Зразок роботи
2.1 Основні фактори, що стимулюють розвиток аутсорсингу в ІТ - галузі на сучасному етапі
Одним з актуальних напрямів розвитку зовнішньоекономічної діяльності підприємств є аутсорсинг інформаційних технологій. Завдяки аутсорсингу країни, що розвиваються, можуть брати активну участь у торгівлі на світовому ринку інформаційних послуг і співпрацювати з розвинутими державами на умовах взаємовигоди й обміну досвідом. Саме ІТ-аутсорсинг є найбільш цікавим для нас із погляду подальших досліджень, адже саме міжнародний аутсорсинг інформаційних технологій є найбільш затребуваним для українських ІТ-компаній.
В сучасних умовах розвитку глобальної конкуренції та невизначеності ринкового середовища постійно ускладнюється процес ефективного управління наявними активами підприємства. У зв’язку з цим надзвичайно важливим є вирішення проблеми докорінної зміни системи розробки і реалізації управлінських рішень, пов’язаних з формуванням, розподілом і використанням фінансових ресурсів підприємства. Великого значення набуває зниження витрат, пов’язаних з непрофільною діяльністю. Це зумовлене тим, що непрофільні активи не лише поглинають фінансові ресурси, але й відволікають людські. Очевидною стає необхідність впровадження технології «профілізації» бізнесу, одним із засобів реалізації якої є ІТаутсорсинг, що актуалізує обраний напрям досліджень.
У сучасному світі розвиток інформаційних технологій набирає усе більших обертів. ІТ-сфера тісно та динамічно інтегрується у всі галузі світової економіки, безпосередньо впливаючи на загальне зростання економічних та соціальних показників підприємств і організацій. Розуміння важливості інформаційних технологій для формування стійких конкурентних позицій організацій, розвитку усіх напрямів діяльності, покращення якості товарів та послуг тощо, призводить до стійкого попиту на ці технології. У такий спосіб відбувається взаємний вплив ІТ-сфери та інших економічних галузей у зовнішньому середовищі та транснаціональному масштабі. Для України ІТ-сфера має особливо важливе значення, адже на фоні загальної економічної та політичної кризи, вона здатна згладити ці явища за допомогою стрімкого розвитку, а також забезпечення функціонування багатьох суміжних галузей.
Аутсорсинг - це явище нового тисячоліття, тоді як більшість компаній все більше рухається в бік роботи офшорів, щоб скоротити витрати, громадськість почувається обманутою, що їх роботу "вкрала" дешева іноземна робоча сила. Власне, проаналізуємо підйом аутсорсингу в ІТ-індустрії та те, як він відрізняється від аутсорсингу в інших галузях. Потім ми проаналізуємо поточний ринок і обговоримо вплив аутсорсингу на ІТ-індустрію та різні сили, що формують цю ділову практику. Дивлячись вперед, ми звернемо увагу на майбутнє аутсорсингу та внесемо деякі рекомендації щодо політики для вирішення деяких питань, які ми виявимо шляхом аналізу відомих тенденцій.
Сутність ІТ-аутсорсингу (термін походить від англ. “outside resource using” – використання зовнішніх ресурсів) полягає у передачі спеціалізованій компанії повністю або частково функцій, що пов’язані з інформаційними технологіями [1, с. 5]. Даний термін виник ще на початку 1980-х років і відтоді поширився у діловому лексиконі більшості європейських країн. В Україні він почав використовуватися з другої половини 1990-х, але ще до недавнього часу ІТаутсорсинг був швидше модним трендом, ніж економічно виправданою бізнесмоделлю [21, с. 28]. Однак, стрімкі зміни на сучасному ринку і подальше ускладнення бізнес-процесів вимагають оперативного і чіткого реагування, що істотно актуалізувало використання даного інструменту у сучасній бізнеспрактиці. Широкий спектр процедур та послуг, які для виконання бере аутсорсингова компанія (надалі – аутсорсер), дозволяє сформулювати певні переваги та недоліки такого співробітництва для компанії, що обирає такий спосіб розвитку.
До основних переваг варто віднести:
1) можливість концентрації на основних видах діяльності;
2) зниження витрат на ІТінфраструктуру;
3) передачу та мінімізацію операційних ризиків під час реалізації проекту;
4) набуття компанією-замовником фінансової гнучкасті (переведення постійних витрат у змінні).
Однак, на практиці застосування ІТаутсорсингу не завжди дозволяє досягти цільові переваги.
При використанні ІТ-аутсорсингу не завжди можна досягти успіху. Це пояснюється тим, що досить часто не враховуються особливості вітчизняної економіки та сфери діяльності, і як наслідок прийняте рішення виявляється не правильним і не приносить очікуваного ефекту. Загалом, якщо ті або інші функції не є ключовими для отримання конкурентної переваги і на ринку є відповідні послуги, їх можна передати на ІТ-аутсорсинг. Щодо виправданості використання даного інструменту вдало висловився Брюс Шнаєр, автор книги з ІТ-аутсорсингу інформаційної безпеки: «Віддані на ІТаутсорсинг функції повинні мати хоча б одну із трьох характеристик: складність, важливість або рутинність» [21, с. 32].
Звичайно, для більшості компаній основним мотивом для переходу на послуги «зі сторони» є бажання знизити витрати. Але варто розуміти, що ІТ-аутсорсинг може не стати вигідним в короткий проміжок часу, зазвичай певного економічного ефекту можна досягти лише у довгостроковому періоді. Вдавшись до аутсорсингової моделі істотно заощаджують насамперед великі бізнес-структури, оскільки вони дійсно витрачають на своє інформаційне обслуговування надвеликі суми.
Динамічний розвиток інформаційних технологій перетворив аутсорсинг в альтернативу для компаній, які прагнуть оптимізувати використання коштів, модернізувати управління, раціоналізувати облік та сконцентрувати зусилля на розвитку своїх конкурентних переваг. Дослідження особливостей функціонування світового ринку аутсорсингу у сфері інформаційних технологій, вивчення досвіду іноземних компаній у формуванні дієвої архітектури бізнесу завдяки ІТ-аутсорсингу є надзвичайно важливим у системі стратегічного управління вітчизняних підприємств.