Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність дослідження. На сучасному етапі поглиблення ринкової трансформації та структурної перебудови національної економіки особливе значення мають питання про необхідність наукового вирішення проблем, пов’язаних із інноваційним забезпеченням конкурентоспроможності житлово-комунального господарства – галузі, яка забезпечує населення, підприємства та організації необхідними житлово-комунальними послугами. Критична маса невирішених проблем у цій галузі та їх висока соціальна значущість обумовлюють необхідність проведення глибинних перетворень, які неможливі без формування та розвитку конкурентного середовища на ринках житлово-комунальних послуг (ЖКП). Проблеми конкуренції і конкурентного середовища займають чільне місце в економічній літературі. В умовах існування значної кількості різноманітних наукових підходів важливого значення набуває виокремлення та порівняльний аналіз існуючих теорій і концепцій, визначення впливу окремих факторів на формування конкурентного середовища саме на ринках житлово-комунальних послуг, розроблення на цій основі теоретичних засад та їх практична адаптація до потреб вітчизняної економіки.
Однак, більшість досліджень лише частково торкаються аспектів аналізу формування та розвитку конкурентного середовища на ринках житлово-комунальних послуг. Вивченню національних особливостей формування конкурентного середовища та розвитку економічної конкуренції на зазначених ринках у процесі соціально-економічних перетворень приділяється ще недостатньо уваги. Системний, комплексний підхід до дослідження цих питань зумовлює потребу у більш глибокому розкритті суті та визначенні тенденцій розвитку конкурентного середовища на ринках житлово-комунальних послуг в Україні, що визначає актуальність теми дисертаційного дослідження
Коло питань, які необхідно вирішувати підприємствам при здійсненні інноваційного забезпечення конкурентоспроможності достатньо широке, тому надзвичайно важливим й актуальним є наукове дослідження формування та розвитку конкуренції на цих ринку житлово-комунальних послуг в умовах трансформаційної економіки.
Метою написання дипломної магістерської роботи стало вивчення теоретичних засад та прикладних напрямів підвищення конкурентних переваг підприємств на засадах інноваційного забезпечення. Виходячи з поставленої мети в дипломній роботі будуть розв’язуватись наступні завдання: вивчення теоретичних аспектів щодо сутності конкурентоспроможності підприємства як економічної категорії, дослідження міжнародного досвіду застосування способів фінансової підтримки інноваційної діяльності підприємств житлово-комунального господарства, аналіз інноваційного забезпечення конкурентоспроможності підприємства, оцінка порівняльної ефективності шляхів підвищення конкурентоспроможності житлово-комунального підприємства, розробка рекомендацій щодо впровадження інноваційних складових у діяльність підприємства.
Предметом є процес формування та розвитку інноваційного забезпечення конкурентних переваг на ринку житлово-комунальних послуг на прикладі реального підприємства.
Об'єктом дослідження було обрано Рожівське комунальне підприємства КП «Добробут».
Теоретичною основою виконання дипломної роботи є праці Савчука А.В., Шершньової З.Є., Оборської С.В. та інших як вітчизняних, так і зарубіжних авторів. В ході виконання дипломної роботи були використані статистичні, економіко-математичні, аналітичні методи досліджень.
Методи дослідження виконані в процесі виконання дипломної роботи, це аналіз і синтез, абстрактно-логічний; економіко-статистичний, порівняльний. Для вирішення поставлених в роботі завдань застосовувався системний підхід, кількісні та якісні методи системного аналізу.
Дипломна магістерська робота складається з трьох розділів.
У першому розділі дипломної роботи розкриваються теоретичні основи поняття «конкурентоспроможність», досліджуються особливості та фактори забезпечення конкурентоспроможності підприємств житлово-комунального господарства, досліджується міжнародний досвід застосування способів фінансової підтримки інноваційної діяльності підприємств житлово-комунального господарства.
Розділ (другий), в якому представлений матеріал щодо інноваційного забезпечення конкурентоспроможності підприємства передбачає акцентування уваги на комплексному, ситуаційному аналізі його функціонування.
