Зразок роботи
ВСТУП
У сучасних ринкових умовах, для яких характерні нестабільність та змінність зовнішнього оточення, зростання насиченості ринку та підсилення конкуренції між товаровиробниками, рівень та якість комерційної роботи стають одними з найважливіших факторів ефективного функціонування підприємства на ринку товарів і послуг. А отже, зростає роль управління комерційною діяльністю.
Комерційна діяльність є одним з інструментів досягнення цілей, сформованих власниками, керівництвом і персоналом підприємства. Значне підвищення ефективності комерційної діяльності може бути забезпечене завдяки обґрунтуванню напрямків підвищення результативності управління комерційною діяльністю на підприємстві. Тема даної роботи є актуальною.
Мета роботи – дослідження процесу управління комерційною діяльністю підприємства та визначення шляхів підвищення її ефективності.
Відповідно до поставленої мети нами були визначені та розв’язані наступні завдання:
• розкрити теоретичні засади управління комерційною діяльністю підприємства;
• проаналізувати та систематизувати праці провідних вітчизняних та закордонних фахівців з теми дослідження;
• проаналізувати організаційно-економічну діяльність ПрАТ “Моршинський завод мінеральних вод “Оскар”;
• визначити особливості організації управління комерційною діяльністю досліджуваного підприємства;
• виявити та обґрунтувати шляхи покращення управління комерційною діяльністю на ПрАТ “Моршинський завод мінеральних вод “Оскар”.
Предмет дослідження – комерційна діяльність підприємства і процес управління нею.
Об’єкт дослідження – Приватне акціонерне товариство “Моршинський завод мінеральних вод “Оскар”, яке функціонує на ринку мінеральних вод.
Інформаційною базою дослідження були праці провідних зарубіжних та вітчизняних авторів, публікації в періодичних виданнях, статистична і бухгалтерська звітність, джерела Інтернет. При проведенні даного дослідження були використані наступні методи: системний, статистичний, абстрагування, узагальнення, SWOT-аналіз; прийоми – економічне порівняння, аналогії, а також принципи системності та розвитку.
Практичне значення результатів дослідження полягає у можливості впровадження рекомендацій та висновків у практичній діяльності ПрАТ “Моршинський завод мінеральних вод “Оскар” для підвищення ефективності комерційної діяльності підприємства.
Магістерська робота складається із вступної, основної і заключної частин, висновків до розділів, висновків і пропозицій, списку використаних літературних джерел, додатків. Робота викладена на 118 сторінках комп’ютерного тексту, містить 15 рисунків, 14 таблиць і додатки.
2.2. Аналіз управління комерційною діяльністю ПрАТ “МЗМВ “Оскар”
Основними функціями управління комерційною діяльністю є: аналіз, планування (включаючи програмування і прогнозування), організація, реалізація, мотивація, контроль. Дані функції на ПрАТ “Моршинський ЗМВ “Оскар” виконуються директором з логістики і входять до його посадових обов’язків. У ході реалізації функції аналізу він вивчає пропозицію, поведінку споживачів, можливості самого підприємства, здійснює аналіз результатів комерційної діяльності тощо. Проте не аналізується рівень якості управління в цілому, його ефективність; не досить чітко проаналізовано рівень конкуренції.
Стосовно планування комерційної діяльності, керівник формулює цілі, визначає шляхи і конкретні заходи щодо їх досягнення; організовує, налагоджує зв’язки між складовими структури управління, визначає повноваження і відповідальність працівників за реалізацію комерційної діяльності. Проте такій функції як “мотивація” приділено недостатньо уваги: не створено ефективних матеріальних та моральних стимулів для усіх працівників.
Директор з логістики здійснює контроль запланованих цілей, аналізує результати їх здійснення; слідкує за належним та вчасним виконанням підлеглими обов’язків, вказівок, розпоряджень.
На менеджера із збуту, менеджера із постачання і менеджер експортно-імпортної логістики (відповідно до посадових інструкцій) покладено такі завдання як:
- організація закупівель і реалізації продукції;
- планування закупівлі продукції та її наступного продажу;
- укладання договорів купівлі-продажу товарів з контрагентами;
- визначення і формування каналів розподілу своєї продукції;
- формування і здійснення цінової політики;
- отримання, обробку, використання і захист комерційної інформації;
- планування фінансового забезпечення продажу продукції.
Проте не передбачено і не покладено ні на кого такого обов’язку як планування і здійснення в ході реалізації комерційної діяльності комплексу маркетингових комунікацій.
При організації управління слід продумати можливість появи дублювання функцій управління. І управлінці, організовуючи роботу підлеглих, віддаючи вказівки, розпорядження, повинні враховувати такий аспект як можливість дублювання роботи.
Якісному управлінню зазвичай непритаманна така риса як дублювання функцій в окремих працівників апарату управління. По-перше, це створює елемент невизначеності і в самих управлінців (“Хто ж більше відповідає за виконання функції? Чиє рішення має більше значення?”), і у виконавців їхніх рішень (“Кого ж слухати?”). Крім того, управлінські працівники вважають, що знівельовується значення їхньої роботи, як наслідок – взаємна деморалізація. По-друге, затрачається вдвічі більше часу на виконання однієї й тієї ж роботи.
На ПрАТ “МЗМВ “Оскар” за менеджером із збуту, менеджером із постачання, менеджером експортно-імпортної логістики, серед їх обов’язків закріплено контроль за належним виконанням обов’язків фахівцями-операторами, фахівцем з логістики, фахівцем з експортної логістики. Начальнику експедиції підпорядковуються комірники, водії навантажувачів, вантажники, який здійснює контроль за виконанням ними своїх обов’язків
Керівники відділів, маючи у підпорядкуванні підлеглих, повинні здійснювати планування, організацію, мотивацію та контроль їх діяльності, в тому числі слідкувати за належним виконанням обов’язків, розпоряджень та вказівок безпосереднього керівництва.
У підпорядкуванні менеджера із постачання і менеджера експортно-імпортної логістики знаходиться по одному фахівцю, у підпорядкуванні менеджера із збуту – три фахівця-оператора, у підпорядкуванні начальника експедиції – 94 підлеглих (комірники, водії навантажувачів, вантажники працюють згідно “ковзаючого” графіка, об’єму роботи, одночасно працюють, міняючись, лише певна їх частина вихідні або у відпустці), дії яких проконтролювати керівникам не складає проблеми. Немає потреби в додатковому контролі ще й зі сторони директора з логістики.
Мотивація комерційної діяльності передбачає формування бажання у комерційних працівників краще, продуктивніше, результативніше виконувати свою роботу, прагнення збільшувати товарообіг, прибуток фірми. Це можливо завдяки матеріальному та моральному стимулюванню працівників.
До матеріального стимулювання відноситься: рівень заробітної плати працівників, доплата за підвищення кваліфікації і стаж роботи, премії за виконання планових завдань з товарообігу, участь у прибутках, надання безкоштовних путівок.
На ПрАТ “Моршинський ЗМВ “Оскар” рівень заробітної плати поступово підвищується. Підвищення це незначне і частково зумовлене зростанням мінімальної заробітної плати. Проте внаслідок постійного зростання товарообороту та прибутку на фонд заробітної плати комерційних працівників було виділено більше коштів і частка фонду оплати праці комерційних працівників у загальному фонді оплати праці зросла.
Комерційним працівникам апарату управління передбачена доплата у розмірі 6% від заробітної плати за укладання очевидно вигіднішої угоди з постачальниками. Моральному стимулюванню на підприємстві не надається важливого значення.