0 800 330 485
Працюємо без вихідних!
Гаряча лінія
Графік роботи
Пн - Пт 09:00 - 20:00
Сб - Нд 10:00 - 17:00
Пишіть в чат:
Для отримання інформації щодо існуючого замовлення - прохання використовувати наш внутрішній чат.

Щоб скористатися внутрішнім чатом:

  1. Авторизуйтеся у кабінеті клієнта
  2. Відкрийте Ваше замовлення
  3. Можете писати та надсилати файли Вашому менеджеру

Український національний пейзаж у літературній творчості Г. Г. Шевченка (ID:557174)

Тип роботи: курсова
Дисципліна:Література
Сторінок: 23
Рік виконання: 2018
Вартість: 800
Купити цю роботу
Зміст
ВСТУП…………………………………………………………………………. 3 РОЗДІЛ 1. ПОНЯТТЯ ПЕЙЗАЖУ. ТИПИ ТА ХУДОЖНІ ФУНКЦІЇ ПЕЙЗАЖІВ У ЛІТЕРАТУРНИХ ТВОРА..………………………………….. 5 РОЗДІЛ 2. КРАСА РІДНИХ ПЕЙЗАЖІВ У ЛІРИЧНИХ ТА ЛІРО-ЕПІЧНИХ ТВОРАХ Т. Г. ШЕВЧЕНКА…………………………………………………. 12 ВИСНОВКИ…………………………………………………………………... 23 СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ……………………………………. 25
Не підійшла ця робота?
Ви можете замовити написання нової роботи "під ключ" із гарантією
Замовити нову
Зразок роботи
ВСТУП «Нам, сучасному поколінню українців, здається, що ми багато знаємо про Шевченка, все розуміємо в ньому. Однак це лише ілюзія. Шевченко росте й розвивається в часі, в історії, і нам ще йти і йти до його осягнення. Шевченко – це не тільки те, що вивчають, а й те, чим живуть. У чому черпають свої сили і надії. Ми на вічному шляху до Шевченка…» [3] Скільки часу не пройшло б, але постать Великого Кобзаря залишиться видатною в історії української і світової культури [6, с. 3]. Життя і творчість Шевченка продовжують привертати увагу науковців, дослідників, літераторів. І скільки б не було написано про нього, скільки б не досліджувалася його творчість, цей процес буде тривати й далі. Бо творчість Кобзаря буде актуальною завжди. В людини, яка не дуже знайома з широкою творчістю Кобзаря може виникнути враження, що Тараса Григорович був, власне, виключно поетом соціального утиску. Дійсно, він копав в глибину історії, аналізуючи причини невдач свого народу, хоробро намагався заглянути в майбутнє, яке незважаючи ні на що бачив як вільну нову сім’ю, в якій просив і його пом’янути незлим тихим словом. Велику увагу Шевченко приділяв історії власного народу, створивши для нас хрестоматійні твори з осмислення деяких подій української історії. Проте багато його робіт як літературних, так і художніх просякнуті духом захоплення природою, її неповторною міццю та досконалістю. Явища неживої природи, представники флори та фауни є неодмінними атрибутами його поезії, широко представлені вони і в його художній творчості [9]. Це правда, що природа в творчості Шевченка, як правило, виступає другорядною темою, тлом. Втім в її описі інколи буквально кількома рядками, автор майстерно демонструє свою відданість її чарам, демонструючи високий клас поета-романтика [9]. Багато років Шевченко присвятив описам рідної природи. Він був справжнім патріотом, а тому любив свою країну понад усе і, звісно ж, не міг залишитися байдужим до її краси. Прекрасна, неповторна, мальовнича природа України постає в багатьох творах поета. [2, с. 5] Актуальність дослідження визначається потребою дослідити особливості національного пейзажу у творчості Т. Шевченка. Об’єктом дослідження є літературні твори Т. Г. Шевченка. Предмет дослідження: стильова специфіка й художні функції національних пейзажів Т. Г. Шевченка. Мета дослідження: простежити художні особливості національного пейзажу у творчості Т. Шевченка. Мета дослідження передбачає виконання завдань: - з’ясувати значення терміну «пейзаж», типологію і функції описів природи у художніх текстах; - проаналізувати особливості українського пейзажу, типовість предметів для нього; - виявити різні типи пейзажів у поетичній творчості Т. Шевченка; - дослідити функціональне навантаження Шевченкових описів природи у ліричних і ліро-епічних творах. Структура дослідження. Курсова робота складається зі «Вступу», двох розділів, «Висновків», списку використаних джерел (13 позицій). Повний обсяг становить сторінки, з них ‒ основного тексту. РОЗДІЛ 1. ПОНЯТТЯ ПЕЙЗАЖУ. ТИПИ ТА ХУДОЖНІ ФУНКЦІЇ ПЕЙЗАЖІВ У ЛІТЕРАТУРНИХ ТВОРАХ Пейзаж – композиційний компонент художнього твору: опис природи, будь-якого незамкнутого простору зовнішнього світу. [8 с. 527] Письменники дуже часто у своїх творах звертаються до описів природи. Пейзаж допомагає авторові розповісти про місце і час зображуваних подій. Пейзаж - один із змістовних елементів літературного твору, які виконують багато функцій в залежності від