Зміст
4. РОЗРАХУНКОВА ЧАСТИНА
Студенту потрібно оцінити рівень конкурентоспроможності підприємства за варіантами по списку за звітний та проектний роки аналізуючи приведені вихідні дані по нище приведеним етапам розрахунку.
Керівництво консервного підприємства з метою зміцнення конкурентоспроможності розробило заклади направлені на задоволення потреб населення та які передбачають збільшення виробничої потужності.
РОЗРАХУНОК ІНВЕСТИЦІЙНИХ ВКЛАДЕНЬ
Визначення потреби інвестиційних вкладень зводиться до розрахунку окремих їх складових у повному обсязі. У загальному вигляді суму інвестиційних вкладень (І) визначають за формулою
І= ВБУД + ВУСТ+ Т + М + П + КЗАЛ + Д – Л + ВОК, (1)
де ВБУД – витрати на будівельні роботи;
ВУСТ – вартість придбання устаткування;
Т – транспортно-заготівельні витрати по устаткуванню (3 % від вартості придбання устаткування);
М – вартість монтажу устаткування (15 % від вартості придбання устаткування);
П – невраховані витрати (10–15 % від вартості придбання устаткування);
КЗАЛ – залишкова вартість демонтованого устаткування, тис. грн.;
Д – вартість демонтажу, тис. грн. (5 % від первісної вартості демонтованого устаткування);
Л – ліквідаційна вартість демонтованого устаткування (у даних розрахунках дорівнює 0);
ВОК – приріст власних оборотних коштів, тис. грн.
У практиці проектування використовують також і інший, простіший метод визначення обсягу інвестиційних вкладень на основі їхньої питомої величини, який можна розрахувати за формулою
І * = ПВ х Іпит, = тис. грн (2)
* Цей метод рекомендований для застосування у роботі.
де ПВ –виробничі потужності, що вводяться, які передбачені проектом, т (див. додаток А);
Іпит– питомі інвестиції на одиницю потужності, що вводиться, грн/т.
Іпит =8725 грн/т., у т.ч. інвестиції вкладаються у основні засоби та обігові кошти.
Інвестиції у основні засоби – 30 %;
Інвестиції у обігові кошти – 70%.
Виробнича потужність підприємства це максимально можливий випуск продукції необхідної якості в передбаченій номенклатурі за певний час при повному завантаженні обладнання та виробничих площ у прийнятому режимі роботи з урахуванням застосування передової технології, організації виробництва і праці.
Таблиця 1 – Виробничі потужності, що вводяться
Найменування продукції Виробничі потужності, т
(ПВ)
(див. додаток А )
Салат овочевий 531
Томати консервовані 223
Перець
солодкий маринований 266
Зелений горошок
консервований 830
Всього Σ1850
Таблиця 2 – Розрахунок інвестицій
Питомі інвестиції на одиницю потужності, грн./т (Іпит) Всього інвестицій, тис.грн. (І)
у основні засоби 30% у обігові кошти
70% у основні засоби у обігові кошти
РОЗРАХУНОК ВИРОБНИЧОЇ ПРОГРАМИ
Виробнича програма – це план виробництва продукції і її реалізації в певному обсязі, номенклатурі і асортименті за одиницю часу.
Виробнича програма розраховується в натуральному і грошовому вираженнях. У натуральному вираженні річний обсяг виробництва продукції (ОВ) визначають множенням виробничої потужності (П) на прийнятий при проектуванні коефіцієнт використання потужності (Квп) по кожному виду продукції розраховується за формулою 3 та його слід оформити в таблиці 3, стовпчик 2:
ОВ = ПВ * Квп (3)
Для реконструкції значення Квп приймається як таке, що дорівнює 0,9.
