Зразок роботи
Дослідивши підходи вчених-економістів щодо трактування базових складових конкурентоспроможності, можна зауважити, що ця складна категорія поєднує у собі набір та взаємодію наступних ознак: ефективне господарювання і протистояння конкуренції з боку інших суб’єктів господарювання; наявність ефективної стратегії конкурентного розвитку; утримання та реалізація конкурентних переваг; виробництво конкурентоспроможної продукції; забезпечення розширеного відтворення господарської діяльності та можливість адаптації до кон’юнктурних змін.
Існує низка видів конкурентоспроможності: ретроспективна, поточна і перспективна; перманентна та тимчасова; статична та динамічна; внутрішня і зовнішня; очікувана та неочікувана тощо.
Для оцінювання конкурентоспроможності підприємства використовуються різні методи – метод різниць, метод рангів, метод бальної оцінки, метод зведення часткових показників до співставної бази, метод, заснований на теорії ефективної конкуренції тощо.
Для оцінювання конкурентоспроможності підприємства використовуються внутрішні і зовнішні джерела інформації. Зовнішні дані – це матеріали преси, фінансові довідники, висновки аудиторських фірм, фінансова звітність інших підприємств, статистична інформація тощо. До внутрішніх джерел інформації відносяться фінансова, статистична і оперативна звітність.
На сьогодні в Україні діють 4 основних виробника пива: AB InBev, Carlsberg Ukrain, «Оболонь», Альянс Efes і SABMiller.
Особливостями ринку пива в Україні є: висока конкуренція з марками-виробниками міцних спиртних напоїв; скорочення обсягу споживання пива населенням; скорочення рівня споживання торгівельних марок, які представлені у середньому ціновому сегменті; при цьому відмічено зростання споживання пива в економ, а також преміальному сегментах; великі виробники переорієнтуються на випуск преміальної продукції; відмічається стабільність на ринку безалкогольного пива – щорічно виробляється близько 5 млн дал.; за останній рік експорт пива скоротився на 45,5% (українське пиво експортується у 42 країни світу, здебільшого вітчизняне пиво експортується в Росію та країни СНД), імпорт пива в Україну також скоротився на 10,1% (основні імпортери пива у нашу країну– Росія, Бельгія, Німеччина, Чехія).
Сьогодні ТОВ «Микулинецький Бровар» - спецiалiзоване підприємство в області виготовлення пива і безалкогольних напоїв. Основними конкурентами ТОВ «Микулинецький Бровар» на внутрішньому ринку є ПАТ «Хмельпиво» (м.Хмельницький) та Пивзавод «Опілля» (м.Тернопіль).
Комплексне оцінювання конкурентоспроможності підприємства проведено з використанням наступних методів: метод експертної оцінки; метод розрахунку інтегрального показника конкурентоспроможності.
І першим і другим методом отримані однакові результати – підприємство може конкурувати з обома підприємствами, але можна говорити, що конкурентоспроможність ТОВ «Микулинецький Бровар» вища за ПАТ «Хмельпиво», але за експертними оцінками - нижча за Пивзавод «Опілля».
Для підвищення конкурентоспроможності необхідно: розширювати номенклатуру, адекватно встановлювати ціни на продукцію і послуги, покращувати фінансовий стан.
Серед основних засобів підвищення конкурентоспроможності підприємства можна виділити: промисловий інжиніринг: комп’ютеризація та автоматизація процесів на підприємстві, забезпечення гнучкості виробничого процесу; організаційний розвиток; економічні засоби: управління запасами, фінансами; біхевіористські засоби.
До основних організаційних форм підвищення конкурентоспроможності відносяться: гуртки підвищення якості та продуктивності; групи по підвищенню якості та продуктивності; комплексні бригади по підвищенню якості та продуктивності; фірми підвищення продуктивності.
Основними сферами підвищення конкурентоспроможності виступають: управління інноваціями та технологіями; процес виробництва; використання інформації; управління людськими ресурсами; управління змінами тощо.
Конкурентне ринкове середовище вимагає від підприємства постійного вдосконалення. Для того щоб бути економічно ефективним, підприємство повинно мати конкурентні переваги. Основними шляхами їх отримання є такі:
- стати кращим самому через вживання заходів щодо удосконалення власної діяльності та підвищення її ефективності;
- безпосередньо послабити конкурентів;
- змінити ринкове середовище.
Оскільки реалізація останніх двох напрямків потребує значних зусиль, основним засобом отримання конкурентних переваг залишається підвищення ефективності власної діяльності.
