Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність теми. Перехід країни до ринкової економіки зумовлює необхідність реформування публічного управління у сфері освіти, яке повною мірою сприяло б формуванню самостійного мислення особистості, посиленню індивідуального підходу до розвитку творчих здібностей, докорінному поліпшенню професійної підготовки спеціалістів, здатних працювати в нових умовах. На початку XXI ст. під час актуалізації в Україні державотворення дослідників у галузях економіки, соціології, педагогіки цікавила тема публічного управління, удосконалення й обґрунтування потреби і впливу публічного управління на освіту, оскільки кожний історичний етап еволюції публічного управління характеризується своєю специфікою, особливістю розвитку залежно від формування певної державності.
Необхідність осмислення компонентів, ключових характеристик, умов реалізації механізмів публічного управління в українській освітній системі, а особливо управління розвитком освіти, пояснюється комплексом важливих факторів. В Україні розробка концепції реформування публічного управління у сфері освіти входить до кола наукових інтересів таких визнаних вітчизняних фахівців, як В. Андрущенко, О. Даній, В. Луговий, А. Кобець, М. Корецький, В. Кремень, С. Ніколаєнко, В. Сиченко, М. Степко та ін.
Метою дослідження є розробка шляхів удосконалення механізмів реалізації публічного управління у гуманітарній сфері (на прикладі кафедри менеджменту РДГУ).
Реалізація поставленої мети зумовила потребу у розв’язанні таких завдань дослідження:
• дослідити сутність та завдання публічного управління;
• розглянути механізми реалізації публічного управління: сутність і класифікація;
• вивчити особливості механізмів реалізації публічного управління у гуманітарній сфері;
• дослідити сутність та специфічні особливості діяльності кафедри менеджменту;
• проаналізувати нормативно-правове забезпечення діяльності кафедри менеджменту;
• проаналізувати механізми реалізації публічного управління у діяльності кафедри менеджменту РДГУ;
• визначити основні проблеми у використанні механізмів реалізації публічного управління у діяльності кафедри менеджменту;
• запропонувати шляхи удосконалення механізмів реалізації публічного управління у діяльності кафедри менеджменту.
Об’єктом дослідження є процес формування та удосконалення механізму публічного управління кафедрою менеджменту РДГУ.
Предметом дослідження є теоретичні, методологічні та практичні аспекти публічного управління.
В процесі написання роботи було використано сукупність загальноприйнятих методів і прийомів наукового пізнання.
Теоретичною і методологічною основою досліджень стали наукові праці вітчизняних вчених з проблем теорії і практики публічного управління в гуманітарній сфері, законодавчі та нормативні акти.
У процесі дослідження використані такі методи економічних досліджень: абстрактно-логічний (теоретичні узагальнення і формування висновків), статистико-економічний (аналізпублічного управління кафедрою менеджменту РДГУ), графічний (для наочного зображення інформації), розрахунково-конструктивний та експериментальний (розробка шляхів удосконалення механізмів реалізації публічного управління у діяльності кафедри менеджменту) та інші.
Інформаційною базою дослідження були законодавчі та нормативні акти Верховної Ради та Уряду України, Міністерства освіти і науки України, документи кафедри менеджменту РДГУ, наукові літературні джерела.
Новизна дослідження полягає в наступних основних положеннях:
• визачино основні проблеми у використанні механізмів реалізації публічного управління у діяльності кафедри менеджменту;
• запропоновано шляхи удосконалення механізмів реалізації публічного управління у діяльності кафедри менеджменту.
Обсяг і структура дипломної роботи. Робота складається зі вступу, трьох розділів, висновків, списку використаних джерел, додатків.
Загальний обсяг роботи - 76 сторінок комп’ютерного тексту, в тому числі 2 таблиці, 5 рисунків, 36 джерел використаної літератури. Дипломна робота містить 1 додаток.
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИКО-МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ РЕАЛІЗАЦІЇ ПУБЛІЧНОГО УПРАВЛІННЯ У ГУМАНІТАРНІЙ СФЕРІ
1.1. Сутність та завдання публічного управління
Публічне управління - здійснення сукупності раціональних (тобто запрограмованих і виокремлених за певними ознаками із можливих з урахуванням стану зовнішнього середовища) впливів на функціонування та розвиток колективу людей на основі програми управління та інформації про поведінку та стан об’єкта управління, спрямованих на підтримку, поліпшення та розвиток об’єкту управління для досягнення наперед визначеної сукупності цілей.
Публічне управління походить від англ. “public administration”. Разом з цим у вітчизняній практиці існує думка, що публічне управління є більш широким поняттям, а адміністрування - більш вузьким.
