Зразок роботи
Таблиця 2.1 – Основні показники фінансово-господарської діяльності ПАТ «Могилів-Подільський консервний завод» у 2015-2017 рр.
Як видно з таблиці 2.1, валюта балансу має неоднозначну динаміку. Так, у 2016 році спостерігаємо зниження цього показника на 14,6% відноснь 2015 року, але вже у 2017 році валюта балансу зростає на 13,6% і майже досягає рівня 2015 року. Зниження величини валюти балансу у 2016 році є наслідком зменшення вартості необоротних активів (на 3,9% відносно рівня 2015 року), та оборотних активів (зниження становило 17,2% відносно попереднього року). Це суттєве зменшення вартості активів свідчить про зменшення обсягів господарської діяльності підприємства і є негативним фінансовим симптомом. Проте вже у 2017 році спостерігаємо істотне зростання вартості оборотних активів підприємства (на 18,8% відносно попереднього року) на фоні подальшого зменшення вартості необоротних активів. Це свідчить про те, що підприємство у 2017 році збільшило обсяги випуску продукції за рахунок максимального використання наявних виробничих потужностей, оскільки основні засоби та інші необоротні активи не оновлювались і не поповнювались.
Несприятливою є ситуація щодо фінансових результатів діяльності підприємства (рис.2.1).
Питома вага необоротних активів у балансі підприємства протягом усього досліджуваного періоду знаходиться у діапазоні від 19% до 22%, що свідчить про «легку» структуру активів, тобто переважання оборотних активів, мобільність майна підприємства.
Протягом 2015-2017 рр. коефіцієнт оборотності дебіторської заборгованості знаходиться у межах від 2,3 до 3,4, що свідчить про досить повільний цикл обороту. Так, якщо у 2015 році для погашення дебіторської заборгованості в середньому необхідно було 139 днів, у 2016 році цей період дещо зменшився і становиви 106 днів, а у 2017 році збільшився до 157 днів. Частково такий великий період обороту можна пояснити сезонністю попиту на продукцію консервного заводу, проте через брак обігових коштів, що затримуються в розрахунках, підприємство втрачає платоспроможність та несе втрати у зв’язку з інфляцією.
Коефіцієнт абсолютної ліквідності, нормативне значення якого становить 0,2, фактично є в 10 разів меншим за рекомендований рівень і становить 0,002, тобто за рахунок грошових коштів підприємство може покрити лише 0,2% своїх термінових зобов’язань, що є катастрофічним з точки зору платоспроможності і може призвести до серйозних фінансових наслідків.
Підсумовуючи вищезазначене можна констатувати несприятливі тенденції погіршення фінансового стану підприємства, на що вказують низькі значення ліквідності та оборотності, негативна динаміка прибутку та показників рентабельності.
Проаналізуємо джерела формування капіталу ПАТ «Ушицький комбiнат будiвельних матерiалiв» (табл..2.2).
Таблиця 2.2 – Джерела фінансування активів ПАТ «Могилів-Подільський консервний завод» на кінець 2017 року, тис. грн../ %
.
.
.
Для оцінки маркетингових позицій ПАТ «Могилів-Подільський консервний завод» доцільно використати методику SWOT-аналізу, яка дозволяє виявити сильні та слабкі сторони компанії, можливі загрози та можливостей, якими ще не скористалося підприємство (табл..2.4).
Таблиця 2.4 - SWOT-аналіз ПАТ «Могилів-Подільський консервний завод»
Опосередкований вплив на діяльність фірми здійснюють також і фактори макросередовища. Розглянемо їх докладніше.
Природні фактори. ПАТ «Могилів-Подільський консервний завод» в певній мірі залежить від цих факторів, оскільки велике значення має відстань експорту сировини, що необхідна для випуску соків.
Екологічні фактори. Технологія, що використовує ПАТ «Могилів-Подільський консервний завод» не є екологічно брудною, отже, крім законодавчо визначених екологічних платежів завод не здійснює.
Науково-технічні фактори. ПАТ «Могилів-Подільський консервний завод» уважно стежить за технологічними новинками у виробництві, проте не володіє фінансовими можливостями для їх впровадження.
