Зміст
Вступ
Розділ 1. Методичні аспекти проведення маркетингового аналізу ринкового середовища
1.1. Мета та сутність маркетингового дослідження
1.2. Види, моделі та інструментарій проведення маркетингових досліджень
1.3. Особливості проведення маркетингових досліджень в умовах українського ринку
Розділ 2 Маркетинговий аналіз діяльності підприємства на ринку
2.1 Організаційно – економічна характеристика підприємства
2.2. Оцінка конкурентного середовища підприємства
2.3. Аналіз внутрішнього потенціалу Бориспільського заводу продтоварів
2.4. Практика організації тактичного маркетингу на підприємстві
Розділ 3 Обгрунтування маркетингової стратегії Бориспільського заводу продтоварів
Висновок
Список використаної літератури
В сучасному ринковому економічному середовищі дуже актуальною є проблема вивчення зовнішнього середовища підприємства, бо саме на основі такої інформації та її аналізу підприємство будує та коригує свої управлінські рішення.
Дана робота узагальнює різні підходи до питання застосування маркетингових досліджень, шляхів отримання маркетингової інформації, визначення маштабів та цілей проведення досліджнь.
Маркетингові дослідження проводять з двох причин :
1) Визначення становища підприємства на ринку.
2) Визначення можливих шляхів покращення становища підприємства на ринку.
Проведення маркетингових досліджень українського ринку потребує певних особливостей і зауважень. По-перше, малий опит та нерідко недостатність проробки досліжень, які проводять вітчизняні маркетологи; по-друге, невизниченість цілей існування багатьох підприємств; по-третє, недостовірність і обмеженість статистичних даних;
по-четверте, упереджене сприйняття українськими респондентами різних видів опитувань.
Інформація та аніліз даних, отриманих завдяки проведеним маркетинговим дослідженням в поєднанні з аналізом внутрішнього потенціалу підприємства і прогнозів на зміни ринкового середовища стають базою прийняття маркетингової стратегії підприємства - ряду заходів, що дозволять з максимальною ефективність досягти поставленої підприємством цілі (наприклад, завоювання якоїсь частки ринку, заходи конкурентної боротьби, освоєння потенціального ринку, випуск нової продукції).
В частині 2 цієї роботи досліджуються становище на ринку сухих сніданків. За об'єкт дослідження взято Бориспільський завод продтоварів і його продукція.
Проведення аналізу конкурентного середовища показало, що існуючи на ринку конкуренти, компанії Kelloggs та Bruggen займають більшу частку ринку, роздрібні ціни на товари підприємств-конкурентів перевищують ціни на продукцію Бориспільського заводу на велечину від 50% до 200%. Така ціна склалась за рахунок складної схеми збуту, та ориєнтації на споживачів із високим рівнем прибутку, у компаній-конкурентів відсутня будь-яка рекламна чи інформативна підтримка товарів на українському ринку.
Аналіз внутрішнього потенціалу Бориспільського заводу виявив добре побудовану управлінську схему, яка дозволяє делегувати повноваження управлінським робітникам різних підрозділів, забезпечує добре проходження інформації та зворотнього зв'язку. Фінансові можливості дозволяли підприємству втілити нову стратегію короткочасного характеру із порівняно невеликими затратами. Дослідження виробничого потенціалу підприємства виявило простой частини виробничих ліній, можливість їх переоснащення та встановлення додаткового виробничого устаткування за умови збереження типу сировини що використовується та збереження типу продукції що випускається. Основною перевагою перед конкурентами була розроблена збутова схема, яка дозволяла мінімізувати ділерські націнки на продукцію.
Практика організації тактичного маркетингу на підприємстві не змінилась з часів заснування самого підприємства, маркетингові дослідження не робились внаслідок браку коштів та відсутності управлінської зацікавленості. Тактичний маркетинг мав такі недоліки: підприємство не проводило сегментацію споживачів за рівнем прибутку, ориєнтувало продукцію лише на споживачів диєтичних продуктів, не робились вимірення фактичного та потенційного ринку збуту, була відсутня рекламна та інформаційна підтримка.
Проведений аналіз конкурентного середовища та внутрішнього потенціалу дозволив виділити можлівість кількох альтернативних стратегій. Створення принципово нової продукції та втілення на нові ринки зазнало значних обмежень при розгляді внутрішньго потенціалу підприємства, бо фінансовий потенціал дозволяв втілення короткострокової стратегії, існували й обмеження виробничого потенціалу. Подальшому аналізу підлягали дві стратегії - активне стимулювання вже існуючих видів сухих сніданків та збільшення обсягів їх продажу, або випуск нових типів сухих сніданків та розширення існуючого ринку.
За результатами проведеного дослідження виявилось, що на ринку існує потенційний незадоволений попит на сухі сніданки у вигляді кукурудзяних пластівців, випуск яких підприємство мало змогу налагодити, а також виявилось, що підприємство не повністю задовільняло потреби ринку в сухих сніданках у вигляді рисових кульок та шоколадних подушок, які випускались на підприємстві.
Побудована на базі цієї інформації маркетингова стратегія спирається на:
- можливість нижчого цінового позиціонування;
- територіальний розвиток системи збуту;
- необхідність ознайомлення споживачів із продуктом у формі дегустацій на місцях продажу;
- сприяння продажу сухих сніданків у вигляді рисових кульок та шоколадних подушок не лише в якості сухих сніданків, й в якості продукту альтернативного картопляним чіпсам або печіву;
- рекламна підтримка торгової марки та нової продукції.