Зразок роботи
РОЗДІЛ ІІ. ЦІНОВА ПОЛІТИКА РИНКУ ВАЗОДИЛАТАТОРІВ
Ціна відноситься до категорії контрольованих факторів маркетингу. Тому детальна розробка цінової політики є надзвичайно важливим завданням фармацевтичного підприємства.
До показників, які характеризують кон’юнктуру ринку, зокрема пропозиції, відносяться асортимент лікарських засобів та динаміка цін.
Для детального аналізу цінової кон’юнктури можна використати такі показники, як коефіцієнт ліквідності ціни (Кliq) та коефіцієнт адекватності платоспроможності (Ka.s.).
Коефіцієнт ліквідності ціни (Кliq) розраховують за формулою:
Кliq=(Цmax-Цmin)/Цmin
де Цmax - найвища ціна препарату на ринку;
Цmin - найнижча ціна препарату.
Вказаний коефіцієнт показує співвідношення між максимальною і мінімальною ціною конкретного лікарського засобу в певний період часу і на конкретному ринку. Коефіцієнт ліквідності ціни може знаходитися в межах від 0,1 до 1,0 і вище. Якщо даний коефіцієнт складає від 0,5 і вище, це означає, що коливання цін складає від 50 % і вище. Коли коефіцієнт ліквідності перевищує 1,0, це означає, що розмах цін на даний лікарський засіб характеризується більш ніж стовідсотковою різницею.
Виходячи з концепції соціально-етичного маркетингу, суть якого у вивченні потреб споживачів та їх задоволенні більш ефективно, ніж конкуренти, і з урахуванням зростання добробуту всіх членів суспільства, коефіцієнт ліквідності ціни на оптовому сегменті внутрішнього фармацевтичного ринку від 0,16 до 0,5, а тим більше від 1,0 є далеко не коректним і не етичним, оскільки в кінцевому результаті це відбивається на хворому.
Величина коефіцієнту ліквідності в першу чергу залежить від протяжності каналу розподілу. Збут вітчизняних препаратів відбувається в основному одно-, дворівневим або нульовим маркетинговим каналом, тому коефіцієнт ліквідності для них не перевищує число 0,15-0,5. Просування лікарських засобів іноземного виробництва характеризується багаторівневими каналами розподілу. При цьому вітчизняні фірми-імпортери закуповують препарати не завжди у виробника, а подеколи в іноземного посередника. Усе це в кінцевому результаті зумовлює значну варіабельність ціни на певний лікарський засіб на оптовому ринку. При цьому коливання цін не залежить від географічних особливостей і попиту.
Основними факторами, що впливають на величину попиту на лікарські засоби, є:
• рівень захворюваності населення;
• потреба хворого у конкретному препараті, що виходить з певної нозологічної форми хвороби і визначається лікарем;
• вартість лікарського засобу;
• ціна препаратів-аналогів;
• купівельна спроможність хворого, яка визначається його доходом або доходом його сім’ї.
Для оцінки впливу на величину попиту в лікарських засобах купівельної спроможності хворого доцільно розраховувати такий показник, як коефіцієнт адекватності платоспроможності. Цей показник представляє собою відношення розмаху ціни на препарат за відповідний місяць до середньомісячної заробітної плати у відсотках, а саме:
Кa.s=( Цmax- Цmin)/( Wa.w)×100%
де, Кa.s. – коефіцієнт адекватності платоспроможності;
Цmаx – максимальна ціна препарату;
Цmin – мінімальна ціна препарату;
Wa.w. — середньомісячна заробітна плата.
За листопад 2016 року середньомісячна заробітна плата в Тернопільській області становила 3803 гривень; за грудень – 3887 гривень, за січень 2017 року – 3964, лютий – 4001, березень – 4057 гривень.
Низький показник коефіцієнта адекватності платоспроможності забезпечує доступність препарату та гарантує в умовах низького платоспроможного попиту населення продаж даного препарату. Таким чином, між коефіцієнтом адекватності платоспроможності та поняттям доступності за цінами існує обернено пропорційний зв’язок.
Цінову кон’юнктуру ринку можна аналізувати і за таким показником, як коефіцієнт доступності (Кд), який розраховують за формулою:
Кд=|( Ц.р.)/(З.п.)-1|
де, Ц.р. – середня роздрібна ціна препарату за певний період, грн;
З.п. – середня заробітна плата за певний період, грн.
Визначення коефіцієнтів ліквідності ціни (Кliq), адекватності платоспроможності (Кa.s.), доступності (Кд ) занесено в таблицю 5.