Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність теми дослідження. Ринкове середовище висуває на перший план проблему забезпечення ефективного функціонування підприємств в Україні та їх швидку адаптацію до нових умов. Проблема підвищення конкурентоспроможності підприємств в сучасних умовах зростає внаслідок євроінтеграції України та розвитку ринкової економіки, що посилює нестабільність зовнішнього середовища. Розвиток здатності підприємств до ефективного ведення конкурентної боротьби ускладняється потребою у своєчасній реакції на зміни в зовнішньому середовищі, а це, своєю чергою, зумовлює доцільність формування підходів до забезпечення конкурентоспроможності підприємства. Розробка таких підходів визначає необхідність дослідження конкурентоспроможності, методів її аналізу та оцінювання, обґрунтування бізнес-пропозиції щодо її підвищення.
Значний науковий внесок у дослідження проблем конкурентоспроможності підприємства зробили такі вітчизняні та зарубіжні вчені: Г. К. Азоєв, Д. О. Барабась, С. Брю, А. В. Вакуленко, А. Е. Воронкова, О. І. Драган, О. С. Дуброва, Ю. Б. Іванов, Н. Г. Калюжна, Ф. Котлер, С. М. Клименко, К. Макконел, В. І. Оленко, Т. В. Омельяненко, М. Портер, Р. А. Фатхудінов, А. П. Челенков та інші.
Необхідність підвищення конкурентоспроможності підприємств через використання чинників конкурентоспроможності, її оцінці та обґрунтування конкретних бізнес-пропозицій в умовах розвитку національної економіки стали основою для вибору теми дослідження, визначили його мету та завдання.
Метою дослідження є обґрунтування бізнес пропозиції щодо підвищення конкурентоспроможності підприємства. Для досягнення мети в роботі поставлено та вирішено такі завдання:
– дослідити поняття конкурентоспроможності, її сутність та фактори забезпечення;
– вивчити методи оцінки рівня конкурентоспроможності підприємства;
– надати характеристику підприємству ПАТ «Жидачівський целюлозно-паперовий комбінат» та напрямам його діяльності;
– оцінити рівень конкурентоспроможності ПАТ «Жидачівський целюлозно-паперовий комбінат»;
– діагностувати потенціал підприємства та перспективи забезпечення його конкурентоспроможності;
– розробити шляхи підвищення конкурентоспроможності ПАТ «Жидачівський целюлозно-паперовий комбінат» на основі бенчмаркінгу;
– обґрунтувати соціально-економічні можливості реалізації запропонованих заходів.
Об’єктом дослідження є конкурентоспроможність підприємства.
Предметом дослідження є теоретичні та практичні аспекти оцінки та підвищення конкурентоспроможності ПАТ « Жидачівський целюлозно-паперовий комбінат».
Методологічну основу дослідження становлять загальні та спеціальні методи наукового пізнання: метод теоретичного узагальнення та порівняння, критичний аналіз; системно-структурний аналіз, факторний аналіз; графічний метод; метод експертних оцінок тощо.
Інформаційною основою дослідження є праці вітчизняних та іноземних вчених з проблем конкурентоспроможності підприємств, періодичні видання, нормативно-правові акти законодавчих та виконавчих органів України, статистичні та звітні дані про діяльність підприємства – об’єкта дослідження.
Робота складається із вступу, трьох розділів, висновків, списку використаних джерел та додатків.
РОЗДІЛ 1
ПОНЯТІЙНО-МЕТОДИЧНИЙ БАЗИС ОБҐРУНТУВАННЯ БІЗНЕС ПРОПОЗИЦІЇ ЩОДО ПІДВИЩЕННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА
1.1.Дослідження поняття конкурентоспроможності, її сутність та фактори забезпечення
Конкурентоспроможність багатоаспектна економічна категорія, яку необхідно розглядати як системне, комплексне поняття. В багатьох наукових джерелах поняття конкурентоспроможності використовується при дослідженні теоретичної і практичної проблематики.
Як зазначається в науковій літературі, економічних довідниках та енциклопедіях [7, с. 166; 12, с. 212] «конкурентоспроможність» походить від англ. competitiveness, competitive power та означає здатність конкурувати на ринках товарів та послуг або виграш у змаганні. У широкому розумінні конкурентоспроможність – це зумовлена економічними, соціальними і політичними факторами позиція країни або товаровиробника на внутрішньому та зовнішньому ринках. Конкурентоспроможність є багатогранною економічною категорією, яка властива різним елементам економічної системи: країні, галузі, підприємству, персоналу, продукції. Конкурентоспроможність кожного із цих елементів тісно пов'язана з конкурентоспроможністю інших економічних елементів. Оскільки об’єктом даної роботи є підвищення конкурентоспроможності підприємства, тому детально проаналізовано поняття конкурентоспроможності підприємства (табл. 1.1). Наведені визначення дають змогу зробити висновки про те, що конкурентоспроможність підприємства формується двома складовими: конкурентоспроможністю його продукції та характеристиками його діяльності. При цьому діяльність підприємства розділена на складові: закупівельна, виробнича, збутова, маркетингова, логістична тощо.
Таблиця 1.1 – Визначення поняття «конкурентоспроможність підприємства»