Приріст продукції в грошовому вираженні (ОВ грн) розраховується за формулою 4 та його слід оформити в таблиці 3, стовпчик 4,
n
ОВ грн = ∑ Ц за 1 т і * ОВ і, (4)
і=1
де ОВі – річний обсяг виробництва і-ої продукції, т;
Ц за 1 т і – дійсна оптова ціна за 1 т і-ої продукції, грн;
Таблиця 3 – Розрахунок обсягу виробленої продукції
Найменування продукції Річний обсяг виробництва продукції, т
ОВ Дійсна оптова ціна за 1 т продукції, грн
(Ц за 1 т )
Обсяг виробленої продукції, тис. грн
(ОВ грн)
1 2 3
Салат овочевий 23864,35
Томати консервовані 20620
Перець
солодкий маринований 24890
Зелений горошок
консервований 38220
Всього −
СЕБЕСТОИМОСТЬ= Стоимость (ОВ ГРН)/1,25
РОЗРАХУНОК ЧИСЕЛЬНОСТІ ПРАЦЮЮЧИХ
Розрахунок чисельності основних робітників виробництва роблять на основі ефективного фонду робочого часу (для різних видів виробництв консервної продукції) і трудомісткості виробничої програми.
Розрахунок трудомісткості річного обсягу виробництва оформляють у таблиці 4.
Приріст трудомісткості проектованого обсягу виробництва розраховують за формулою 5:
n
Т ов = ∑ Т ові * ОВ і (5)
і=1
де Т ові – трудомісткість виробництва одиниці продукції.
Таблиця 4 – Розрахунок трудомісткості виробничої програми
Найменування продукції Річний обсяг виробництва продукції, т
ОВ Трудомісткість одиниці продукції, люд.-днів/т (Т ов) Трудомісткість виробничої програми (ТВП), люд.-днів
1 2 3 4 = 2 * 3
Салат овочевий 477,9 0,8
Томати консервовані 200,7 0,71
Перець
солодкий маринований 239,4 0,68
Зелений горошок
консервований 747 0,41
Всього Σ1665 −
Чисельність основних виробничих робітників (ЧОВР) визначають діленням трудомісткості усієї виробничої програми (ТВП) (стовпчик 4 Σ) на ефективний фонд робочого часу (ЕФЧ =180):
Далі заповнюємо табл. 5.
Таблиця 5 – Структура чисельності штатних працівників
Категорії чисельності штатних працівників Питома вага, %
Чисельність, осіб
Робітники (основні та допоміжні)
(Ч ОДР) 90
Керівники, спеціалісти 10
Всього 100
РОЗРАХУНОК СОБІВАРТОСТІ ВИРОБЛЕНОЇ ПРОДУКЦІЇ
Собівартість продукції – це виражена в грошовій формі сума витрат на виробництво і реалізацію продукції. Вони складаються із витрат, зв’язаних з використанням в процесі виробництва промислової продукції сировини, матеріалів, палива та енергії, робочої сили та інших витрат.
З метою своєчасного обліку понесених підприємством витрат на виробництво продукції всі витрати мають бути згруповані за певними ознаками. Процес розрахунку витрат на одиницю продукції називається калькулювання.
Розрахунок калькуляції собівартості продукції робиться за такими статтями:
сировина і основні матеріали;
допоміжні матеріали;
витрати на пару, воду і електроенергію на технологічні цілі;
основна і додаткова заробітна плата;
єдиний соціальний внесок;
витрати на утримання та експлуатацію устаткування;
загальновиробничі витрати;
витрати від браку;
адміністративні витрати;
витрати на збут;
інші операційні витрати.
На першому етапі розраховують собівартість 1 тонни консервів «Салат овочевий».
Розрахунок перших трьох статей калькуляції, які відносяться до прямих витрат, наведені у таблиці 1.
Стаття 1. Сировина і основні матеріали. Для розрахунку першої статті прямих витрат необхідно норму витрат сировини і основних матеріалів (за даними рецептури) помножити на вартість одиниці сировини і основних матеріалів (за оптовими закупівельними цінами).
Таблиця 6 – Сировина і основні матеріали
Найменування Норма витрат,
кг Ціна за одиницю, грн. Сума, грн.
1 2 3 4=2*3
Томат-паста 64,5 40
Кабачки 1400 3,8
Морква 102,5 5,8
Цибуля ріпчата 81,7 5
Зелень 4,4 36
Біле коріння 26,6 32
Олія рослинна 80,4 28
Сіль 15,2 4,6
Спеції 1,1 49
Всього
Стаття 2. Допоміжні матеріали. Для розрахунку другої статті прямих витрат необхідно норму витрат допоміжних матеріалів (за даними заводу) помножити на вартість одиниці допоміжних матеріалів.
