Зразок роботи
ВСТУП
Планова діяльність підприємств на сучасному етапі полягає у складенні плану та у динамічному аналізі діяльності підприємства, всіх його показників, аналізі зовнішніх чинників, які можуть негативно впливати на діяльність підприємства та у забезпеченні економічної стійкості підприємства. Виникає нагальна необхідність організовувати здійснення планової політики підприємства таким чином, щоб задовольнити об’єктивні вимоги зростаючих обсягів реалізації продукції, ускладнення господарських зв’язків, динамічно мінливі умови зовнішнього середовища. Тому дослідження планової діяльності підприємств є актуальним завданням: на основі її оцінки визначаються основні напрямки фінансово-економічної політики підприємства. А від того, наскільки якісним є управління плануванням залежить ефективність виконання стратегічних і тактичних рішень щодо його функціонування.
Питання дослідження теоретичних і практичних основ планування діяльності підприємств ставало предметом дослідження багатьох науковців, серед них: Ю. Губені, Е. Зінь, Л. Зрібняк, В. Іванова, М. Ільчук, Г. Тарасюк, М. Турченюк, Л. Швайка, А. Шваб. Слід зазначити, що існуючий механізм здійснення планової діяльності підприємств не є достатньо дієвим, часто він характеризується безсистемністю, непрозорістю, проблемною прогнозованістю, високим рівнем залежності від зовнішніх обставин та обмеженістю фінансових можливостей. Управління в підприємствах часто не має стратегічної спрямованості та комплексно-системного характеру
Предметом курсової роботи є економічний механізм функціонування підприємства, формування та використання його ресурсного потенціалу з метою оптимізації економічних результатів.
Метою курсової роботи є розробка плану основних техніко-економічних показників господарської діяльності підприємства та формування компетентностей щодо визначення доцільності певного виробництва на підставі розрахунку системи техніко-економічних показників та еко¬номічної ефективності використання ресурсів на підприємстві в цілому.
Для досягнення поставленої мети визначено такі завдання:
1) узагальнити теоретичні засади визначення техніко- економічних показників і економічної ефек¬тивності відповідно до заданої тематики;
2) сформувати річний план соціально-економічного розвитку підприємства і провести розрахунки економічних показників .
1.СУТНІСТЬ ПЛАНУВАННЯ ТА ОСОБЛИВОСТІ ЙОГО ЗДІЙСНЕННЯ В УМОВАХ РИНКОВОЇ ЕКОНОМІКИ
Планування на підприємстві – це процес складання різних планів на підставі сукупності взаємно узгоджених показників його соціально-економічного розвитку з визначенням номенклатури, асортименту й обсягів виробництва продукції, ринків збуту, величини ресурсів і джерел їхнього фінансування, витрат і доходів тощо. Воно зорієнтоване на найкраще використання всіх видів ресурсів і запобігання помилкових дій, які можуть зумовити зниження ефективності господарювання. Планування покликане за можливості заздалегідь враховувати всі зовнішні і внутрішні фактори, що забезпечують сприятливі умови для нормального функціонування підприємства.
Спираючись на минулі і сучасні фактичні та нормативні показники, планування націлене на окреслення і контроль майбутнього процесу розвитку підприємства, на постійне його зміцнення шляхом зведення до мінімуму розбіжностей між імовірним і бажаним майбутнім станом за умов певних дій під впливом навколишнього середовища.
За ринкових умов господарювання, у жорсткій конкурентній боротьбі працювати ефективно та результативно і бути успішним протягом тривалого часу може лише те підприємство, що чітко планує свою діяльність.
Отже, сутність планування полягає у конкретизації та обгрунтуванні цілей і завдань діяльності та розвитку підприємства в плановому періоді, виборі ресурсів, способів і засобів, необхідних для їхнього досягнення та отримання бажаних кінцевих результатів.
За умов конкурентного ринку підприємство не може працювати прибутково без ретельно підготовленого плану. Практичний досвід зарубіжних і вітчизняних підприємств переконує, що недооцінювання планування зумовлює істотні економічні витрати, ускладнює діяльність підприємства і погіршує її результати. За умов швидких, нерідко не передбачуваних, змін у середовищі функціонування підприємства планування його діяльності набуває все більшого значення. Зростання ступеня динамічності та невизначеності вимагає пильної уваги керівників і спеціалістів підприємства до розроблення чітких обгрунтованих планів. їхня відсутність є значним свідченням незадовільного управління підприємством.
Зараз планування є необхідною передумовою для забезпечення життєдіяльності підприємства та його розвитку.
У контексті управління планування розглядається як процес ухвалення рішень щодо формулювання цілей діяльності підприємства та розроблення на їхній підставі стратегій і тактик, які конкретизуються у планових завданнях і показниках та визначають способи і засоби їхньої реалізації.
За сутністю і змістом функція планування зорієнтована на оцінювання ситуації, в якій підприємство перебуває зараз та обгрунтований вибір напрямку його розвитку в майбутньому.
Роль планування зумовлюється тим, що воно є загальною функцією управління і спрямоване на формулювання цілей діяльності підприємства та окреслення шляхів їхнього найкращого досягнення.
Планування – це початковий етап процесу управління У планах знаходять відображення всі управлінські рішення щодо функціонування і перспектив розвитку підприємства, утримуються обгрунтовані розрахунки обсягу виробництва і продажу продукції, визначається потреба в необхідних ресурсах і способи їхнього ефективного використання, надається економічна оцінка витрат і кінцевих результатів діяльності.
Отже, планування – це процес підготовки на перспективу рішень про те, що, ким, як і коли повинно бути зроблено для досягнення цілей.
Планування на підприємстві за ринкових умов господарювання містить етапи:
– визначення попиту на продукцію, що виробляється чи може бути вироблена підприємством;
– узгодження обсягів виробництва з можливостями підприємства;
– розроблення заходів, спрямованих на реконструкцію і технічне переозброєння виробництва;
– прогнозування обсягів збуту продукції, надання послуг та виконання робіт і попереднє укладання договорів постачання;
– складання плану підприємства.
Сучасне планування на підприємстві спрямоване не лише на забезпечення його ресурсами та їхнє раціональне використання, а переважно – на створення широкого асортименту продукції, необхідної для задоволення різноманітних потреб покупців.