Зокрема дослідники підкреслюють, що у вузькому розумінні публічне адміністрування пов’ язане із виконавчою гілкою влади і розглядається як:
1) професійна діяльність державних службовців, яка включає всі види діяльності, спрямовані на реалізацію рішень уряду;
2) вивчення, розробка та впровадження напрямів державної політики. У широкому сенсі під публічним адмініструванням розуміють систему державного управління, представлену адміністративними інститутами в рамках прийнятої ієрархії влади [15, с. 16].
РОЗДІЛ 3. ШЛЯХИ УДОСКОНАЛЕННЯ МЕХАНІЗМІВ РЕАЛІЗАЦІЇ ПУБЛІЧНОГО УПРАВЛІННЯ У ДІЯЛЬНОСТІ КАФЕДРИ МЕНЕДЖМЕНТУ РДГУ
3.1. Основні проблеми у використанні механізмів реалізації публічного управління у діяльності кафедри менеджменту
Сфера освіти та науки, як і будь-яка інша сфера життєдіяльності людини, має специфічні особливості публічного управління.
У галузі освіти механізм публічного управління являє собою процес узгодженого впливу суб'єктів управління на галузь освіти, а також застосування певної послідовності відповідних процедур та інструментів, що забезпечують перехід від старого до нового стану з метою досягнення заданих цілей.
Необхідність публічного управління системи вищої освіти визначається двома аспектами: неспроможністю ринку надати освітні послуги в повному обсязі та певної якості; відмовою від жорсткого адміністративного управління системою вищої освіти. Названі аспекти в певному значенні протилежні. Вони визначають рух до побудови моделі публічного управління системи вищої освіти з двох сторін: від звичайного конкурентного ринкового механізму і від командного відомчого управління.
По-перше, вітчизняна системи вищої освіти функціонує ізольовано від інтересів роботодавців, які практично не залучені як до розробки навчальних програм ВНЗ, так і до професійного навчання студентів практиці роботи із подальшим їх працевлаштуванням за профілем.
По-друге, відсутня мотивація самих студентів та викладачів до системних змін, які б стимулювали підвищення якості (стандарти академічної доброчесності лише розробляються, а практично відсутня академічна свободау вітчизняних ВНЗ стає бар’єром для креативних змін).
По-третє, формальні вимоги до якості (наприклад, програми антиплагіат, публікації статей у SCOPUS чи WoS, сертифікати про міжнародні стажування)
ВИСНОВКИ
За результатами матеріалу викладеному у дипломній роботі можливо зробити наступні виводи:
1. Публічне управління - здійснення сукупності раціональних впливів на функціонування та розвиток колективу людей на основі програми управління та інформації про поведінку та стан об’єкта управління, спрямованих на підтримку, поліпшення та розвиток об’єкту управління для досягнення наперед визначеної сукупності цілей.
2. Механізм публічного управління – це складна система, призначена для досягнення поставлених цілей, яка має певну структуру, методи, важелі, інструменти впливу на об’єкт управління з відповідним правовим, нормативним та інформаційним забезпеченням.
3. На основі проведеного аналізу визначено структуру механізму державного управління, невід’ємними компонентами якої є: методи, важелі, інструменти, політика, правове, нормативне та інформаційне забезпечення. Узагальнено підходи до класифікації механізмів державного управління. Визначено склад комплексного механізму управління, до якого можуть належати: економічний, мотиваційний, організаційний, політичний та правовий механізми.
4. Центральну роль у становленні в Україні публічного управління покликана відіграти освіта як соціокультурний інститут, як система освітніх установ, органів управління ними, освітніх стандартів, що забезпечують виконання нею людинотворчої та гуманістичної функцій.
5. Кафедра менеджменту – базовий структурний підрозділ факультету документальних комунікацій та менеджменту РДГУ, що проводить, освітню, методичну та наукову діяльність при підготовці фахівців в галузі знань «управління та адміністрування», до складу якого входить менше п’яти науково-педагогічних працівників, для яких кафедра є основним місцем роботи, і не менш як три з них мають науковий ступінь або вчене звання.
6. У своїй діяльності кафедра керується законодавством України, нормативними документами Міністерства освіти і науки України, Статутом Рівненського державного гуманітарного університету, Положенням про організацію освітнього процесу у Рівненському державному гуманітарному університетіт рішеннями вченої ради університету, факультету, наказами ректора Університету, розпорядженнями керівництва факультету, Положенням про кафедру менеджменту, а також іншими Положеннями.
7. Механізму реалізації публічного управління кафедрою менеджменту має такі невід’ємні компоненти як: методи, важелі, інструменти та правове, нормативне, інформаційне та фінансово-економічне забезпечення.