стилю автора, літературного напряму (течії), з якими він пов'язаний, методу письменника, а так само від роду і жанру твору [5, c. 73–81]. У літературознавстві немає єдиної і чіткої класифікації літературних пейзажів. Ю. І. Ковалів за тематикою розрізняє: - сільський пейзаж – зображення сільських краєвидів, визначення особливостей регіонального розташування; - степовий пейзаж – найбільш характерний для української літератури; - лісовий пейзаж – найбільш характерний для російської літератури. З лісом майже всі письменники пов’язували свої уявлення про національний характер, історію; - гірський пейзаж – це не тільки опис гір, а й опис простору навколо гір: неба, рослинності, місцевості, людського житла. Гірський пейзаж використовували, перш за все, романтики, які вбачали в горах втілення таємниці та величі; з цієї ж причини він цікавив і модерністів; гірський пейзаж сприймається як екзотичний, тобто не є типовим явищем ландшафту. - мариністичний (опис моря) пейзаж – море, як і гори, приваблювало перш за все романтиків та письменників, у творчості яких були помітні романтичні настрої; мариністичний пейзаж разом із повітряним середовищем були для письменників свого роду “школою живопису”: в ньому вироблялись засоби словесної передачі складних кольорових гам в єдності з просторовою композицією; - урбаністичний пейзаж (опис міста); - індустріальний пейзаж (опис заводів, домн, шахт) [7, с. 195]. М.Н. Епштейн подає декілька класифікацій пейзажу за різними принципами. Найпростіші з них – сезонна і ландшафтна: за типом часу та місцевості, що визначає характер пейзажу (зимовий, весняний, літній, осінній; степовий, морський, гірський, лісовий, пустельний, річний, долинний). За естетичним значенням М.Н. Епштейн виділяє: - ідеальний пейзаж. Елементами ідеального пейзажу можна вважати наступні: а) м’який вітерець, що доносить приємні аромати; б) вічне джерело, прохолодний струмочок втамовує спрагу; в) квіти, що широкою ковдрою вкривають землю; г) дерева, що розкинулися широким шатром, даючи тінь; д) птахи, які співають на гілках. Природа в ідеальному пейзажі опікує людину з материнською щедрістю. - бурхливий пейзаж – покритий мороком, тому в ньому зорові образи доповнюються або навіть витісняються звуковими. Стійкими ознаками бурхливого пейзажу є: а) звукові: шум, ревіння, гуркіт, свистіння, грім тощо; б) чорна мла; в) вітер – розбурханий, поривчастий, все змітає на своєму шляху; г) хвилі, пучина – киплять, ревуть; ґ) темний ліс, скелі. При цьому хвилі б’ються об скелі, вітер ламає дерева; д) трепет, тремтіння, крах всіх підпор. Стійкий мотив “безодні”, провалля. Усі стихії природи в цьому виді пейзажу зображуються у сильному русі, спорідненому з людськими пристрастями, соціальними катаклізмами; - журливий пейзаж – прийшов з епохою сентименталізму. Він займає проміжне місце між ідеальним і бурхливим пейзажем. Тут немає ясного денного світла, зелених килимів, прикрашених квітами, навпаки, все занурено у мовчання, знаходиться уві сні. Смуток у душі героя трансформується в систему пейзажних деталей: а) особливий час доби: вечір, ніч або особлива пора року – осінь, зима, що визначається віддаленням від сонця, джерела життя; б) непроникливість для погляду та слуху, пелена, що застеляє сприймання: туман і тиша; в) місячне світло, химерне, таємниче; г) картина в’янення, тління, руйнування; ґ) образи північної природи. Північ – частина світу, відповідає ночі як часу доби або осені, зимі як порі року, ось чому журливий пейзаж включає деталі північної природи, перш за все такі як мох і скелі. Різновидом журливого пейзажу є «тихий пейзаж». За ступенем масштабності та тематичною узагальненістю пейзажі розрізняють: - локальні; - екзотичні (сприймаються як чужі, незвичні для даного народу); - національні (узагальнений образ рідної природи); - планетарні і космічні (укрупнений масштаб бачення природи) [4, с. 130, 144, 148]. Залежно від напряму, до якого належить твір, пейзажі поділяються на: - міфологічний пейзаж – у зображенні природи передається логіка міфологічного мислення, картина будується з опорою на архетипічні образи і мотиви різних міфів. - Класицистичний пейзаж. Класицисти віддавали перевагу зображенню природи міст та маєтків. Це не тільки впорядкована, але й прикрашена природа. Класицистичний пейзаж виражається в образах та картинах ідей, тому нерідко є алегоричним. - Сентиментальний пейзаж – зображення буденної природи, характерними рисами якої є спокій, м’якість, ніжність. Сентиментальний пейзаж є, по суті, декорацію, на тлі