Таблиця 7 – Допоміжні матеріали
Найменування Норма витрат
Ціна за одиницю, грн. Сума, грн.
1 2 3 4=2*3
Банка, шт 2105 0,97
Кришка, шт 2105 0,68
Ярлики, етикетки, шт 2105 0,13
Пакувальна плівка, кг 7,5 9,5
Всього
Стаття 3. Витрати на пару, воду і електроенергію на технологічні цілі. Норму витрат енергоресурсів і тарифи беремо за заводськими даними.
Таблиця 8 – Витрати на пару, воду і електроенергію на технологічні цілі
Найменування Норма витрат
Ціна за одиницю, грн. Сума, грн.
1 2 3 4=2*3
Вода, куб. м. 15 13,37
Енергія, кВт 200 1,66
Пара, гКал 0,351 308
Всього
Стаття 4. Основна заробітна плата виробничих робітників на 1 тонну консервів «Салат овочевий» - 24,2 грн.
Стаття 5. Додаткова заробітна плата виробничих робітників. Додаткова заробітна плата – це винагорода за працю понад встановлену норму. За даними підприємства вона складає 50% від основної.
Стаття 6. Єдиний соціальний внесок. Згідно з чинним законодавством ці відрахування складають 22 % від суми основної і додаткової заробітної плати.
Стаття 7. Витрати на утримання і експлуатацію устаткування. За заводськими даними ці витрати складають 800% від основної заробітної плати.
Стаття 8. Загальновиробничі витрати. За заводськими даними ці витрати складають 100% від суми основної заробітної плати і витрат на утримання і експлуатацію устаткування.
Стаття 9. Втрати від браку. Втрати від браку, за даними заводу, складають 0,2% від суми вище перерахованих витрат.
Сума всіх вище перелічених витрат (статті 1-9) складає виробничу собівартість.
Стаття 10. Адміністративні витрати. За заводськими даними ці витрати складають 5% від виробничої собівартості.
Стаття 11. Витрати на збут. За заводськими даними ці витрати складають 5% від виробничої собівартості.
Стаття 12. Інші операційні витрати. За даними підприємства вони складають 131,26 грн. на 1 тонну готової продукції.
Таким чином, повна собівартість 1 тонни продукції складає суму виробничої собівартості та адміністративних витрат, витрат на збут і інших операційних витрат.
Розрахунки за всіма статтями калькуляції собівартості 1 тонни консервів «Салат овочевий» зводять в таблицю 9.
Таблиця 9 – Калькуляція собівартості 1 тонни консервів «Салат овочевий»
Найменування статті Сума, грн.
1. Сировина і основні матеріали
2. Допоміжні матеріали
3. Витрати на пару, воду і електроенергію на технологічні цілі
4. Основна заробітна плата
5. Додаткова заробітна плата
6. Єдиний соціальний внесок
7. Витрати на утримання та експлуатацію устаткування
8. Загальновиробничі витрати
9. Витрати від браку
Виробнича собівартість
10. Адміністративні витрати
11. Витрати на збут
12. Інші операційні витрати
Повна собівартість
Повну собівартість 1 тонни консервів «Салат овочевий»(виходячи з калькуляції собівартості) заносять в таблицю 10.
На другому етапі розраховують собівартість одиниці продукції (томатів консервованих, перцю солодкого маринованого, зеленого горошку консервованого) за наступною формулою:
С = ,
(9)
де Ц – оптова ціна за одиницю продукції (див. табл. 1). Оптова ціна без ПДВ – це сума повної собівартості і прибутку;
Р – рентабельність кожного виду продукції, % (за даними підприємства планова рентабельність складає 25 % від повної собівартості)
На третьому етапі роблять розрахунок собівартість річного випуску виробленої продукції (таблиця 10).
Таблиця 10 – Розрахунок собівартості виробленої продукції
Найменування продукції Річний обсяг виробництва продукції, т
ОВ Собівартість 1 т продукції, грн. Річна собівартість виробленої продукції, тис. грн.