Політичні фактори. Для ПАТ «Могилів-Подільський консервний завод» найбільш характерним є те, що Україна вступила до світової організації торгівлі в зв’язку з чим їй необхідно рівнятися на європейських товаровиробників: удосконалювати постійно якість, системи та методи збуту продукції, щоб бути гідним конкурентом.
Економічні фактори. Особливих пільг ПАТ «Могилів-Подільський консервний завод» не має, а традиційні фактори (наприклад, подорожчання енергії, девальвація національної валюти, інфляція і багато інших) постійно враховуються.
Демографічні фактори. ПАТ «Могилів-Подільський консервний завод» максимально намагається враховувати побажання споживачів з вимогами якості, асортименту, доступності товару.
Проведемо дослідження збутової діяльності та політики розподілу ПАТ «Могилів-Подільський консервний завод». Основними ринками збуту продукції підприємства є Україна, країни СНД, країни ближнього та дальнього зарубіжжя.
Протягом 2015-2017 рр. змінився розподіл продукції за регіонами продажу (таблиця 2.5). Результати аналізу ринків збуту продукції ПАТ «Могилів-Подільський консервний завод» свідчать про збільшення частки експортованої продукції. Так, збільшилися поставки у країни ЄС, ближнього Сходу, СНД.
Таблиця 2.5 – Зміна структури розподілу за регіонами продажу металопродукції ПАТ «Могилів-Подільський консервний завод» у 2015-2017 рр., % від загального обсягу реалізації
Аналіз збутової політики ПАТ «Могилів-Подільський консервний завод» свідчить про те, що підприємство орієнтує своє виробництво на експорт, однак, на деяких ринках зіштовхується з торговельними бар’єрами й обмеженнями. Експортні поставки здійснювались через трейдерiв, які зарекомендували себе надійними партнерами i виконують вимоги підприємства з передплати, диверсифiкацiї ринків збуту та мають позитивний імідж на ринку
Основною причиною збільшення частки експорту протягом останніх років є випуск продукції в сегменті «PRIVATE LABEL» для інших компаній, що створює широкі можливості для подільшого збільшення обсягів продаж, а також актуалізує використання інформаційних технологій для пошуку нових бізнес-партнерів тра підтримки ділових контактів з вже існуючими.
На рисунку 2.3 представлено торгові марки, для яких підприємство випускає продукції у рамках сегменту «PRIVATE LABEL».
На рис. 2.4 представлено мережу дилерів ПАТ «Могилів-Подільський консервний завод» в Україні.
Проаналізуємо рівень і динаміку витрат на маркетинг ПАТ «Могилів-Подільський консервний завод» у таблиці 2.6.
Таблиця 2.6 – Витрати на маркетингову діяльність ПАТ «Могилів-Подільський консервний завод»
На підприємстві немає відділу маркетингу, тому підрахунок даних вівся виходячи з тих функцій маркетингу, котрі виконують періодично керівники маркетингово-продуктових бригад та марчендайзери. Тому канцелярські, і інші витрати були розраховані тільки у зв’язку із виконанням маркетингових функцій. З табл..2.5 видно, що витрати на маркетингові заходи мають тенденцію до зростання. Так, якщо у 2015 році вони склали 209,8 тис.грн., то у 2016 році витрати зросли і становили 298,9 тис.грн., а у 2017 році складали 364,5 тис.грн. Найсуттєвіші витрати були пов’язані із вартістю рекламної продукції (друкована реклама, стенди, оформлення вітрин тощо), створенням акційних та подарункових наборів товару, знижками на продукцію та додатковими виплатами працівникам.
У таблиці 2.7. проаналізуємо доходи від маркетингових заходів на підприємстві.
Таблиця 2.7 - Доходи, одержані ПАТ «Могилів-Подільський консервний завод» від проведення маркетингових заходів
Інформаційні технології використовуються в маркетинговій діяльності ПАТ «Мoгилів-Пoдільський кoнсервний завoд» досить обмежено. Так, не використовуються повною мімрою всі можливості мережі Інтернет, зокрема, просування бренду у соціальних мережах. Також, відсутня інформаційна підтримка маркетингової інформаційної системи, яка на даний момент на підприємстві використовує лише стандартні офісні програми типу MS Excel та MS Word. отже, існує необхідність удосконалення менеджменту маркетингової діяльності ПАТ «Могилів-Подільський консервний завод» на основі сучасних інформаційних технологій.