У третьому розділі обґрунтовуються основні напрями розвитку підприємства в процесі формулювання напрямів інноваційного забезпечення конкурентоспроможності підприємства, розглядається інноваційна складова формування конкурентного середовища підприємства, надається аналіз якості наданих житлово-комунальних послуг, наводиться проект впровадження інноваційних складових у діяльність підприємства.
Наукова новизна та практична значущість полягає в обґрунтуванні змісту дієвих механізмів активізації інноваційної діяльності інноваційного забезпечення конкурентоспроможності підприємства.
Апробація результатів наукових досліджень. Результати проведення досліджень у рамках представленої теми було опубліковано в фаховому виданні.
Структура та обсяг роботи: Дипломна магістерська робота складається із вступу, трьох розділів, висновків, списку використаних джерел і 9 додатків. Дипломна магістерська робота містить 21 таблицю та 7 рисунків. Загальний обсяг дипломної роботи 106 сторінок.
РОЗДІЛ 1
ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ІННОВАЦІЙНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ КОНКУРЕНТНИХ ПЕРЕВАГ ПІДПРИЄМСТВА
1.1. Конкурентоспроможність підприємства як економічна категорія
В сучасні наукові економічній літературі приділено достатньо уваги визначенню поняття конкурентоспроможності. Наприклад, у «Великому економічному словнику» під редакцією А.Н. Азріліяна надано досить загальне тлумачення: «Конкурентоспроможність – це властивість товару, послуги, суб’єкта ринкових відносин виступати на ринку нарівні з присутніми там аналогічними товарами, послугами або конкуруючими суб’єктами ринкових відносин [1, с. 374]. Р.А. Фатхутдінов у своїх працях розглядає поняття конкурентоспроможності як «властивість об’єкта, яка характеризується ступенем реального або потенційного задоволення ним конкретної потреби у порівнянні з аналогічними об’єктами, які представлені на даному ринку. Конкурентоспроможність визначає здатність витримувати конкуренцію у порівнянні з аналогічними об’єктами на даному ринку… Конкурентоспроможність об’єкта визначається по відношенню до конкретного ринку або до конкретної групи споживачів, яка формується за відповідними ознаками стратегічної сегментації ринку» [2, с. 23; 3, с. 227-228; 4, c. 66]. У якості об’єктів конкурентоспроможності Р.А. Фатхутдинов розглядає нормативні акти, науково-методичні документи, проектно-конструкторську документацію, технологію, виробництво, продукцію, що виготовляється, (виконувану послугу), робітника, фахівця, менеджера, цінні папери, інфраструктуру (зовнішню середу), інформацію, фірму (організацію, заклад) [4, c. 67-68]. Конкурентоспроможність фірми (організації, закладу) він визначає як «випуск конкурентоспроможного об'єкта й стійку фінансову діяльність фірми». Під об’єктом тут мається на увазі продукт або послуга [4, c. 68]. Російські вчені М. Гельвановський, В. Жуковська, І. Трофімова розглядають поняття конкурентоспроможності в широкому сенсі: «Конкурентоспроможність у самому загальному вигляді – володіння властивостями, що створюють переваги для суб'єкта економічного змагання [5, с. 67]». У широкому розумінні також розглядають конкурентоспроможність Ю.М. Пахомов, Д.Г. Лук’яненко. Б.В. Губський – «це обумовлена економічними, соціальними i політичними факторами позиція країни або товаровиробника на внутрішньому і зовнішньому ринках. В умовах відкритої економіки вона може визначатися i як здатність країни (фірми) протистояти міжнародній конкуренції на власному ринку i ринках третіх країн. Конкурентоспроможність підприємства характеризують: частка на внутрішньому та світових ринках, обсяги продажів, ресурсний потенціал, чистий доход на одного зайнятого, кількість конкурентів тощо. Як правило, конкурентоспроможним є підприємство, що тривалий час може залишатися прибутковим в умовах відкритої економіки» [6, с. 17].