С
1 2 3 4 = 2 * 3/1000
Салат овочевий
Томати консервовані
Перець
солодкий маринований
Зелений горошок
консервований
Всього
5. РОЗРАХУНОК ПРИБУТКУ
Прибуток (П) визначають за формулою
П = ОВ грн – С, =
де П – прибуток за рік, тис. грн.;
ОВ грн – річний обсяг виробленої продукції, тис. грн.;
С – собівартість виробленої продукції, тис. грн.
Чистий прибуток, що залишається в розпорядженні підприємства (ЧП), визначають за формулою
де 0,18 – процентна ставка податку на прибуток 18 % у 2022 році, вона змінюються згідно діючого законодавства
6. РОЗРАХУНОК СТРОКУ ОКУПНОСТІ ІНВЕСТИЦІЙНИХ ВКЛАДЕНЬ
Строк окупності інвестиційних вкладень (Т) визначають за формулою
Т = І : ЧП, = 1
(12)
де І – інвестиційні вкладення, тис. грн.;
ЧП – чистий прибуток, тис. грн.
У тому випадку, коли строк окупності інвестиційних вкладень не перевищує п'яти років, роблять висновок про їхню економічну ефективність.
На підставі розрахованих показників студент робить висновок про економічну ефективність розробленого ним проекту.
Таким чином, термін окупності проекта вищий за 0, підприємство має щорічний чистий прибуток у розмірі 8233,16 тис.грн., що дозволяж рекомендувати його до впровадження.
РОЗРАХУНОК ОСНОВНИХ ТЕХНІКО-ЕКОНОМІЧНИХ ПОКАЗНИКІВ ЗА ЗВІТНИЙ ТА ПРОЕКТНИЙ РОКИ
Таблиця 11 – Основні показники виробничо-господарської діяльності до і після впровадження проекту реконструкції підприємства
Найменування показників Звітний рік Проектний рік Абсолютне відхилення Відносне відхилення
1. Виробнича потужність, тонн
2. Фактично вироблено продукції, тонн
3. Коефіцієнт використання виробничої потужності, частки п.2/1
4. Обсяг виробленої промислової продукції (без ПДВ і акцизного збору), тис. грн.
5. Обсяг реалізованої продукції в діючих цінах (без ПДВ),тис. грн.
6. Середньорічна вартість основних фондів основного виду діяльності, тис. грн.
7. Фондовіддача, грн/грн =п.4/6
8. Середній залишок оборотних коштів, тис. грн.
9. Коефіцієнт оборотності оборотних коштів, частки = п.5/п.8
10. Середньооблікова чисельність штатних працівників облікового складу, осіб
11. Середньорічний виробіток одного працівника, тис. грн./осіб=п.4/п.10
12. Операційні витрати на виробництво продукції, тис. грн., у тому числі
13. Витрати на 1 грн. виробленої продукції, грн/грн=п.12/п.4
14. Витрати на 1 грн. реалізованої продукції, грн/грн= п.16/п.5
15. Чистий дохід від реалізації продукції, тис. грн.
16. Собівартість реалізованої продукції, тис. грн.
17. Чистий прибуток, тис. грн.=
(п.15-п.16)*0,82
18. Рентабельність реалізованої продукції, %= п.17/п.16*100
19. Рентабельність виробництва, % =п.17/(п.6+п.8)*100
20. Рентабельність продаж, %=
П.17/п.15*100
У висновках відображають наступні положення:
наскільки збільшиться річний обсяг виробленої продукції в натуральному і грошовому вираженні, які витрати понесе підприємство для виробництва продукції;
яка чисельність робітників буде залучена і якою буде продуктивність праці;
як змінилися показники економічної ефективності підприємства, який обсяг інвестиційних вкладень необхідний для здійснення заходу і за який термін окупляться інвестиції
який рівень конкурентоспроможності підприємства до та після впровадження проекту.
На основі викладеного студент робить висновок про змінення рівня конкурентоспроможності підприємства та необхідністьздійснення заходу. Оцінювати рівень конкурентоспроможності підприємства доцільно за допомогою метода многокутника.