження та задоволення різних суспільних інтересів. Це досягається завдяки застосуванню принципів соціального партнерства, що одне тільки може забезпечити безконфліктне існування спільноти. Саме під цим кутом зору, ураховуючи вплив нової ідеї побудови виробничих відносин, аналізуються й обґрунтовуються вирішальні аспекти цінової політики, що формується як результат трансформаційних процесів в економіці та розвитку стимульованого з боку держави підприємництва.
Логіка побудови теорії формування цінової політики держави, що лежить в основі ціноутворення і позитивної динаміки цін, визначає структуру та зміст даної монографії. Важливість цього дослідження підкреслюється також тим, що за роки трансформаційних перетворень в економіці, в Україні ще не було спроб створити та обґрунтувати концепцію цінової політики – основу побудови ринкових відносин і конкурентного середовища в господарстві, котре функціонує як соціально орієнтований виробничий комплекс.
Не менш важливою проблемою ціноутворення слід вважати взаємозалежність різних видів цін. Розв’язання цієї проблеми для нас є нині нагальною справою. Цінове розмаїття на ринку, як уже говорилося, ґрунтується на неоднозначності матеріальних і трудових витрат у процесі створення будь – якого продукту та його реалізації. Є два аспекти цієї проблеми, оскільки в основі ціни лежить як бажання людини володіти якоюсь річчю, так і можливість заплатити визначену за неї ціну. Саме обидва ці аспекти роблять товар споживною вартістю. Установлюючи ціну товару як мінову вартість, треба її розглядати як результат закладеної в товарі людської праці, що без неї взагалі не існуватиме будь – яке виробництво, обмін та споживання. Адже ні війни, ні стихійні лиха, ні соціальні потрясіння не можуть спинити трудову діяльність людей, без чого не змогло б існувати жодне суспільство, не протрималась би і дня жодна держава. В основі цього розуміння лежить постулат загально – суспільного характеру про те, що з підвищенням продуктивності праці стає доступним виробництво продукції понад ту, яка необхідна для споживання однією людиною, в результаті чого виникає можливість обміну товарами. А з посиланням процесів зрушення в продуктивності праці починаються зрушення в продуктивності праці починаються зрушення в якісному змісті ціни, без чого товарообмінні операції не мали б прогресивної динаміки, яка лежить в основі поділу суспільної праці у певних пропорціях і співвідношенні, що становить суть мінової вартості будь – якого продукту. Для визначення кількісних значень мінової вартості товару необхідно виявити між різними за якістю та видами споживання вартостями спільний для всіх елемент – витрати людської праці.
Отже кожному товару як продукту праці внутрішньо притаманна категорія мінової вартості. Проте, набуття ознак останньої можливе лише в тому разі, коли для самого продавця або виробника цей товар перестав бути споживною вартістю з причин або надлишків обсягів його виробництва, або через необхідність обмеження власних потреб. Тільки за цих умов стає можливим функціонування такого суспільного явища, як ринок – місце виникнення цінових відносин між людьми в процесі купівлі – продажу.
Знання основних теоретичних положень ціноутворення уможливлює перехід до вивчення тих дій і методів, які формують цей процес у конкретних економічних і політичних умовах державотворення в Україні на переломному етапі ринкових трансформацій.
На жаль, колишню планову систему ціноутворення практично зруйновано, а нова ринкова ще не діє, адже в Україні конкуренція тільки зароджується, ще не налагоджено вільного руху ресурсів, капіталів і робочої сили. Поспішний злам планового ціноутворення за відсутності відповідних ринково – регулюючих механізмів спричинив втрату важелів управління економікою, виникнення деструктивних тенденцій. У зв’язку з цим перед наукою і практикою постали серйозні проблеми, пов’язані з опрацюванням теоретичних, методологічних і організаційних принципів формування та функціонування ринкового ціноутворення, урахуванням досвіду використання чинних зарубіжних моделей і їх пристосуванням до наших умов господарювання