8. Аналіз стану реалізації механізмів публічного управління кафедрою менеджменту дає підстави стверджувати, що з позицій системного підходу публічне управління вищою освітою слід розглядати як цілісну, відкриту систему з ієрархічною підпорядкованістю та узгодженістю централізованого управління.
9. Необхідність публічного управління системи вищої освіти визначається двома аспектами: неспроможністю ринку надати освітні послуги в повному обсязі та певної якості; відмовою від жорсткого адміністративного управління системою вищої освіти.
10. Проведення реформ в освітянській галузі на сучасному етапі розвитку українського суспільства гальмується через недосконалість механізму публічного управління системи освіти. Новий механізм публічного управління освітою вимагає розвитку автономії навчальних закладів, яка повинна здійснюватись на основі внутрішнього академічного контролю, зовнішнього контролю, послаблення регламентації всіх видів діяльності освітніх установ за умови виконання ними вимог державних освітніх стандартів.
11. Запропоновано вдосконалити механізми та процедури підготовки фахівців (науково-педагогічних працівників і науковців) вищої кваліфікації, що потребує децентралізації управління з передачею частини державних повноважень університетам. Ці процеси можуть мати як позитивний, так і негативний характер, але усвідомлення таких наслідків і їх прогнозування - одне з головних завдань публічного управління.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Конституція України від 28 червня 1996 року
2. Закон України «Про вищу освіту» від 01.07.2014 № 1556-VII (чинний, поточна редакція — Редакція від 16.04.2017)
3. Андрущенко В. П. Теоретико-методологічні засади модернізації вищої освіти в Україні на рубежі століть / В. П. Андрущенко // Вища освіта України. - 2009., № 2. - с. 5 - 13.
4. Антошкіна Л.І. Науково-методичні основи державного регулювання вищої освіти: Дис...док. ек. наук: 08.02.03. – К., 2005. – 420 с.
5. Бакуменко В.Д. Формування державно-управлiнських рiшень: проблеми теорiї, методологiї, практики: Монографія / В.Д.Бакуменко; Редкол.: В.М.Князєв, П.I.Надолiшнiй, М.I.Мельник та iн. – К.: Вид-во УАДУ, 2000. – 328 с.
6. Балыхин Г. А. Управление развитием образования: организационно-экономический аспект / Г. А. Балыхин. - Москва : Экономика, 2003.
7. Богуцький Ю. П. Самоорганізація культури: онтологія, динаміка, перспективи : монографія / Юрій Богуцький. - К. : Веселка, 2008. - 199 с.
8. Болюбаш Я. Я. Організація навчального процесу у вищих навчальних закладах освіти : навч. посіб. для слух. закл. підвищення кваліфікації системи вищої освіти / Я. Я. Болюбаш. - Київ : Компас, 1997. - 64 с.
9. Босак О. З. Становлення та розвиток системи публічного управління в Україні // Реформа публічного управління в Україні: виклики, стратегії, майбутнє : монографія / О. З. Босак / Нац. акад. держ. упр. при Президентові України ; відп. ред. І. А. Грицяк. - К. : К.І.С., 2009. - 240 с.
10. Державне управління та адміністративне право в сучасній Україні: актуальні проблеми реформування / ред.: В. Б. Авер'янов, І. Б. Коліушко; Укр. акад. держ. упр. при Президентові України. - К., 1999. - 50 c.
11. Домбровська С. М. Механізми реалізації державної політики в галузі вищої освіти [Електронний ресурс] / С. М. Дом- бровська // Актуальні проблеми державного управління. - 2011. - № 2 (40)
12. Дудка М. І. Вища школа України: стратегія управління й проблеми реформування : монографія / М. І. Дудка. - Харків : Основа, 2002. – 52с.
13. Желюк Т. Л. Публічне управління: сучасні реалії та перспективи для України / Т Желюк // Публічне управління та регіональна політика в країнах Центральної і Східної Європи : зб. матеріалів доповідей за матеріалами наук.-практ. конф. з міжнар. участю, 22 жовт, 2012 р. - Тернопіль, ТНЕУ, 2012. - 202 с.
14. Кіщенко Д. І. Публічне управління в Україні: становлення за європейськими стандартами / Д. І. Кіщенко, О. В. Долгальова // Ш Міжнар. науково-практ. інтернет-конференція. Березень, 2013. - УДК 35.071. - Режим доступу: http://mns2013.3dn.ru/publ/sekcija_1/publichne_ upravlinnja_v_ukrajini_stanovlennja_za_evropejskimi_standartami/2-1-0-2
15. Краткий экономический словарь / Под ред. А. Н. Азрилияна. - 2-е изд. доп. и перераб. - М. : Институт новой экономики, 2002. - 1088 с.
