Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність теми. У наш час, коли світ змінюється так швидко і несподівано, міжнародне економічне співробітництво є одним з основних факторів, що впливає на рівень економічного розвитку кожної країни і прогрес світу в цілому. Успіх зовнішньоторговельних операцій купівлі-продажу, експортно-імпортних операцій, реекспорту та реімпорту залежить від знання характеристик і правил укладання та управління зовнішньоекономічними контрактами. Незважаючи на те, що сфера зовнішньоекономічної діяльності досить добре розвинута в національному та міжнародному законодавстві, проте на практиці виникають ускладнення у процесі управління, укладання та реалізації зовнішньоекономічних контрактів. Тому особливої актуальності набувають питання управління зовнішньоекономічними контрактами на сучасних підприємствах.
Важливість вказаної проблеми привертає увагу багатьох вітчизняних та зарубіжних науковців, таких як О.К. Бєлоглавек, Т.М. Циганкова, М. Ларін, Ю.О. Черниш, Ю. А. Шевцова та інші. Більшість наукових робіт присвячена аналізу структури зовнішньоекономічних контрактів, але в той самий час не достатньо розглядається проблема управління зовнішньоекономічною контрактною діяльністю на підприємстві.
Мета дослідження є визначення поняття, ознак, сутності та видів зовнішньоекономічного контракту, особливостей виконання зобов’язань та удосконалення заходів по застосуванню нових підходів в розширенні зовнішньоекономічної діяльності підприємства.
Реалізація поставленої мети зумовила потребу у розв’язанні таких завдань дослідження:
• дослідити структура та форми викладу зовнішньоекономічних контрактів;
• розглянути підготовку до укладання контракту;
• розглянути умови та структуру зовнішньоекономічних контрактів;
• дослідити нормативно-законодавчу базу щодо укладання зовнішньоекономічних контрактів;
• дослідити особливості виконання зобов’язань за зовнішньоекономічними контрактами;
• проаналізувати контрактні умови здійснення зовнішньоекономічної діяльності підприємств;
• провести систематизацію захисних застережень у змісті зовнішньоекономічного контракту;
• запропонувати шляхи подолання ризиків при укладанні зовнішньоекономічнтих контрактів;
• дослідити державний та громадський контроль зовнішньоекономічного контракту.
Об’єктом дослідження є процедура планування та виконання зовнішньоекономічного контракту.
Предметом дослідження є теоретичні, організаційно-економічні та науково-практичні аспекти укладання зовнішньоекономічного контракту.
В процесі написання роботи було використано сукупність загальноприйнятих методів і прийомів наукового пізнання. Зокрема, методи аналізу, синтезу, індукції, дедукції було використано при дослідженні процесу укладання зовнішньоекономічного контракту. Графічний метод використовувався для схематичного зображення ряду для наочного подання інформації.
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ ЗАКЛЮЧЕННЯ ЗОВНІШНЬОЕКОНОМІЧНИХ КОНТРАКТТІВ
1.1. Структура та форми викладу зовнішньоекономічних контрактів
Міжнародне економічне співробітництво є одним із головних чинників впливу на рівень розвитку економіки кожної окремої країни і світового прогресу в цілому. Складовим елементом такого співробітництва є зовнішньоекономічна діяльність суб’єктів господарювання різних країн. Для них важливим є знання особливостей комерційних операцій та правил укладання різних видів міжнародних контрактів. Саме від цих знань залежить успіх зовнішньоекономічних операцій купівлі- продажу, експортно-імпортних операцій, операцій реекспорту та реімпорту, операцій зустрічної торгівлі.
Під зовнішньоекономічним контрактом відповідно до Закону України “Про зовнішньоекономічну діяльність”, слід розуміти матеріально оформлену угоду двох або більше суб’єктів зовнішньоекономічної діяльності та їх іноземних контрагентів, спрямована на встановлення, зміну або припинення їх взаємних прав та обов’язків у зовнішньоекономічній діяльності [7].
У торговій практиці існують найрізноманітніші контракти. В основі кожного з них лежать положення класичного типового контракту купівлі- продажу [41, с. 148].
ВИСНОВКИ
За результатами матеріалу викладеному у курсовій роботі можливо зробити наступні виводи:
1. Зовнішньоекономічний контракт - це єдиний документ за допомогою якого сторони контракту регулюють свої відносини і регламентують взаємні права й обов’язки при виконанні зовнішньоторговельних операцій.
