Зразок роботи
Підсумовуючи результати дослідження, робимо висновок, що бесіда є одним із найважливіших жанрів журналістики, одним із основних і найпоширеніших способів отримання інформації, а також у жанрі публіцистики: вербальне спілкування журналіста з однією чи кількома особами з метою отримання інформації та задоволення інформаційних потреб суспільства. Особливо активно в сучасній журналістиці розвивається переосмислення жанрової своєрідності матеріалів, неповторності зображення подій, явищ, постатей, політичної та інтелектуальної сфери суспільства. Вчені дедалі більше звертають увагу на їх взаємозв’язок і типологічну характеристику.
Сучасна журналістика відносить метод бесіди до групи інформаційно-аналітияних жанрів і розглядає його як розмову двох або більше осіб з метою отримання нової інформації. Найбільш повним, на наш погляд, є визначення бесіди як цілісного комунікаційного акту, що реалізується через діалогічне спілкування журналіста та оповідача в ситуації чергування запитань і відповідей з метою отримання інформації, думок і суджень з огляду на суспільний інтерес. З точки зору журналістики, бесіда - це жанр, який має форму розмови автора з обізнаними людьми на суспільно важливу тему (фактично журналістський діалог).
Аналізуючи бесіду за типом тексту, слід поставити питання про класифікацію, яка визначається такими критеріями:
- кількість співрозмовників: монологічна бесіда (роль журналіста визначити не можна відразу), діалогічна (діалог про фіксовані ролі під час спілкування), полілогічна (спілкування багатьох партнерів одночасно);
- характер організації: опитування, анкетування, прес-брифінг;
- вид матеріалу: інформаційна, персональна;
- характер спілкування: безпосереднє спілкування (віч-на-віч), опосередковане спілкування (по телефону), через Інтернет;
- форма досягнення комунікативної мети: монолог, інформаційне опитування, аналітичне опитування, бліц-опитування, розповідь, анкетування;
- характер обговорюваних питань: інформаційна, аналітична, протокольна, бесіда-розслідування, портретна, сатирична, гумористична.
Виходячи з різних підходів до визначення типів методу бесіди, бачимо, що цей жанр - окремий вид прагматично організованого тексту, який спрямований на виявлення точки зору співрозмовника з певного питання, і водночас має місце розповіді про співрозмовника, визначаючи його психолінгвістичний портрет.