16. Крисюк С. Державно-громадське управління освітою / С. Крисюк // Суспільні реформи та становлення громадянського суспільства в Україні : матеріали наук.-практ. конф. / [за ред. В. І. Лугового, В. М. Князева]. - К. : Вид-во УАДУ, 2004. Т. 3. - с. 350 - 353.
17. Культура, Ідеологія, Особистість: Методолого-світоглядний аналіз / Губерський Л., Андрущенко В., Михальченко М. - К. : Знання України, 2002. - 580 с.
18. Латинін М. А. Аграрний сектор економіки України : механізм державного регулювання : моногр. / М. А. Латинін. - Х. : Вид-во ХарРІНАДУ “Магістр”, 2006. - 320 с.
19. Луговий В. І. Управління освітою : навч. посіб. для слухачів, аспірантів, докторантів спеціальності "Державне управління" / В. І. Луговий. - Київ : Вид-во УАДУ, 1997. - 302 с.
20. Луцький І. М. Актуальні проблеми організаційно-правових засад управління складних адміністративних систем на практиці європейського досвіду та України / І. М. Луцький, А. І. Луцький, О. М. Каленюк // Економіка і держава. - 2009. - № 3. - с. 69-71.
21. Малімон В. І. Культурна політика держави як чинник реформування суспільства : автореф. дис. ... канд. наук з держ. упр. : 25.00.02 / В. І. Малімон ; Івано-Франків. нац. техн. ун-т нафти і газу. - Івано- Франківськ, 2011. - 20 с.
22. Модернізація вищої освіти України і Болонський процес : матеріали до першої лекції / уклад. М. Ф. Степко [та ін.]. - К. : Видави. центр МОН України, 2004. - 24 с.
23. Національна доктрина розвитку освіти в Україні у XXI столітті [Електронний ресурс]. - Режим доступу: ІтІІр://шшш.- mon.gov.ua/main.php.
24. Оболенський О. Ю. Опорний конспект лекцій з навчальної дисципліни ― Публічне управління ‖: наукова розробка / О.Ю. Оболенський, С.О. Борисевич, С.М. Коник. – К.: НАДУ, 2011. – 56 с.
25. Оболенський О. Ю. Розвиток суспільства та публічне управління / О. Ю. Оболенський // Вісн. нац. академії державного управління при Президентові України. - 2013 . - № 3 . - с. 27-33.
26. Петровський П. М. Гуманітарна парадигма в системі державного управління : автореф. дис. ... д-ра наук з держ. упр. : 25.00.01 / П.М. Петровський; Нац. акад. держ. упр. при Президентові України. - К., 2010. - 32 с.
27. Публічне врядування і публічне адміністрування // Енциклопедія державного управління : у 8 т. / наук. ред. кол. : Ю. В. Ковбасюк (голова) [та ін.]; Нац. акад. держ. упр. при Президентові України. - К. : НАДУ, 2011. - Т. 8: Публічне врядування / наук. ред. кол. : В. С. Загорський (голова), С. О. Телешун (співголова) [та ін.] ; Львів. регіон. ін-т держ. упр. Нац. акад. держ. упр. при Президентові України. - Львів : ЛРІДУ НАДУ, 2011. - с. 488-491.
28. Сікорський П. Якість вищої освіти - основна вимога Болонського процесу / П. Сікорський // Освіта. - 2004. - № 19. - с. 3.
29. Сиченко В. В. Механізми регулювання системи освіти: сучасний стан та перспективи розвитку : монографія / В. В. Сиченко. - 2010 - с. 168 - 283.
30. Соціально-економічний та професійний портрет українського викладача : звіт [Електронний ресурс] / авт. тексту Центр дослідження суспільства. - Режим доступу: http://cedos.org.ua/hidden/category/1- members?download=75:2013-08-29-07- 35-20.
31. Сурмін Ю. П. Методологічні аспекти реформування державного управління в Україні [Електронний ресурс]. - Режим доступу : http://www.academy.gov.ua/ej/ej 11/txts/10sypduu.pdf
32. Федорчак О. КЛАСИФІКАЦІЯ МЕХАНІЗМІВ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ. [Електронний ресурс]. - Режим доступу : http://www.lvivacademy.com/vidavnitstvo_1/visnik/fail/O_Fedorchak.pdf
33. Шаров Ю. Європейські стандарти публічного управління: проекція на муніципальний рівень [Електронний ресурс] / Ю. Шаров, І. Чикаренко. - Режим доступу : www.nbuv.gov.ua
34. Шевченко В. М. Механізми реалізації державної політики у сфері вищої освіти в умовах інноваційного розвитку України [Електронний ресурс]. - Режим доступу : http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=139
35. Офіційний сайт Рівненського державного університету. [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://demo.gavrysha.com/
36. Офіційний сайт Міністерства освіти і науки України. [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://mon.gov.ua/