На думку М. Портера, не існує універсального визначення поняття конкурентоспроможності для всіх суб'єктів і об'єктів [7, с. 55-57]. Він пропонує досліджувати та формувати визначення поняття конкурентоспроможності для кожного окремого об'єкту з урахуванням відповідної його специфіки. З М. Портером погоджується П.С. Зав'ялов, що «універсального, загальноприйнятого визначення конкурентоспроможності не існує. Зазвичай під конкурентоспроможністю розуміють здатність економіки країни, галузі, господарської одиниці випереджати суперників у досягненні поставлених економічних цілей» [8, с. 210]. Також в широкому сенсі надано визначення конкурентоспроможності у роботі Ю.М. Пахомова, Д.Г. Лук’яненко, Б.В. Губського [6, с.17]. Деякі автори, як російські, так і вітчизняні, досліджують конкурентоспроможність на різних рівнях. Наприклад, М. Гельвановський, В. Жуковська, І. Трофімова розглядають поняття конкурентоспроможності на мікро-, макро- та мезорівнях [5, с. 67-77], Т.С. Прахова [9]. Дослідженням конкурентоспроможності на різних рівнях присвячені роботи українських науковців [10, с.6; 11-13; 14, с.31]. З.А. Васильєва розглядає поняття конкурентоспроможності в ієрархії: конкурентоспроможність країни, конкурентоспроможність регіону, конкурентоспроможність галузі, конкурентоспроможність кластера, конкурентоспроможність підприємства [15]. В.Н. Лазарев та Е.В. Пірогова вважають, що «конкурентоспроможність визначається, насамперед, за допомогою об'єктів різного рівня: конкурентоспроможність персоналу, товару, фірми, галузі, регіону й, нарешті, конкурентоспроможність країни» [16, с.9]. В. Петров також вважає [17, с. 4-5], що «сьогодні конкуренто-спроможність знаходить відображення на всіх господарських рівнях: на індивідуальному (ринок праці); на мікрорівні (рівень підприємства); на мезорівні (рівень галузей та секторів); на макрорівні (рівень всієї економіки в цілому); на глобальному рівні (співставлення між державами)». На кожному рівні він надає власне окреме визначення конкурентоспроможності. І.З. Должанський, Т.О. Загорна розглядають конкурентоспроможність залежно від рівня й об’єкту аналізу [18, с. 26-28]. С.І. Савчук в своєї монографії розглядає конкурентоспроможність суб’єктів економіки: конкурентоспроможність фірми, галузі, країни [19, с. 127, 136, 153]. В.А. Логінова розглядає конкурентоспроможність фірми, міста, регіону, національну конкурентоспроможність [20]. «Поняття «конкурентоздатності» застосовується до різних об’єктів і з урахуванням їх особливостей. Однак серед таких об’єктів базовим здається підприємство. Мова йде про те, що і на внутрішніх ринках країн світу, і на світовому ринку в зв’язку з глобалізацією й інтернаціоналізацією процесів конкуренції суперничають саме підприємства як суб’єкти господарювання» [21, с. 42].
Оскільки рівень нашого дослідження – підприємство, зупинимось на дослідженні саме поняття конкурентоспроможності підприємства. Різні науковці по різному визначають сутність поняття конкурентоспроможності підприємства. Наприклад, Т.М. Плотіціна у своєї статті згрупувала визначення конкурентоспроможності підприємства, які були надані російськими вченими, у три групи: до першої групи вона віднесла визначення, які базуються на внутрішній та зовнішній діяльності підприємства; до другої групи були віднесені визначення, які базуються на товарні складові, тобто поняття конкурентоспроможності підприємства визначається через конкурентоспроможність продукції підприємства; в третю групу віднесені визначення, що поєднують в собі як товарну, так і складову виробничої діяльності підприємства [22, с. 205-208]. Ю.Б. Іванов, П.А. Орлов, О.Ю. Іванова виділяють чотири підходи до визначення конкурентоспроможності підприємства: компаративний, ресурсний, сполучення компаративного та ресурсного підходів та системний (рис. 1.1., табл. 1.1.) [23, с. 23]
РОЗДІЛ 2
АНАЛІЗ ІННОВАЦІЙНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ КОНКУРЕНТНИХ ПЕРЕВАГ ПІДПРИЄМСТВА
2.1. Загальна характеристика діяльності підприємства КП «Добробут»
Об’єктом дослідження дипломної магістерської роботи було обрано Рожівське комунальне підприємство КП «Добробут», що знаходиться за адресою Київська обл., Броварський район, село Рожівка, вул. Слави, буд. 17. КП «Добробут» – основними цілями діяльності Підприємства є максимальне задоволення потреб в комунальних послугах на території Рожівської сільської ради, забезпечення комплексного проведення робіт по благоустрою населеного пункту сільської ради, його санітарної очистки, водо забезпечення і водовідведення та надання інших послуг, визначених предметом діяльності КП «Добробут».