2. Однією з головних умов для успішного здійснення зовнішньоекономічних операцій є укладання контрактів, але для цього передують вибір і вивчення ринку, вибір контрагента, проведення переговорів. Етап укладання контракту включає переддоговірний період, комерційні переговори, парафування тексту контракту, підписання контракту. Від компетентного і продуманого складання зовнішньоекономічного контракту залежить успіх підприємців та країни в цілому.
3. Зовнішньоекономічний контракт - це різновид господарського договору, що, в свою чергу, є різновидом цивільно-правового договору. Зовнішньоекономічним контрактам притаманні як загальні юридичні умови, властиві для цивільно-правових та господарських договорів, так і певні особливості. До останніх слід віднести такі: законодавство, що визначає умови дії міжнародних договорів в Україні; сфера дії зовнішньоекономічних договорів (контрактів) - зовнішньоекономічна діяльність; особливий суб'єктний склад - два або більше суб’єктів зовнішньоекономічної діяльності та їхні іноземні контрагенти; спеціальні вимоги щодо форми договору: як загальне правило - письмова форма, якщо інше не встановлено законом або чинним міжнародним договором, згоду на обов'язковість якого надано Верховною Радою України; особливості змісту договору; спеціальні вимоги щодо права, яке застосовується до договору; особливості порядку розгляду договірних спорів у сфері зовнішньоекономічної діяльності.
4. Передумовами використання захисних застережень є: ризиковий характер зовнішньоекономічної діяльності; необхідність розподілу ризику; тривалий час виконання зовнішньоекономічних договорів; особливість правового регулювання відносин, пов’язаних з укладанням та виконанням зовнішньоекономічних договорів; свобода договору, а також відсутність правового механізму забезпечення якості лікарських засобів при транспортуванні, ввезенні на митну територію України та зберіганні на митних складах.
5. Ризик зовнішньоторговельної діяльності - це категорія, що об’єднує велику кількість різнофакторних ризиків, які знаходяться на нижчому управлінському рівні, тобто рівні окремих зовнішньоторговельних угод. Їх варто розглядати як початкову ланку виявлення окремих видів ризику й можливостей їх зменшення. Під ризиком зовнішньоторговельної угоди слід розуміти комплекс ризиків, що виникають при будь-яких видах зовнішньоекономічної діяльності на усіх стадіях її здійснення. Об’єктивно оцінити ситуацію на ринку та вибрати найбільш ефективну стратегію можливо тільки під час аналізу всього комплексу ризиків. Ігнорування навіть одного з них призводить до несприятливих наслідків у діяльності підприємства. Аналіз ризику допоможе своєчасно відбирати оптимальний варіант дій з числа альтернативних в усіх сферах підприємництва: виробничій, комерційній, фінансовій як на зовнішньому, так і на внутрішньому ринках
6. Контроль у сфері ЗЕД є обов’язковим процедурним чинником, який є її важливою умовою та ознакою, здійснюється суб’єктами, котрим притаманні контрольно-наглядові функції, що реалізуються через відносини «вертикального» та організаційно-господарського характеру, які виникають між суб’єктами господарювання і відповідними органами державної влади і місцевого самоврядування з метою перевірки законності і легітимності їх зовнішньоекономічної діяльності і правового становища у межах та в порядку згідно з нормами чинного законодавства; об’єтами контролю у сфері ЗЕД є відносини й діяльність суб’єктів господарювання з приводу їх здійснення, яка, як правило, опосередковується укладанням і виконанням зовнішньоекономічного контракту; майже всі державні органи в межах своєї компетенції де-юре мають право здійснювати контрольні функції (нагляд) у зазначеній сфері, при цьому контрольна компетенція деяких державних органів регулюється, як правило, підзаконними нормативно-правовим актами, положення яких дублюють один одного, що потребує проведення уніфікації законодавства і представляється доречним об’єднання повноважень контролюючих державних органів на рівні одного закону.
7. Нині існує нагальна потреба у розробленні основних засад державної комунікативної політики, впровадження стандартів інформаційного обміну між органами державної влади, органами місцевого самоврядування, засобами масової комунікації і громадськістю.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Конституція України від 28 червня 1996 року
2. Господарський кодекс України, прийнятий 16 січня 2003 р. № 436-IV): [Електрон. ресурс]. - Режим доступу: http://www.rada.gov.ua/.
3. Кодекс торговельного мореплавства України: прийнятий 23.05.95 № 176/95-ВР: [Електрон. ресурс]. - Режим доступу: http://zakon1.rada.gov.ua/cgi- bin/laws/main.cgi.
