Зразок роботи
ВСТУП
Сучасні умови господарювання та підвищення ролі новітніх технологій у сві¬ті висувають нові вимоги до системи управління витратами . Усе частіше необ¬хід¬ність зменшення собівартості продукції (або послуг) та зміцнення конкурент¬них позицій підприємства на ринку змушують підприємства шукати нові шляхи й методи оптимізації поточних витрат та економії ресурсів.
Дослідження структури витрат та методів їх оптимізації знайшло відображен¬ня в наукових роботах багатьох вітчизняних і зарубіжних учених, серед яких А. Чан䬬лер, В. Панасюк, А. Юданов, А. Пилипенко, В. Лебедєв, А. Тимохов, О. Амсов, С. Архієреєв, Т. Резнікова, А. Захаров, А. Зокін, Е. Гончарова, В. Па¬лій, Н. Єго¬рова, І. Романенко, О. Турчинов, С. Ніколаєва, А. Бородкін, А. Галь¬чин¬ський, В. То¬ро¬пов, В. Петрова, К. Філіппов, Б. Мігалатий, Е. Брігхем, Дж. Шанк та ін. Широке коло завдань і методів їх вирішення, пов’язаних з управлінням витратами на під¬приєм-ствах, знайшло відображення в наукових роботах бага¬тьох вітчизняних учених, таких як М. Корінько [1], Г. Тітаренко [1], Т. Котенко [2], Л. Коваленко [3], Л. Рем¬ньова [3] та ін.
Але, незважаючи на велику кількість досліджень у цьому напрямі, відсут¬ність системних та комплексних підходів до вирішення цих питань не дозволяє кон¬кре¬тизувати пріоритетні напрями та методи оптимізації витрат на вітчиз¬ня¬них підприємствах, що можуть бути застосовані на практиці в сучасних умовах.
Метою курсової роботи є дослідження теоретичних та практичних основ оптимізації витрат на закупівлю ресурсів на підприємстві.
Об’єктом дослідження є процес управління витратами сільськогосподарського підприємства ТОВ «Україна».
Предметом дослідження є механізм та принципи оцінки витрат та собівартості продукції підприємства.
Завданнями курсової роботи є:
- дослідити суть логістики закупівель;
- вивчити зміст та характер витрат на закупівлю ресурсів та собівартості продукції;
- систематизувати методи оцінки ефективності формування витрат на
підприємстві;
- надати організаційно-економічну характеристику підприємства;
- дослідити динаміку рівня собівартості продукції та тенденції її зміни;
- оцінити склад та структура витрат на закупівлю ресурсів ТОВ «Україна»;
- розробити бюджет витрат для ТОВ «Україна»;
- обґрунтувати резерви зниження собівартості продукції внаслідок оптимізації витрат.
Теоретичною і методологічною базою дослідження є наукові розробки вітчизняних і зарубіжних економістів у сфері логістики, управління, витратами та їх економічної оцінки, спеціальна економічна література, матеріали періодичних видань, дані бухгалтерського обліку і статистичної звітності.
При вирішенні поставлених задач використовувались принципи системного аналізу, економіко-математичні методи.
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ЗАКУПІВЕЛЬНОЇ ЛОГІСТИКИ ТА УПРАВЛІННЯ ВИТРАТАМИ
1.1 Суть логістики закупівель
Закупівельна діяльність є одною з ланок у послідовності процесів, за допомогою яких проекти та ресурси трансформуються в го¬тову продукцію, яка задовольняє попит покупців [8, с. 56]. Закупівельна діяльність – це процес, який виконується організаційною одиницею, яка в ролі функції або ланки інтегрованого ланцюга постачань відповідає за: отримання матеріалів відповідної якості, у потрібній кількості, у належний час і за потрібною ціною, управління постачальниками – тим самим докладаючи свого внеску до конкурентної переваги підприємства.
Закупівельна логістика – це управління матеріальними потоками в процесі забезпечення підприємства матеріальними ресурсами. Метою закупівельної логістики є адекватне і повне задоволення потреб виробництва в матеріалах з максимально можливою економічною ефективністю. На процес прийняття рішень про закупівлю впливає ряд чинників (рис. 1.1).
Рис.1.1Чинники, що впливають на закупівельну діяльність [9, с. 64]
При цьому треба зазначити, що до факторів-збудників, які визначають поведінку покупця, належать і фактори ситуаційного впливу: зміни в макросередовищі, зокрема, економічна ситуація в країні, рівень науково-технічного прогресу, зміна форми власності; зміни обставин у покупця, зокрема, зміни його фінансового стану, дії інших покупців, які можуть і стимулювати акт купівлі, і протидіяти його здійсненню.
Для проведення стратегічних закупівель необхідний більш ретельний моніторинг зовнішнього середовища й оцінка можливих ризи¬ків (рис. 1.2).
Рисунок 5.3 – Моніторинг зовнішнього середовища
Рис.1.2 Етапи моніторингу зовнішнього середовища
В умовах функціонування логістичної системи на підприємстві необхідно дотримуватися правила, яке полягає в тому, що розрахунки всіх параметрів виробничо-господарської діяльності потрібно вести ніби в зворотньому напряму. В цілому закупівельна логістика є неначе похідною від моделі виробничої логістики. Таким чином, розрахунок потреби у закупівлі здійснюється у зворотному до виробничого процесу напрямку, тобто від кінцевої продукції до вихідних сировини, матеріалів, напівфабрикатів.
Якщо на вхід виробничого процесу подаються вихідні матеріали або інші продукти, які протягом процесу переробляються і на виході перетворюються в готову продукцію, то потік інформації та потреби виступає протипотоком щодо матеріальних потоків: від збуту готової продукції до постачання матеріалів та інших придбаних товарів виробничого споживання. Однак принцип інформаційного протипотоку не означає, що збут і виробництво пасивно диктують свої умови постачанню. Постачання суттєво впливає на конкурентоспроможність продукції підприємства не тільки шляхом скорочення витрат обігу і своєчасності виконання замовлень виробництва. Прямий вплив постачання здійснює на якість продукції, а також на формування асортименту, оскільки є безпосереднім джерелом інформації про ринок конкуруючих матеріалів і можливості постачальників.
В процесі ухвалення рішень щодо закупівель слід дотримуватися певної послідовності дій:
1. Ідентифікація потреб
2. Формування сертифікації
3. Пошук альтернативних варіантів закупівель
4. Вибір критеріїв щодо закупівель
5. Оцінка окремих варіантів відповідно до обраних критеріїв
6. Оцінка окремих варіантів у проведенні переговорів з
постачальниками