Зміст
ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ
1. Прокоментуйте висловлювання П. Меріме: «В історії мене цікавлять лише анекдоти, серед анекдотів я віддаю перевагу лише тим, які містять, як мені здається, справжню картину звичаїв і характерів даної епохи». Як це зауваження співвідноситься із положеннями реалістичної естетики?
2. Поясніть значення терміну «подвоєна новела» або «еліпс» у термінології Ж.Фрестьє [3] відносно жанрової характеристики новел П. Меріме.
3. Доведіть, що новела «Локіс (рукопис професора Віттенбаха)» синтезувала основні тенденції творчості П. Меріме попередніх періодів.
4. Ознайомтесь з інтерпретацією новели «Кармен», запропонованою М.Новиковою [6]. В чому, на думку дослідниці, виявився талант письменника «поєднувати глибинний міфослух із тверезим, навіть іронічним (і самоіронічним) соціально-психологічним аналізом»? Висловіть власну думку.
Дайте відповіді на запитання до теми:
1. В чому виявилося своєрідне співвідношення романтизму і реалізму в «екзотичних» новелах П. Меріме?
2. Що означає поняття «місцевий колорит» і як він визначає психологію персонажів в «екзотичних» новелах П. Меріме?
3. Яку роль в композиції новел П.Меріме відіграє оповідач?
4. Якими засобами П. Меріме досягає необхідного в новелах лаконізму?
5. Що створює конфлікт новел Меріме – бурхливий розвиток подій чи психологічне напруження?
6. Яке значення в новелах П. Меріме має деталь?
7. Які засоби психологічного аналізу використовує П. Меріме?
ЗАВДАННЯ 1. Прочитайте фраґмент лекції Н.Я. Берковського, присвяченої
творчості П. Меріме. Дайте відповіді на запитання:
1. На основі прочитаних новел П. Меріме визначте, яким є авторське ставлення до місцевого колориту?
2. Наведіть власні приклади іронічного переосмислення П. Меріме традиційних романтичних мотивів, характерів, елементів сюжету.
3. Чим, на вашу думку, пояснюється антиромантизм П. Меріме?
ЗАВДАННЯ 2. Прочитайте фраґмент лекції монографії Б. Грифцова,
присвяченої творчості П. Меріме. Дайте відповіді на запитання:
1. Які, на вашу думку, психологічні характеристики Меріме позначилися на виборі ним жанру новели як провідного у творчості?
2. Використовуючи матеріал прочитаних новел П. Меріме, підтвердьте думку Б. Грифцова про те, що поетика письменника заснована на зображенні «людини як носія події».
3. Дайте оцінку пізнім новелам П. Меріме («Блакитна кімната», «Локіс»). Чи погоджуєтесь ви із думкою дослідника про домінування авторського скептицизму?
ЗАВДАННЯ 3. Прочитайте фраґмент монографії В. Лукова, присвяченої творчості П.Меріме. Дайте відповіді на запитання:
1. Які ознаки переходу П. Меріме від романтичного типу художнього світогляду до реалістичного?
2. На матеріалі прочитаних новел П. Меріме поясніть принцип еліпсної структури його творів.
3. Якими є можливості еліпсної новели для діалектичного розкриття життя в об'єктивному зображенні його суперечностей?
ЗАВДАННЯ 4. Прочитайте фраґмент монографії Г. Косікова, присвяченої творчості П.Меріме. Дайте відповіді на запитання та виконайте завдання:
1. Підтвердьте прикладами з прочитаних вами творів виділені автором ознаки новелістичної творчості Меріме.
2. Охарактеризуйте екзотичний колорит новел Меріме. Яким є інтерес до чужого життя у творах письменника?