Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність. Сучасний період розвитку українського суспільства зумовлений динамічними, політичними, соціально-економічними і науково - технічними змінами, які поставили перед педагогічною наукою і практикою надзвичайно важливі завдання з формування якісно нової школи, системи виховання і навчання молодих поколінь. Стратегічним напрямом реформування освіти згідно із Законом України "Про освіту", Концепцією національного виховання та Концепцією художньо-естетичного виховання у загальноосвітніх навчальних закладах України є забезпечення творчого розвитку особистості у процесі формування та розвитку естетичних почуттів, художніх уподобань та смаків.
Сформованість естетичних смаків особистості є передумовою об'єктивного сприйняття світу за законами краси, збагачення на цій основі її художніх і мистецьких знань і вмінь та творчого розвитку. Особливо відчутною є потреба естетичної підготовки у молодшому шкільному віці, коли світогляд учнів набуває ознак цілісності, формується система життєвих орієнтирів, посилюється роль особистісно-ціннісного досвіду, зміцнюється естетичний діалог між вчителем та учнем. Усе це зумовлює необхідність створення оптимальних умов щодо формування в них естетичних смаків.
Значні педагогічні можливості формування естетичних смаків в учнів закладені в організації і змісті позакласної роботи загальноосвітньої школи. Перші дослідження проблем організації естетичного навчання, виховання та розвитку в навчальних закладах України з'явилися в середині XIX - на початку XX століть у працях таких українських педагогів, як О.Духнович, С.Миропольський, М.Пирогов, П.Тимошенко, К.Ушинський, П.Юркевич, К.Лрош та інші. Творцями оригінальних систем естетичного розвитку молоді були видатні українські педагоги, як А.Макаренко, В.Сухомлинський.
За останні півстоліття психолого-педагогічна література поповнилась цілим рядом фундаментальних наукових праць, в яких висвітлювалися різні аспекти проблеми формування естетичних смаків молоді. Теоретичні положення про естетичний розвиток дітей засобами мистецтва відображено в працях таких педагогів, як Е. Абдулліної, О.Апраксіної, Д.Кабалевського, Б.Неменського, Ю.Усова. Питання теорії і методики естетичного розвитку молоді досліджували: В.Бутенко, С.Дем'янчук, Н.Калашник, А.Капська, Л.Масол, Н.Миропольська, О.Отич, Г.Ладалка, Ю.Петров, Л.Печко, С.Раппопорт, С.Рудницька, Г.Тарасенко, О.Торшилова, А.Щербо, Н.Юсуфбекова, Т.Л.Двелих, Е.Лковлєв та інші. Теоретико- методологічний аналіз проблем естетичного розвитку розкрито у працях О.Дивненко, К.Долгова, С.Долуханова, А.Зися, М.Киященка, А.Лаврецького, Л.Левчук, В.Панченко та інших.
Різним аспектам розвитку естетичного смаку присвячені дослідження Г.Раїцької «Формування естетичного смаку молодших школярів»; О.Сапожнік «Музично-естетичний розвиток учнів молодшого віку засобами сучасної музики»; Т.Броліцької, Б.Івасіва, Т.Лісінської «Естетичні смаки молодших школярів»; Г.Шевченко «Взаємодія видів мистецтва в естетичному вихованні учнів», А.Ахмедової «Роль естетичного виховання у формуванні і розвитку естетичного смаку» та інші. Формуванню художньо-естетичного смаку учнів у процесі творчої діяльності присвячене дослідження О.Ігнатович, ОЛобової «Теорія і практика формування у дітей естетичного відношення до людини» тощо.
Однак проведений аналіз літературних джерел свідчить про те, що на сьогодні залишається недостатньо вивченим стан розвитку естетичних смаків учнівської молоді, відсутні теоретично обґрунтовані педагогічні умови формування естетичних смаків учнів у процесі позакласної роботи.
Необхідність подальшого розвитку мети та завдання музично – естетичного розвитку учнів молодшого віку у позакласній роботі недостатньо розроблена у педагогічній науці, що обумовило вибір теми дослідження: «Мета та завдання музично - естетичного розвитку учнів молодшого віку у позакласній роботі загальноосвітніх шкіл».
Об’єктом дослідження – є процес музично - естетичного розвитку учнів молодшого віку у позакласній роботі загальноосвітніх шкіл.
Предметом дослідження – педагогічні умови музично – естетичного розвитку учнів молодшого віку у позакласній роботі загальноосвітніх шкіл.
Мета даного дослідження – полягає у визначенні педагогічних умов музично – естетичного розвитку учнів молодшого віку у позакласній роботі загальноосвітніх шкіл.
Відповідно до проблеми, об’єкта, предмета, мети дослідження в нашій курсовій роботі вирішуються такі завдання:
1. На основі аналізу психолого-педагогічної, культурологічної, філософської літератури розкрити сутність та структура музично – естетичного розвитку.
2. З’ясувати мету та завдання музично – естетичного розвитку у позакласній діяльність учнів молодшого віку.
3. Визначити психофізіологічні особливості розвитку учнів молодшого шкільного віку.
4. Дослідити рівні сформованості музично – естетичних якостей учнів молодшого віку у позакласній роботі загальноосвітньої школі;
5. Визначити педагогічні умови музично – естетичного розвитку учнів молодшого віку у позакласній роботі.
6. Розробити методику музично – естетичного розвитку учнів молодшого віку у позакласній роботі.
Для вирішення поставлених завдань в ході нашого дослідження ми використовували комплекс наступних взаємопов’язаних методів:
• теоретичний аналіз наукової літератури по темі дослідження;
• вивчення і узагальнення досвіду філософів, психологів, педагогів, педагогів-музикантів, музикознавців, вчителів музичного мистецтва з даної проблеми;
аналіз змісту навчальної програми з музичного мистецтва для початкової школи;
спостереження за музично – педагогічною діяльністю учнів молодшого віку у позакласній роботі;
аналіз результатів вирішення учнями молодшого віку художньо – творчих завдань у позакласній роботі.