4. Митний кодекс України: Закон України від 3 листопада 2011 року № 3996-УІ // http://zakon1.rada.gov.ua.
5. Цивільний кодекс України, прийнятий 16 січня 2003 р. № 435-ІУ): [Електрон. ресурс]. - Режим доступу: http://www.rada.gov.ua/.
6. Цивільний кодекс Української РСР, прийнятий 18 липня 1963 р. - (Втратив чинність): [Електрон. ресурс]. - Режим доступу: http:// www.liga.net.
7. Про зовнішньоекономічну діяльність: Закон України від 16.04.1991 р. № 959-XII (зі змінами і доповненнями) [Електронний ресурс] - Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/959-12.
8. Про міжнародний комерційний арбітраж: Закон України від 24 лютого 1994 р. № 4002-ХІІ: [Електрон. ресурс]. - Режим доступу: http://zakon1.rada.gov.ua/cgi- bin/laws/main.cgi.
9. Про міжнародне приватне право: Закон України від 23.06.2005 р. №2709-IV: [Електрон. ресурс]. - Режим доступу: http://www.rada.gov.ua/.
10. Про Національний банк України: Закон України від 20 травня 1999 р. // Відомості Верховної Ради України. - 2004. - № 19. - Ст. 256.
11. Про основні засади державного нагляду (контролю) в сфері господарської діяльності: Закон України від 05.04.2007 р. // Відомості Верховної Ради України. - 2007. - № 29. - ст. 389.
12. Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції: Закон України від 02.12.10 р. // Відомості ВРУ. - 2011. - №21. - ст. 144.
13. Про прикордонний контроль: Закон України від 05 листопада 2009 р. // Відомості Верховної Ради України. - 2010. - № 6. - ст. 46.
14. Про звернення громадян: Закон України від 02 жовтня 1996 р. // Відомості Верховної Ради України. - 1996. - № 47. - ст. 256.
15. Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності: Закон України від 11 вересня 2003 р. // Відомості Верховної Ради України. - 2004. - № 9. - ст. 79.
16. Про приєднання України до Міжнародної конвенції про Гармонізовану систему опису та кодування товарів: Указ Президента України від 17.04.02 р. № 466/2002 // Офіційний вісник України. - 2002. - № 21. - с. 1.
17. Про затвердження Порядку реєстрації зовнішньоекономічних контрактів (договорів) на здійснення експортних операцій з металоломом: Постанова Кабінету Міністрів України від 15.02.2002 р. № 155: [Електрон. ресурс]. - Режим доступу: http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi.
18. Положення про форму зовнішньоекономічних договорів (контрактів): Наказ Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції від 06.09.2001 р. № 201: [Електрон. ресурс]. - Режим доступу: http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi.
19. Про затвердження Порядку ведення Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов КМУ: постанова Кабінету Міністрів України від 21 травня 2012 р. // Урядовий кур’єр від 29.05.2012. - № 94.
20. Про типові платіжні умови зовнішньоекономічних договорів (контрактів) і типові форми захисних застережень до зовнішньоекономічних договорів (контрактів), які передбачають розрахунки в іноземній валюті: постанова Кабінету Міністрів України і Національного банку України від 21 червня 1995 р. № 444 // http://rada.gov.ua.
21. Про затвердження Положення про валютний контроль: Постанова Національного банку України від 08 лютого 2000 р. // Офіційний вісник України від 21.04.2000. - 2000 р. - № 14. - стор. 41. - стаття 573.
22. Інструкція про порядок заповнення картки реєстрації-обліку зовнішньоекономічного договору (контракту): Наказ Міністерства економіки України 15.12.2005 № 505 // Офіційний вісник України від 25.01.2006. - 2006 р., № 1, / 1 - 2 /, стор. 211, стаття 61.
23. Щодо конституційного права на звернення до органів державної влади: роз’яснення Міністерства юстиції України від 04.04.2012 р. // www.kiev.rada.ua.
24. Конвенція про визнання та приведення до виконання іноземних арбітражних рішень (Нью-Йорк, 10 червня 1958 р.). // Міжнародний комерційний арбітраж в Україні: теорія та законодавство / Під заг. ред. І. Г. Побірченка. — К., 2007.
25. Європейська Конвенція про зовнішньоторговельний арбітраж (Женева, 21 квітня 1961 р.) // Міжнародний комерційний арбітраж в Україні: теорія та законодавство / Під заг. ред. І. Г. Побірченка. — К., 2007.
