Зразок роботи
ВСТУП
Першоелементом індивідуального стилю письменника по праву вважається слово. У ньому майстер пера закріплює своє бачення та розуміння дійсності, певні світогляді ідеали, наслідки творчої пізнавальної діяльності тощо. Саме через слово читач починає входження у світ авторських ідей та образів, проникає у сутність творчості письменника.
Зрозуміло, що, ставши засобом втілення неповторного письменницького ідейно-художнього задуму, слово загальнонародної мови з властивими йому семантичними та емоційно-експресивними характеристиками не може залишатися незмінним. У системі естетично організованого цілого, яким є кожен твір письменника, слово набуває нових якостей: збагачується його смислова структура, розширюється можливості художньої виразності. У новій естетичній значимості відбиваються особливості творчого світосприйняття, індивідуальна манера образно-асоціативного мислення майстра слова. Особливо це стосується тих мовних одиниць, які формують основоположні образи письменника, в нашому випадку це маркована лексика.
У мовознавчій літературі запропоновано кілька принципів характеристики й класифікації маркованих лексичних одиниць (стилістично маркованих, стилістично зумовлених, стилістично забарвлених) – праці О. Тараненка, Н. Хруцької, О. Єфімова, Ю. Скребнєва, О. Петрищевої, М. Кожиної та ін.). Проте, сьогодні в Україні ще бракує таких праць, де б всебічно і ґрунтовно розглядалися проблеми пошуку конкретних маркованих лексем у конкретному художньому творі, а також естетики маркованого слова як у теоретичному, так і в практичному планах. З огляду на це, тема нашої роботи – «Стилістично марковані слова у «Лісовій пісні» Лесі Українки», що передбачає дослідження маркованої лексики, а також її естетичного аспекту на конкретному матеріалі, є актуальною.
Мета роботи – розглянути та класифікувати використані марковані слова, які використовуються у «Лісовій пісні».
Предмет вивчення – це використання маркованих слів як засіб стилістичного увиразнення думки в «Лісовій пісні» Лесі Українки.
Об’єкт нашого дослідження – це маркована лексика української мови.
Завдання дослідження:
1) з’ясувати стилістичний аспект розшарування лексики;
2) теоретично обґрунтувати можливості маркованої лексики в українській мові;
3) прослідкувати наявність маркованої лексики в драмі «Лісова пісня»;
4) проаналізувати окремі марковані одиниці та їх функціональне призначення;
5) дослідити естетичний аспект стилістично маркованої лексики у «Лісовій пісні» Лесі Українки.
Джерельну базу дослідження складають монографії вітчизняних лінгвістів, мовознавчі статті, присвячені окресленій вище проблемі, а також навчальні підручники і посібники, які подаються окремим списком відповідно до сучасних бібліографічних вимог.
З метою успішного вирішення накреслених завдань ми використовуємо теоретичні і практичні методи дослідження, зокрема такі як аналіз наукових першоджерел, узагальнення напрацювань із досліджуваного питання, класифікація лексичних та фразеологічних одиниць, лінгвістичний опис.
Практичне значення роботи полягає в тому, що її матеріали можуть бути використані у практичній діяльності мовознавців та літературознавців, вчителів, студентів вищих навчальних закладів тощо.
Наша робота чітко структурована: вступ, два розділи (у першому ми подаємо теоретичне обґрунтування стилістичного розшарування лексики, у другому описуємо марковану лексику на результатах власних напрацювань із теми дослідження), узагальнюючі висновки.