Основними видами діяльності, що займається аналізоване підприємство КП «Добробут» є:
• насінництво: насіння зернових культур (сорти озимої та ярої пшениці, ячменю) і кукурудзи;
• товарне виробництво: зерно всіх сільськогосподарських культур, борошно, цукор, крупи;
• садівництво: вирощування саджанців яблунь і товарних яблук, вирощування овочів; тваринництво: вирощування ВРХ і реалізація молока, розведення перепелів і реалізація перепелиних яєць; рослинництво.
Також КП «Добробут» пропонує створення нових конкурентоспроможних гібридів кукурудзи різних груп стиглості та напрямів використання та сортів озимої пшениці. Вирощування гібридів кукурудзи та сортів озимої пшениці є візитною карткою КП «Добробут». КП «Добробут» пропонує всім аграріям України такі високопродуктивні гібриди кукурудзи як Мотрин 178 СВ, Ленин 186 СВ, Кий 250 СВ, Леонідів 276 СВ, Пустоварівський 280 СВ, Ріст СВ, Регіон СВ, Рушник СВ, Ромашка СВ, а також сорти озимої пшениці — Центилівка, Пустоварівка, Світило.
КП «Добробут» пропонує аграріям не тільки продаж насіння, а й повний науковий та технологічний супровід, оскільки в нашій компанії працюють висококваліфіковані спеціалісти, функціонує агрохімічна та мікробіологічна лабораторія. Тому всі клієнти можуть отримати в будь-який час кваліфіковану консультацію з питань технології вирощування, агрохімії, мікробіології та фітосанітарного стану сільськогосподарських рослин.
В господарстві почала працювати мікробіологічна лабораторія. Результатом її роботи є депонування семиштамів мікроорганізмів, розробка та створення мікробних препаратів на основі асоціативних азотфіксувальних бактерій, створення біопрепаратів на основі мікроорганізмів, які здатні трансформувати важкорозчинні сполуки фосфору в доступні для рослин форми. Очолюєють підприємство генеральний директор, який реалізує основні функції управління, такі як: оперативне управління, перспективний розвиток, планування, контроль та фінансовий директор. Фінансовий директор реалізує фінансову стратегію підприємства, до його функціональних обов'язків відноситься також кадрова політика, контролінг, бухгалтерський та управлінський облік. Виконавчим органом Товариства є колегіальний орган – Рада Директорів, очолювана Генеральним директором. Рада Директорів вирішує всі питання діяльності товариства, за винятком тих, що віднесені до компетенції Зборів учасників. Генеральний директор діє від імені Товариства без довіреності в межах повноважень, передбачених Контрактом та Статутом.
Як бачимо, організаційна структура підприємства є лінійно-функціональною, хоча й містить ознаки організації за продуктовим принципом. Окремі функції управління делеговані директорам за функціональними ознаками:
- директору з виробництва; директору з якості;
- головному інженеру; директору з закупівлі; директорам з продажу.
Директор з якості запобігає випуску продукції, що не відповідає вимогам нормативно-технічної документації, стандартам, контролює дотримання умов поставки та договорів; планує якість продукції через формування вимог до якості, розробку технічних умов, визначає шляхи підвищення якості продукції, організовує підготовку і проведення всіх видів випробувань продукції, вхідний контроль матеріалів і комплектуючих, проводить аналіз рекламацій, розробляє рекомендації та участь в розробці заходів щодо усунення причин невідповідностей; здійснює метрологічне забезпечення засобів вимірювання для виробництва, контролю та випробувань продукції; організує проведення сертифікації продукції підприємства, забезпечує відповідність вимогам міжнародних стандартів серії ISO, ДСТУ, ТУ тощо.
