Зразок роботи
Останнім часом все більш актуальними стають процеси інтеграції маркетингу та логістики, які є ефективним інструментом в забезпеченні конкурентної переваги підприємства на ринку. Взаємодія маркетингу - як концепції управління, орієнтованої на ринок, і логістики - як концепції управління, орієнтованій на потік, створює можливості підвищення матеріальної і інформаційної корисності і цінності продукту, оцінюваних покупцем або клієнтом.
Маркетингову логістику можна визначити як планування, організацію, облік і контроль, аналіз і регулювання всіх операцій по переміщенню і складуванню, пов’язаних з потоком готової продукції від кінця виробничої лінії до прибуття продукції на ринок, а також каналів розподілу, потрібних для організації і забезпечення взаємодії між фірмою і її ринками.
Сучасна економіка створює виключно сприятливі умови для ефективного застосування логістики та маркетингу. Це обумовлено: прискоренням НТП, який сприяє появі нових галузей, скороченню життєвого циклу товарів та послуг. Виробництво все більше орієнтується на індивідуальні запити споживачів, вибрані сегменти ринку, різко зростають вимоги до якості продукції з боку споживачів, що веде до переважання нецінової конкуренції; досить поширена практика недобросовісного бізнесу підвищує рейтинг добросовісних постачальників і забезпечує їм достатнє тривале закріплення клієнтури.
До завдань фірм і їх структурних підрозділів, що управляють різними потоками від постачальників до кінцевих споживачів, входить координація дій постачальників, агентів по закупівлях, виробників, маркетологів, учасників каналів руху товару і покупців. Функціями і об'єктами управління маркетингової логістики як функціонального менеджменту являються: прогнозування збуту, планування розподілу, планування виробництва, придбання сировини і матеріалів, транспортні потоки, що входять, склади фірми, приймання, упаковка, внутрішньозаводське складування, відправка, замовлення покупців, доставка і сервісне обслуговування.
Маркетингова логістика охоплює всю діяльність, яка забезпечує цілеспрямований вплив на ринки, - за рахунок високого рівня постачання, постійної готовності постачання і відповідної презентації товару для збереження і розвитку частки ринку конкретного підприємства (фірми).
Найбільший синергічний ефект можна отримати тільки при вмілому використанні обох концепцій одночасно. Оскільки, тільки при використанні механізмів інтеграції маркетингу і логістики можливе успішне формування бренду, розвиток відносин із споживачем, спрямованих на створення лояльності кінцевого споживача, вдосконалення відносин з постачальниками (зміцнення взаємин, направлених угору по ланцюжку), управління ланцюжком постачань. Маркетингова логістика забезпечує здійснення цих процесів на якісно новому рівні, дозволяє забезпечити повне розуміння потреб і запитів ринку і розробити стратегію, яка задовольнить як учасників логістичного ланцюга, так і кінцевих покупців.
Металургійний комбінат «Запоріжсталь», розташований в м.Запоріжжя, є одним з найбільших металургійних підприємств України. За обсягами виробництва чорних металів (чавун, сталь, прокат) комбінат входить до числа провідних підприємств країни. На комбінаті здійснюється виробництво чавуну, напівфабрикатів, листового прокату з вуглецевих, низьколегованих, легованих і нержавіючих сталей, гнутого профілю, жерсті, будівельних матеріалів і товарів народного споживання [3].
ВАТ «Запоріжсталь» є єдиним в Україні виробником тонколистового прокату з нержавіючих і легованих сталей, консервної жерсті, тонколистового прокату з полімерним покриттям - металопластикові. Крім цього, «Запоріжсталь» – єдиний в Україні виробник холоднокатаного листа особливо складної витяжки для автомобільної промисловості.
Комбінат «Запоріжсталь» був введений в експлуатацію на початку 30-х років для виробництва тонколистового прокату з вуглецевої сталі для потреб автомобільної і тракторної промисловості СРСР.
Географічне розташування комбінату є досить сприятливим для виробничої діяльності: близьке розташування джерел сировини (Криворізький залізорудний басейн, Донбас), джерел енергії (ДніпроГЕС, Запорізька ГРЕС, АЕС), води – річка Дніпро, наявність розвиненої мережі під’їзних залізничних шляхів, автомобільних доріг.