якої протікає ідеалізоване життя людини. - Романтичний пейзаж. Романтики малюють пейзаж перетвореної природи, створюють природні картини на основі романтичного контрасту, ідеальне в них домінує над реальним, високе над буденним, поетичне над прозаїчним. Вони відображають реальну природу, але, на відміну від реалістів, в її не типових, а виняткових особливостях, рисах. Це яскрава, екзотична, незвичайна природа, насичена стихійною силою, що виступає як таємнича, одухотворена істота. Втіленням романтичного пейзажу є бурхливий пейзаж: у ньому переважають звукові образи (шуми стихії), зображується чорна мла, сутінки, буремний вітер, скелі або безодня моря, густий ліс; все це разом створює картину руйнування підпор, основ матеріального світу. - Реалістичний пейзаж – достовірно, точно зображується реальна природа у притаманних для її об’єктів формах, розмірах, взаєморозташуванні, кольорі, особливостях поверхонь природного матеріалу, тобто так, як малює художник на живописному полотні. - Імпресіоністичний пейзаж (від фр. “враження”) – зображення природи в момент її зміни; головну увагу письменники звертають на світло та колір як на найбільш змінні елементи матеріальної форми. В пейзажах передаються різні стани атмосфери, переливи кольорів, кольорові тіні, відсутній чіткий контур. Використовується складна гама відтінків фарб. - Експресіоністичний пейзаж – передає матеріальний світ у деформованому вигляді. Подібний пейзаж демонструє неприязнь письменником гармонії та врівноваженості, реальний світ трансформований у предметність з викривленими пропорціями, кольорами, з порушеними планами зображення та зображувальною перспективою, з порушенням розміщення загального та часткового, великого та малого. Фантазія дисгармонії відображає світ трагічних катаклізмів. - Ліричний пейзаж – найчастіше зустрічається у творах ліричної прози (ліричній повісті, оповіданні, мініатюрі). Ліричний герой переживає почуття єднання, злагоди, гармонії з природою, тому в пейзажі зображується умиротворена природа; вона одухотворена, опоетизована. - Психологічний пейзаж – створюється на основі психологічної паралелі або психологічного контрасту стану людини і природи. Психологічна паралель – це відповідність стану людини і природи. Рівний психологічний настрій передається картиною сонячного дня, жага оновлення – картиною ранку, психологічна криза – картиною грози. - Символістський пейзаж – в цьому пейзажі природне середовище важливе не тільки саме по собі, але і як відображення іншої реальності. Пейзаж має свої особливості існування у різних родах літератури. Пейзаж у художніх творах, незалежно від їх жанрової приналежності, має різний обсяг. Найбільш скупо представлений він у драмі. Через таку “економність” збільшується символічне навантаження пейзажу. Значно більше можливостей для введення пейзажу, що виконує найрізноманітніші (в тому числі сюжетну) функції, в епічних творах. У ліриці пейзаж експресивний, символічний: широко використовуються психологічний паралелізм, уособлення, метафори та інші тропи [10, c. 235]. Лірика використовує зазвичай пофабульний пейзаж у творенні настрою ліричного героя [7, с. 195]. Пейзаж є необов’язковим складником художнього світу. Існують твори, в яких узагалі немає пейзажу. Проте в літературі більшу частину складають твори, де пейзаж присутній, відіграючи у творі різноманітні ролі. Так, О.М. Себіна виділяє наступні найважливіші функції пейзажу: 1. Позначення місця і часу дії (функція фону). Саме за допомогою пейзажу читач може уявити собі де і коли відбувається подія. Інколи про цю функцію пейзажу говорить сам заголовок твору. Пейзаж – це не “суха” вказівка на час та місце дії, а художній опис, тобто використання образної, поетичної мови [7, с. 229]. 2. Сюжетне мотивування. Природні і, особливо, метеорологічні процеси (зміна погоди: дощ, гроза, буревій, шторм на морі тощо) можуть направити хід подій в той чи інший бік. Динаміка пейзажу дуже важлива у хронікальних сюжетах, де на перший план виступають події, що не залежать від волі персонажів. Пейзаж традиційно виступає атрибутом жанру “мандрів”, а також творів, де основу сюжету становить боротьба людини з перешкодами, які чинить їй природа, з різними її стихіями. [7, с. 230]. 3. Форма психологізму. Пейзаж створює психологічний настрій сприйняття тексту, допомагає розкрити внутрішній стан героїв, підготувати читача до зміни в їхньому житті. Опис природи часто складає психологічний, емоційний фон розвитку сюжету. Пейзаж, поданий через сприйняття героя, – знак його