Зразок роботи
ВИСНОВКИ
Дослідивши специфіку подачі спортивної інформації за матеріалами новинної редакції телеканалу НТН, ми дійшли таких висновків.
1. Спортивна журналістика – соціально значуща діяльність зі збору, обробки й поширення актуальної спортивної інформації через канали масової комунікації (преса, радіо, телебачення, Інтернет), що спирається на спеціальний предмет розгляду, опису, аналізу і аудиторію. Специфіка функціонування спортивної інформації пов'язана, насамперед, з тим, що це переважно новинна інформація, орієнтована на повідомлення аудиторії результатів і подробиць завершилися або проходять змагань. Ця інформація домінує як у спортивних ЗМІ, так і в ЗМІ загального інтересу. Причому, чим вище статус спортивної події, тим більше інформації про нього надходить в обіг і затребувана аудиторією. Одна з головних якостей, що визначають специфіку спортивної журналістики, – запрограмованість оперативних подій, а, отже, і подальшої інформації, і журналістських матеріалів.
2. Спортивна журналістика має досить довгий перелік реалізованих нею функцій. Їх здійснення відбувається з урахуванням специфіки предмета відображення і в чому ґрунтується на функціях самого спорту – змагальної, культурної, інтегративної, представницької, політичної, підготовчої, освітньої, виховної, управлінської і т. д. Деякі, дослідники вважають, що для спортивної журналістики характерними є лише дві функції – «ескейпізм» і «функція емоційної мєни». Проте більшість науковців не поділяють цієї точки зору.
3. У спортивних ЗМІ одним із домінуючих жанрів залишається репортаж, відповідаючи як загальним вимогам до інформації (новизна, стислість, достовірність), так і специфічним вимогам (динамізм, стрімкість викладу, наочність, ефект присутності, деталізація події тощо). Тканина репортажного опису створюється з різних змістових елементів, до яких відносять насамперед елементи інформаційного повідомлення (факти, деталі, документи, свідчення, фрагменти ситуації тощо), а також елементи публіцистики (думки, оцінки, коментарі, ліричні відступи, репортажні замальовки тощо). У єдиний репортажний вузол усі ці елементи поєднує авторський задум, що виражається через ставлення журналіста до коментованих подій
4. ЗМІ посідають міцне місце в системі спортивної комунікації. Крім того, завдяки високій довірі з боку аудиторії й більш позитивному сприйняттю реклами вони є одним з найбільш ефективних інструментів популяризації спорту. Як бачимо, діяльність української спортивної тележурналістики в основному сконцентрована навколо футболу, тому що футбольна тематика в українській аудиторії має велику популярність, і з часом вона збільшується. На телебаченні ми вже маємо два телеканали, повністю присвячені футболу, а також декілька аналітичних програм, які досить якісно виконують свою справу, чим і приваблюють телеглядачів, адже в Україні футбол – це вже давно більше, ніж гра. І, незважаючи на постійне зростання ролі електронних медіа, спортивне телебачення продовжує привертати увагу величезної кількості глядачів.
5. Більшість спортивних програм на українському телебаченні сьогодні виробляються в форматі ток-шоу, де обов‘язковими елементами виступають гості (експерти) та ведучі. Серед особливостей українських спортивних програм є використання сучасних технологій – унікальної високотехнологічної системи 3D моделювання ORAD, оформлення студій в стилі хай-тек, спілкування в прямому ефірі з телеглядачами через мережу Інтернет. За структурою програми мають чітку рубрикацію, хронометраж студійних спеціалізованих програм складає близько години, головною ознакою будь-якої передачі є чітко зазначене місце і циклічність у сітці мовлення.
6. Аналіз тематичного наповнення контенту «Свідка» на телеканалі НТН за квітень 2018 року показав, що у кінці практично кожної програми є сюжети, пов’язані зі спортом. Причому акценти в них поставлені не на самих результатах спортивних змагань, а на висвітленні навколоспортивних подій. Тому редакція серед величезного потоку спортивних новин обирає незвичні види спорту, нестандартні ситуації, повідомлення з елементами скандальності. Серед видів спорту, яким в аналізований період редакція приділила найбільше уваги, це – змагання на автокарах та ралійні автогонки. Пов’язано це, звичайно, з проведенням в Україні змагань з цих видів спорту. Особливо ретельно висвітлюється в новинах тема міжнародних ралійних змагань у Прикарпатті. Ми нарахували 7 звернень «Свідка» до цієї теми, проте новин як таких в них можна почерпнути небагато. У кожній наступній програмі практично повторюється те, про що було повідомлено в першому випуску. У шані телеканалу також велоспорт, причому не професіональний, а аматорський, як засіб пересування й здорового способу життя. Багато уваги в новинах приділяється незвичним видам спорту та ексклюзивним змаганням. Футбольна тематика у програмі представлена переважно добірками скандального змісту – про бійки, гру на тоталізаторі. Отже, як бачимо, «Свідок» не подає глядачам інформацію про спортивні результати, турнірне становище команд та іншу статистичну інформацію, зосереджуючи увагу на незвичності, сенсаційності, певною мірою скандальності. Щодо тривалості спортивних новин, то вони коливаються від однієї хвилини до чотирьох з половиною. Переважають репортажі, або повідомлення з елементами цього жанру.
7. До найбільших проблем українських спортивних новин на телебаченні належать незбалансованість новин, відсутність системності в їх подачі; не витримується палітра ви¬дів спорту і баланс подій в Україні та за кордоном; реклама горілчаних виробів перед ви¬пусками спортивних новин, що, природно, не співвідноситься з пропагандою здорового способу життя; відсутність системності, чіткої продуманості програмних продуктів; домінування футбольної тематики, недо¬статність висвітлення неолімпійських, спортивно-технічних, прикладних видів спорту та спорту людей з обмеженими фізичними можливостями; недостатня популяризація націона пропагують національних види единоборств, такі як бойовий гопак, спас, хортинг льних видів единоборств, таких як бойовий гопак, спас, хортинг; майже відсутність сюжетів на теми дитячо-юнацького спорту, діяльності ветера¬нів, славного минулого тощо. Редакторам, ведучим, кореспондентам спортивно-новинних випусків по¬трібно чимало працювати над загальною драматур¬гією випусків, удалою їх режисурою. Доцільно збагатити випуски новин стендапами та синхронами. Крім відеозаміток та оглядів варто ефективніше застосовувати систему різних видів усних повідомлень – хронікальних, розширених, коментованих. Жан¬рову палітру збагатили б також інші форми пода¬чі матеріалів, серед них бліц-інтерв’ю, невеликі коментарі, відеозвіти тощо. Проблемою залишається низький лінгвістичний і комунікаційний рівень вітчизняних спортивних коментаторів.
8. Щодо недоліків спортивних новин у програмі «Свідок» на НТН, то, як ми зазначали, недостатнє інформаційне їх насичення, надокучливе повторення одних і тих самих сюжетів і текстів, наявність неточностей, граматичні помилки тощо. Втім, у цілому подача спортивних і навколоспортивних новин відбувається у відповідності з новинною інформаційною політикою телеканалу, основна мета якого – показ найрезонансніших подій в Україні та світі.