Пошук резервів зростання ефективності роботи підприємства проводиться шляхом ґрунтовного аналізу всіх складових його діяльності.
Для покращення діяльності підприємства в цілому рекомендується:
- оновити і поповнити склад основних засобів;
- на оновленому складі основних засобів впровадити у виробництво новий вид продукції – пиво «Преміум».
Разом сума капітальних вкладень в дане виробництво становитиме 1304 тис.грн. За погодженням з постачальником витрати на доставку і монтаж обладнання входять в цю суму.
Підприємство має незначну суму коштів в касі і на поточному рахунку, отже, йому доведеться брати пільговий кредит банку на 5 років під 18%, основну суму якого буде погашати рівними частинами.
Отже, в результаті здійснення проекту щорічний чистий грошовий потік, що є сумою прибутку і амортизації зростатиме від 548,42 тис.грн. до 703,8 тис.грн. щорічно. Чиста теперішня вартість проекту становить 1826 тис грн. отже реалізація проекту ефективна і дозволить підприємству отримати значний прибуток.
Аналіз показав, що впровадження проекту збільшиться чистий дохід від реалізації продукції на 2071,18 тис.грн. або 2,13%, повні витрати на виробництво – на 1598,12 тис.грн. або 1,78%, прибуток від реалізації – на 426,26 тис.грн. або 1,24%, а вартість необоротних активів – на 1304 тис.грн. або 2,58%.
Проведений розрахунок показав, що розрахований інтегральний показник конкурентоспроможності продукції підприємства в результаті запровадження заходів збільшився з 13,94 до 14,01, перевершивши тим самим інтегральний показник ПАТ «Хмельпиво» і Пивзавод «Опілля».
Перелік табличного і графічного матеріалу:
Таблиця 1.1 Характеристика порівняльних переваг, які є об’єктом ідентифікування
Таблиця 2.1 Аналіз методичних підходів до оцінки конкурентоспроможності підприємств [21]
Рис. 2.1 Методи оцінювання конкурентоспроможності підприємства
Рис.3.1. Частка ринку основних виробників пива в 2015 році
Рис.3.2. Споживчі переваги по торговим маркам пива в 2015 році, %
Таблиця 3.1 Обсяги виробництва та реалізації пива на внутрішньому ринку України у 2014-2015 роках та І півріччі 2016 року, млн.дал.
Таблиця 3.2 Обсяги експорту та імпорту пива в 2013-2015 роках та І півріччі 2016 року, млн.дал.
Таблиця 4.1 Підсумки експертної оцінки конкурентоспроможності ТОВ «Микулинецький Бровар»
Таблиця 4.2 Розрахунок інтегрального показника конкурентоспроможності підприємства
Таблиця 4.3 Оцінка конкурентоспроможності підприємства методом рангів
Таблиця 4.4 Оцінка конкурентоспроможності підприємства методом різниць
Таблиця 5.1 Перелік та вартість обладнання, тис.грн.
Таблиця 5.2 Розрахунок річного обсягу виробництва продукції, що планується залучити в асортимент
Таблиця 5.3 Зведена таблиця витрат на сировину та матеріали для виробництва 1 тис.од.
Таблиця 5.4 Розрахунок вартості палива та енергії на виробництво 1 тис.од. пляшок пива
Таблиця 5.5 Розрахунок основної заробітної плати робітників, що працюють за почасовою системою оплати праці
Таблиця 5.6 Розрахунок додаткової заробітної плати
Таблиця 5.7 Розрахунок відрахувань на соціальні заходи
Таблиця 5.8 Розрахунок амортизаційних відрахувань (тис.грн.)
Таблиця 5.9 Собівартість виробництва пива
Таблиця 5.10 Розрахунок відпускної ціни, грн.
Таблиця 5.11 Розрахунок підприємства за банківським кредитом, тис.грн.
Таблиця 5.12 Розрахунок чистого грошового потоку підприємства від реалізації проекту
Таблиця 5.13 Розрахунок чистої теперішньої вартості проекту, тис.грн.
Таблиця 5.14 Вплив здійснення проекту на показники діяльності підприємства
Таблиця 5.15 Розрахунок вихідних даних ефективності виробничої діяльності і фінансового стану для обчислення інтегрального показника конкурентоспроможності підприємства до і після впровадження проекту
Таблиця 5.16 Розрахунок вихідних даних ефективності організації збуту і просування товарів та ціни і якості для обчислення інтегрального показника конкурентоспроможності підприємства