Зразок роботи
ВСТУП
Мотив протистояння братів Каїна та Авеля у творах українських письменників ХІХ – ХХ століть використовувалися досить часто. Та найбільше уваги письменники приділяли не праведному загиблому – Авелю, а саме його братові Каїну, який вчинив гріх вбивства першим у Всесвіті.
Каїна-братовбивцю знаходимо у О. Стороженка («Марко Проклятий»), І. Багряного («Сад Гетсиманський»), І. Жука («Каїн»), О. Олеся («Каїн. Хам»). Літературна історія Каїна переконливо показує, що цей традиційний образ завжди викликав цікавість майстрів слова. Його образ найчастіше залежав від віянь часу, від комплексу певної літературної епохи. Скажімо, Середньовіччя зберігає в художній літературі традиційно-канонічну версію Каїна-грішника. Романтизм наділяє Каїна рисами богоборця, титанічної і трагічної фігури, вигнанця, який прагне проникнути в таємницю буття. Модернізм перетворює Каїна-лиходія в Каїна-нещасливця, постмодернізм же заглиблюється у образ Каїна набагато глибше і демонструє нам його у двох ролях – і вбивці, і жертви обставин.
,,,,,,,,,,,,,ЧАСТИНУ ТЕКСТУ ВИЛУЧЕНО АВТОРОМ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Актуальність дослідження. Літературознавство, поряд з іншими науками, намагається дати певні духовні орієнтири розвитку окремої людини й суспільства. У зв’язку з цим актуальною є проблема функціонування біблійного сюжетно-образного матеріалу в європейській літературі загалом і національній зокрема. Дослідження образу Каїна у творі І. Франка є дуже перспективним, адже дасть нам змогу оцінити своєрідність відтворення національною літературою традиційного образу. Зацікавленість іншими культурними світами відкриває шлях до глибинного осмислення культурних та літературних бачень наших письменників кін. ХІХ – поч. ХХ ст. В цьому полягає важливе теоретико-літературне значення для сьогодення. Злочин і покарання Каїна породжують багато моральних, філософських і навіть юридичних запитань, – у тому числі примушують задуматися над проблемами братовбивчих воєн, злочинів, смертної кари. Чи правда, що вигнання страшніше за смерть? Чи можна вірити в каяття, чи є натура людини злою, окаянною, і для людства немає надії? Ці запитання і в наш час залишаються «вічними» й потребують певних відповідей не тільки у літературному просторі, а й у багатьох інших – починаючи від філософії та психології, закінчуючи природничими науками.
Метою дослідження є аналіз сутності образу братовбивці Каїна, головного героя поеми І. Франка та виявлення у ньому національного характеру, сформованого завдяки особливим баченням автора.
Завдання дослідження:
- Зясувати роль пеми І. Франка «Смерть Каїна» в українській літературі кін. ХІХ – поч. ХХ ст.;
- Прослідкувати вплив української та світової традиції на І.Франка у творенні ним унікального за суттю героя поеми;
- Проаналізувати інтерпретацію І. Франком традиційного біблійного персонажа;
- Виокремити біблійні мотиви в поемі та зіставити їх із задумом автора;
- Дослідити систему образів у поемі І.Франка«Смерть Каїна».
Об’єктом дослідження є ,,,,,ТЕКСТ ВИЛУЧЕНО АВТОРОМ
Предметом дослідження є ТЕКСТ ВИЛУЧЕНО АВТОРОМ
Структура роботи: виходячи із поставленої мети та завдань робота складається із вступу, двох розділів де окремо висвітлюються аспекти дослідження поеми «Смерть Каїна», висновків та списку використаних джерел та літератури.