26. Международные правила толкования торговых терминов ИНКОТЕРМС 1936 г. // www.kiev.rada.ua
27. Про договори міжнародної купівлі-продажу товарів: Конвенція ООН від 11 квітня 1980 р. // Міжнародний комерційний арбітраж в Україні: теорія та законодавство / Під заг. ред. І. Г. Побірченка. — К., 2007.
28. Типовий закон ЮНСІТРАЛ про міжнародний торговий арбітраж // Міжнародний комерційний арбітраж в Україні: теорія та законодавство / Під заг. ред. І. Г. Побірченка. — К., 2007.
29. Андрійко О.Ф. Організаційно - правові проблеми державного контролю у сфері виконавчої влади: Автореф. Дис. .. .д-ра юрид. наук: 12.00.07 / ІДП НАН України. - К., 1999. - 38 с.
30. Багрова І.В. Зовнішньоекономічна діяльність підприємств / І.В.Багрова. - Д., 2003. - 306 с.
31. Бєлоглавек О.К. Міжнародне контрактне право / О.К. Бєлоглавек - К.: Тексон, 2000. - 270 с.
32. Господарське право: підручник / О.П. Подцерковний, О.О. Квасницька, А.В. Смітюх та ін.; За заг ред. О.П. Подцерковного. - Х.: Одіссей, 2010. - 277 с.
33. Гребельник О.П. Основи зовнішньоекономічної діяльності / О.П. Гребельник, О.О. Романовський. - К.: Деміург, 2003. - 296 с.
34. Десятых П.В. Организация и правовое обеспечение общественного контроля за деятельностью органов внутренних дел: Автореф. ... канд. юрид. наук. М., 2009. - С. 13.
35. Єрмаченко Є.В. Визначення методичних підходів до оцінки ризиків суб’єктів ЗЕД під час виконання експортних контрактів / Є.В. Єрмаченко // Бізнес інформ. - 2013. - №10. - с. 156-161.
36. Жорін Ф.Л., Звягіна І.Н. Правові засади митної справи України: Навч. пос. / За заг. ред. Ф.Л. Жоріна. - К.: Магістр. - XXI сторіччя, 2005. - 384 с.
37. Загородній А.Г. Зовнішньоекономічна діяльність: термінологічний словник / А.Г. Загородній, Г.Л. Вознюк. - К.: Кондор, 2007. - 168 с.
38. Захисні застереження у змісті зовнішньоекономічного договору http://www.apteka.ua/article/749
39. Зубарев С.М. Понятие и сущность общественного контроля за деятельностью государственных органов // http://justicemaker.ru/view.
40. Козик В.В. Зовнішньоекономічні операції і контракти: навч. посіб. / В.В. Козик, Л.А. Панкова, Я.С. Карп’як, О.Ю. Григор’єв, А.О. Босак. - 2-ге вид. перероб. і доп. - К.: ЦУЛ, 2004. - 608 с.
41. Лазарєва О.В. Міжнародний менеджмент: Навчальний посібник. – Миколаїв: Вид-во ЧДУ ім. Петра Могили, 2009. – 188 с.
42. Ларін М. Дещо про зовнішньоекономічні контракти [Електронний ресурс]. / М. Ларін. - Электрон. текстовые дан. - 2014. - http://sviridovlayer.tumblr.com/post 84828070328.
43. Мазаракі А.А., Регулювання зовнішньоекономічної діяльності в Україні / А.А.Мазаракі. - К.: „Знання", 2003. - 356с.
44. Онищенко В. Основні концептуальні положення сучасного міжнародного менеджменту / В. Онищенко // Економіка України. - 2008. - № 1.- с. 4-11.
45. Подцерковний О.П. Грошові зобов’язання господарського характеру: проблеми теорії і практики. - Видання перше. - К.: «Юстініан», 2006. - с. 193.
46. Поєдинок В.В. Правове регулювання зовнішньоекономічної діяльності: Навч. посібник. - К.: Юрінком Інтер, 2006. - с. 83 - 84.
47. Циганкова Т.М. Міжнародна торгівля: навч. посіб. / Т.Т. Циганкова, Л.П. Петрашко, Т.В. Кальченко. - К.: КНЕУ, 2001. - 448 с.
48. Черниш Ю.О. Чинники підвищення ефективності організації ЗЕД підприємства / Ю.О. Черниш, Ю.А. Шевцова // Матеріали УШ Міжнародної науково-практичної конференції Рівне - Київ - Дніпропетровськ. - 2013. - № 6. - с. 14-17.