Основні принципи роботи КП «Добробут»:
- гарантована якість та сертифікація продукції;
- розуміня потреб наших клієнтів та їх задоволення;
- повна відповідальність за якість реалізованої продукції та послуг;
- реалізація продукції за цінами виробника;
- взаємовигідні умови співпраці та розрахунків.
В табл. 2.1 наведено основні техніко-економічні показники діяльності КП «Добробут» динаміці за 2015 – 2017 рр. В цілому, результати фінансово-господарської діяльності підприємства є позитивними – оскільки вона є прибутковою, але динаміка прибутку є негативною. Собівартість продукції також зменшується, але нижчими темпами, ніж скорочення доходу. Якщо за аналізований період дохід зменшився на 21,48%, то собівартість – лише на 13,15%. Скорочуються всі види витрат (хоча й різними темпами). Зростання прибутку за період 2017/2016 р. є позитивним. Як бачимо, скоротилась чисельність працівників за аналізований період на 102 особи, або на 16,5%. При чому фонд оплати праці за аналогічний період зріс на 12,5% за рахунок підвищення рівня оплати. ....
РОЗДІЛ 3
НАПРЯМИ ІННОВАЦІЙНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ КОНКУРЕНТНИХ ПЕРЕВАГ ПІДПРИЄМСТВА
3.1. Інноваційна складова формування конкурентного середовища підприємства КП «Добробут»
Інноваційний розвиток перетворився в сучасних умовах на один із найважливіших факторів не тільки конкурентоспроможності підпримства, але й на одну з головних складових соціально-економічного розвитку, удосконалення інституційного середовища економіки та задоволення потреб споживачів. В умовах глобалізації принципове значення для інноваційного шляху розвитку має забезпечення високого рівня конкуренції. Стратегія модернізації економічного розвитку повинна передбачати чітке спрямування конкурентної політики на створення сприятливих умов для інноваційної діяльності. Внаслідок прискорення впровадження інновацій у високотехнологічних галузях національного господарства виникла конкуренція нового типу – динамічна, яка відповідає критеріям шумпетерівської конкуренції, в основі якої лежить процес творчого руйнування. Інновації в подібних галузях призводять до виникнення нових і майже повного руйнування старих ринків. В свою чергу, кількість інноваційних ринків, для яких характерна динамічна конкуренція, постійно збільшується. Швидкість впровадження інновацій у високотехнологічних галузях не дозволяє говорити про існування рівноваги з незмінним рівнем ринкових часток компаній.
Для ефективного функціонування підприємства в ринкових умовах необхідне забезпечення його конкурентоспроможності. Підприємство має сформувати стійку конкурентну позицію на ринку, порівняно з виробниками аналогічної продукції, не лише в короткостроковому періоді, а й довгостроковому. Для досягнення цієї мети промислове підприємство має володіти сукупністю ресурсів, можливостей, компетенцій та резервів, тобто в процесі стратегічного управління підприємством має бути сформованим стратегічний потенціал. В мінливих умовах зовнішнього середовища відбуваються кардинальні зміни в світовій економіці, які пов’язані з формуванням інноваційного шляху розвитку. Необхідними вимогами переходу з одного стану в інший є здійснення інноваційних перетворень, бажання та можливості займатися інноваційною діяльністю, створення інноваційно-активних підприємств.
Нами пропонується дослідити та вивчити особливості та запропонувати напрями формування конкурентоспроможності інноваційно-активного підприємства на прикладі КП «Добробут».