Інтеграція економіки України в міжнародне економічне співтовариство стала інтенсивним поштовхом до впровадження принципів маркетингу і логістики в практику управління, тому що вони спроможні забезпечити належний рівень конкурентоспроможності вітчизняних підприємств як на внутрішніх, так і на зовнішніх ринках.
Забезпечення ефективної виробничо-комерційної діяльності на промислових підприємствах неможливе без відповідної методологічної, методичної й організаційної основи, спрямованої на впровадження принципів маркетингу і логістики у господарську діяльність як важелів їх адаптації до ринкових умов господарювання. Цьому сприяє проведення необхідних заходів на макрорівні щодо підтримки та активізації забезпечення інноваційного розвитку для широкого залучення інвестицій, спрямованих на реорганізацію процесу виробництва і збуту [1].
Незважаючи на те, що сьогодні існує значна кількість загальнонаукових розробок з проблем маркетингу і логістики як вітчизняних так і зарубіжних вчених, серед яких Г. Г. Абрамішвілі, Л. В. Балабанова, Д.І.Баркан, Г. Дж. Болт, А. В. Войчак [3], А. М. Гаджинський, С.С.Гаркавенко, В. Г. Герасимчук, Е. А. Голиков [4], Є. Діхтль, В.Н.Дегтяренко, Дж. Р. Еванс, Ф. Котлер, Є. В. Крикавський, Ж. Ж. Ламбен, Л. А. Мороз, М. А. Окландер, А. М. Романов, Є. В. Савєльєв, В. І. Сергєєв, А.О. Старостіна, Н. А. Тітова, Н. І. Чухрай, А. М. Чудаков, Д. А. Штефанич та ін., трактування маркетингової і логістичної діяльності залишається неоднозначним. Більшість вітчизняних товаровиробників розглядають маркетинг у його вузькому класичному трактуванні – як метод раціональної організації збуту, а логістику – як спосіб зниження матеріальних витрат в процесі руху матеріальних потоків від джерела сировини до кінцевого споживача. Але, як показує аналіз існуючих підходів до управління маркетингом та логістикою на підприємствах та їх впливу на систему збуту виготовленої продукції відсутнє методичне, прикладне забезпечення оптимізації діяльності, насамперед підприємств металургійної галузі [5].
Метою магістерської роботи є дослідження системи управління комерційною діяльністю промислових підприємств (на прикладі ВАТ«Запоріжсталь») на основі взаємодії маркетингу та логістики та визначення шляхів її вдосконалення.
Для написання роботи було поставлено наступні задачі:
- визначити економічну сутність та необхідність здійснення логістично-маркетингової політики ВАТ «Запоріжсталь»;
- навести загальну характеристику комбінату;
-провести аналіз економічних показників діяльності ВАТ«Запоріжсталь»;
- дослідити організаційну структуру та схему управління комбінатом;
- провести аналіз основного виду діяльності;
- визначити напрямки удосконалення системи управління комерційною діяльністю підприємства;
- розрахувати ефективність впровадження запропонованих заходів, щодо удосконалення системи управління комерційною діяльністю ВАТ «Запоріжсталь»
Об’єктом дослідження у роботі визначено ВАТ «Запоріжсталь» та механізм управління ним в ринкоих умовах.
Предметом дослідження є використання принципів маркетингу та логістики в практичній діяльності підприємства з метою забезпечення ефективного функціонування в умовах нестабільного зовнішнього середовища.
В якості теоретичної і методологічної бази дослідження в роботі було застосовано комплекс конкретних методів дослідження: описовий, порівняльний, балансовий, метод експертних оцінок, АВС- та XYZ-аналізи.
Отримані в роботі результати спрямовані на підвищення ефективності комерційної діяльності промислових підприємств у сфері виробництва високоякісної продукції. Основні положення роботи викладено на рівні конкретних рекомендацій і можуть бути використані широким колом промислових підприємств України в процесі здійснення комерційної діяльності.