Зразок роботи
1.1. Поняття на сутність маркетингу довіри
В умовах зростаючої конкуренції і підвищення вимогливості клієнтів до якості товарів і послуг проблема маркетингу довіри все частіше привертає до себе увагу теоретиків і практиків. Академічні дослідники в області маркетингу вивчають природу і поширення маркетингу довіри, розробляють концептуальні засади, що виникають в результаті співпраці між продавцями і покупцями, а також між різними учасниками процесу ринкової взаємодії.
Багато дослідників, чиї наукові інтереси лежать в сфері різних розділів маркетингу - каналів руху товару, маркетингу послуг, маркетингу промислових ринків, реклами тощо, - активно займаються вивченням концептуальних основ маркетингу довіри. Проте концептуальні засади маркетингу довіри поки ще не розроблені в повній мірі. Дана область наукового аналізу викликає все більший інтерес, і в даний час проводиться значна кількість досліджень, присвячених вивченню концептуальних основ маркетингу довіри [6].
За енциклопедичним словником Брокгауза і Ефрона «Довіра - так називається психічний стан, в силу якого ми покладаємося на якусь думку, здається нам авторитетним, і тому відмовляємося від самостійного дослідження питання, що може бути нами дослідженим. Отже, довіра відрізняється як від віри, так само як і від впевненості. Віра перевищує силу зовнішніх фактичних і формально логічних доказів, довіра ж стосується питань, що належать до компетенції людського пізнання; довіряється той, хто не хоче або не може вирішити або зробити чого-небудь сам, покладаючись або на загальновизнаний думку, чи на авторитетна особа. Впевненість є свідомість власної сили і складається в довірі до істинності свого знання або правоті своєї справи, довіра, навпаки, виникає зі свідомості слабкості, невпевненості в собі, визнання авторитету. Довіра, як термін, має іноді значення юридичне (наприклад, зловживання довірою)» [86, С.842-843].
Розвиваючи дане розуміння довіри стосовно взаємодії різних суб'єктів в ринковому середовищі, можна сформулювати визначення довіри наступним чином: довіра – це сукупність деяких очікувань суб'єкта по відношенню до взаємодіючої стороні, яка буде діяти відповідно до встановлених договірних угод, дотримуючись принципів чесності і порядності [авторське визначення].
Таким чином, довіра є якимось очікуванням (довірчі очікування), яке, при позитивному досвіді спільної роботи, може трансформуватися в упевненість, що сторони вчинять так і не інакше.
Довіра завойовується налагодженням відносин, завоюванням репутації і зміцненням спільності цінностей [42].
Література з маркетингу [14,87] неодноразово показує, що довіра є вирішальним фактором у зміні дискретних ринкових операцій до постійних обмінних відносин. Таким чином, довіра займає центральну роль у розвитку відносин у маркетингу, який стосується всіх заходів, спрямованих на встановлення, розвиток та підтримку відносин з клієнтами.
Основні фактори, що впливають на довіру:
професіоналізм (або рівень експертної підготовки) продавця;
цінність, яку отримує потенційний покупець в обмін на виконану дію;
досвід, відгуки, кейси, приклади, історії.
чесність [67].
2.3. Аналіз зовнішнього середовища ТОВ «УКР– ТРЕЙД»
На даний момент український та харківський ринок роздрібної торгівлі вже пройшов стадію первинного насичення попиту. Протягом попередніх років найбільш важливим для клієнта була покупка свідомо (в порівнянні з аналогами, у тому числі вітчизняними) більш якісної продукції, у тому числі зарубіжних виробників з достатньо впізнаним брендом. Тепер же споживачі почали більш вибірково підходити до підбору продуктів, як продовольчого, так і непродовольчого характеру для насичення свого попиту. Їх почали цікавити і питання порівняльних характеристик, зручності користування, ефекту від застосування і інноваційності продукції різних компаній, особливо їх ціна.
У цих умовах виграють на ринку ті продавці, чия продукція та послуги максимально відповідають перерахованим критеріям.
Для характеристики зовнішнього середовища компанії проведено загальний аналіз ринку компанії ТОВ «УКР–ТРЕЙД», з метою більш повного врахування впливу факторів зовнішнього середовища на розвиток українського, та особливо харківського ринку роздрібної торгівлі.
На ринок, на якому працює компанія ТОВ «УКР–ТРЕЙД» впливають кілька економічних чинників. Так, ринок є частиною економічної системи. Між суб'єктами ринку існує тісний зв'язок. Стан ринку, як і компаній, які на ньому працюють, залежить від загальноекономічної ситуації в країні.
Так, показники валового внутрішнього продукту України за 2012-2016 роки представлені у табл. 2.8.
Так, за останні роки валовий внутрішній продукт України постійно росте, що свідчить о розвитку економіці України.
Таблиця 2.8
Показники валового внутрішнього продукту України
за 2012-2016 роки [33]
Роки У фактичних цінах У цінах попереднього року Індекси-дефлятори
ВВП, млн. грн. ВВП на одну особу, грн ВВП, млн. грн.. ВВП на одну особу, грн. ВВП, %
2012 1404669 32480 1303094 30132 107,8
2013 1465198 33965 1404293 32553 104,3
2014 1586915 36904 1369190 31841 115,9
2015 1988544 46413 1431826 33419 138,9
2016 2383182 55733 2034430 42597 117,1
При цьому треба відмітити, що за останні три роки індекси споживчих цін на товари та послуги показав значний ріст на 12-13 %, а у 2015 році аж майже на 50% (табл. 2.9).