Часто традиційні підприємства не хочуть упроваджувати інновації, адже для переходу на нову технологію потрібно зупинити діюче виробництво, вкласти гроші в придбання устаткування і налагодження нового виробництва, дочекатися, поки воно запрацює і увійде до колишнього робочого ритму. Керівники підприємств дотримуються принципу – навіщо упроваджувати нове, якщо старе приносить хороший дохід. Вони не бачать сенсу поспішати з придбанням нової техніки і технологій, що пояснюється конкуренцією за прибутками і усвідомленням того, що продукція, яка випускається, знаходить свого покупця. Незважаючи на складнощі, що обумовлені новизною та творчим характером, керівникам підприємств необхідно здійснювати заходи щодо розробки, виробництва і удосконалення продукції та технології; розширення масштабів науково-дослідних та дослідно-конструкторських робіт (НДДКР); залучення висококваліфікованих наукових співробітників; удосконалення системи управління, стилю керівництва та структури підприємства; застосування нових методів комерційної реалізації нововведень. Це дозволить створювати нову інноваційну продукцію, яка буде пристосована до умов сучасного конкурентного середовища. Для того, щоб слідувати інноваційним змінам визначимо відмінні риси інноваційно-активного підприємства (табл. 3.1).
Під час проведення аналізу інноваційного забезпечення конкурентоспроможності підприємства КП «Добробут» було визначено основні показники роботи підприємства.
Результати проведеного аналізу якості наданих житлово-комунальних послуг КП «Добробут» свідчать про недостатній рівень відповідності якості послуг, з одного боку, міжнародним і вітчизняним стандартам та нормативам якості, й з іншого боку, потребам вітчизняних споживачів. В свою чергу, низька якість послуг в житлово-комунальному секторі економіки призводить до виникнення додаткових проблем у функціонування аналізованого підприємства зокрема, однією з яких є зростаючі обсяги дебіторської заборгованості, й це вимагає розробки необхідних напрямків реформування цього аспекту діяльності підприємства на державному рівні. Тому, з метою забезпечення якості наданих житлово-комунальних послуг, окрім розробки механізмів відповідності якості встановленим нормативам та потребам, одночасно необхідно виробити і узаконити ефективні взаємовідносини між місцевою владою і підприємствами-виробниками
За результатами проведених досліджень можна зробити висновок, що для успішної реалізації завдань доцільним вважається виділення в структурі управління аналізованого нами підприємства КП «Добробут» на місцевому рівні спеціальної служби ( за можливістю, підрозділу) моніторингу і контролю за діяльністю суб’єктів ЖКГ, які функціонують в системі природної монополії. Основним завданням такої служби має стати координація діяльності суб’єктів ринку КП «Добробут» щодо формування конкурентного середовища і демонополізації діяльності щодо надання послуг населенню певної території. Така служба має стати консультативно-інформаційним центром, на висновках і рекомендаціях якого можуть прийматися не тільки виважені і ефективні рішення органів виконавчої влади щодо розвитку внутрішнього середовища КП «Добробут», але й надаватися консультації щодо державної і регіональної політики реформування підприємства, стану ринку, можливих бар’єрів входу і виходу на цей ринок, тарифної політики органів влади тощо.
В роботі нами було запропоновано та обгрунтовано приклад ефективного застосування інноваційних конструкторських розробок на прикладі впровадження в діяльність нової вакуумної мулососної установки, що потрібна для проведення профілактичних або аварійних робіт на великих каналізаційних об'єктах. Для визначення економічного ефекту від упровадження нової техніки ми здійснили порівняльний аналіз витрат базового і пропонованого варіанту. Представили порівняльні розрахунки експлуатаційних витрат на річний ремонт на старому та на новому обладнанні. Отримані результати показали, що витрати на новому обладнанні будуть у двічі меншими у порівнянні із діючим устаткуванням на підприємстві
Річний економічний ефект від упровадження в діяльність КП «Добробут» нових вакуумних мулососних установок серії «AMAK 60 – KLAAS» складе 66585,7 грн на рік з терміном окупності сім років, при цьому рівень рентабельності становитиме 4,1 %.
Отже, інноваційні засади управління КП «Добробут», сприятимуть розвитку підприємств та галузі зокрема. Впровадження інноваційних складових у діяльність підприємства надасть можливість підвищити рівень конкурентоспроможності, посилити конкурентні переваги підприємства.