Зразок роботи
ВСТУП
Сучасну економічну ситуацію в Україні можна схарактеризувати як
складну, динамічну, пов'язану з ризиками. Під час переходу до вільної
ринкової економіки у більшості підприємств виникають проблеми, пов'язані
з їхньою фінансовою нестабільністю. Підприємства, що раніше діяли у
стабільному середовищі, яким керували згори міністерства та відомства,
здобули економічну незалежність та свободу.
Управління діяльністю таких підприємств має орієнтуватися на
стратегічний маркетинг, що сприяє повному задоволенню потреб споживачів,
стимулює розширення ринків збуту, підвищує конкурентоздатність
продукції, поліпшує рівень компетентності керівництва підприємства під час
прийняття маркетингових рішень, налагоджує зв'язки з постійними
партнерами, сприяє впровадженню нових технологій та у цілому поліпшує
фінансовий стан підприємства. Деякі підприємства обмежують стратегічне
мислення управлінським апаратом, що оточує керівного директора і
розміщений у штаб-квартирі, далеко від оперативної роботи.
Проте, щоб бути ефективною, стратегія повинна ґрунтуватися на
глибокому знанні ринку, а здійснення її вимагає відповідних планів
проникнення на ринок, а також політики збуту, ціноутворення і реклами. Без
цього навіть найліпший план має небагато шансів на успіх. Вибрана
організація маркетингу повинна за рахунок міжфункціональної координації
забезпечити участь у процесі стратегічного маркетингу всіх рівнів
підприємства. Управління підприємством є досить складним процесом, який
супроводжується прийняттям багатьох як стратегічних, так і тактичних
рішень, що пов'язані з діяльністю.
Отож, науковці та практики розробили низку аналітичних методів і
моделей, що можуть бути корисними у прийнятті стратегічних рішень.
Найвідомішими серед них є підхід до аналізу конкуренції М. Портера та
матриці портфельного аналізу Бостонської консультативної групи (БКГ) і
консультаційної фірми МсКіnсеу. Нині одним із інструментів стратегічного
3
управління, що найчастіше використовується підприємствами, є
портфельний аналіз.
Актуальність портфельного аналізу обумовлена тим, що теперішні
підприємства характеризуються багатопрофільністю, об’єднанням різних
бізнесів: інколи споріднених, а інколи різногалузевих. Поєднання кількох
видів бізнесу вимагає особливого підходу для узгодження діяльності,
отримання синергічного ефекту, розподілу капіталу, ресурсів та формування
ефективної системи контролю. Саме тому вчені розробили підходи для
аналізу портфеля, що складається із різних бізнесів під одним
загальнокорпоративним управлінням. Питанням щодо сутності теорії та
практики застосування портфельного аналізу бізнесу присвячені наукові
розробки зарубіжних авторів І. Ансоффа, М. Портера. Е. Майкла, а також
українських науковців і педагогів – Н. Куденко, К. Радченка, А. Міщенка, О.
Сумця, В. Василенка. О. Ковтуна та інших.
Мета дослідження: узагальнення методологічних особливостей
портфельного аналізу та застосування їх для вироблення портфельної
стратегії для ПАТ «Яготинський маслозавод» із поданням відповідних
пропозицій топ-менеджерам компанії. Для досягнення зазначеної мети в
роботі, ставляться наступні завдання:
Визначитись із суттю та методологічними особливостями
портфельного аналізу;
Проаналізувати особливості стратегічного планування в умовах
кризи;
Проаналізувати фінансово-економічний стан та маркетингові
аспекти діяльності ПАТ «Яготинський маслозавод»;
На основі аналізу розробити портфельну стратегію підприємства та
заходи для її реалізації.
Об’єкт дослідження – процес формування портфельної стратегії
диверсифікованих підприємств.
Предмет дослідження – теоретико-методичні та прикладні аспекти
3
здійснення портфельного аналізу та формування портфельної стратегії
підприємства ПАТ «Яготинський маслозавод».
Методи досліджень. В процесі виконання роботи виконана оцінка
перспективності існуючих бізнесових напрямків підприємства, здійснено
портфельний аналіз та розроблено портфельну стратегію із використанням
наступних методів: діалектичного, абстрактно-логічного і системного аналізу
– для визначення сутності і функцій стратегічного планування в аспекті
загальнокорпоративних стратегій, удосконалення механізму та інструментів
проведення портфельного аналізу; синтезу і аналізу – для вивчення об'єкта та
предмета дослідження; порівняння – для зіставлення фактичних даних
звітного і попередніх років; монографічного – для детального вивчення теорії
і практики організації портфельного аналізування та стратегічного
планування.
Структура і обсяг роботи. Робота містить: анотацію, вступ, три
розділи, висновки, список використаної літератури, додатки. Повний обсяг
роботи складає 91 сторінок, включаючи 12 таблиць, 5 рисунів, 5 формул,
список використаної літератури скадає 40 найменувань, Додатки.