Зміст
ТЕМА 1. Предмет, зміст, структура та завдання курсу
Предмет і зміст курсу "Конфліктологія". Конфлікт як неминучість та його роль в історії людства: історичний огляд. Межа ХХ-ХХІ століть як початок ери цивілізованого підходу до вирішення конфліктів: від конфронтаційного мислення до співпраці. Конфлікт у виробничій та невиробничій сферах. Значення вивчення конфліктології для підготовки висококваліфікованого менеджера
Місце конфліктології в системі наук - перехрестя психології, психіатрії та соціології. Міждисциплінарні зв'язки конфліктології в програмі підготовки менеджера. Завдання конфліктології як науки
Методи конфліктології як засіб досягнення високої ефективності в будь-якій галузі міжособового спілкування. Поняття конфліктології, їх визначення та тлумачення
Аналіз напрямків сучасної конфліктології. Конфліктологічні організації та світовий досвід їх діяльності
Зміст і структура дисципліни, їх відповідність потребам підготовки управлінських кадрів
ТЕМА 5. Конфлікт як форма комунікації. Бартери непорозуміння та шляхи їх подолання
Конфліктна взаємодія як варіант комунікативного акту. Види і структура спілкування. Явні і приховані джерела конфліктів в процесі спілкування. Мотиви, з якими вступає у взаємодію об'єкт управління. Причини виникнення бар'єрів непорозуміння: виникнення і значення першого враження, сприйняття людини людиною, стереотипізація, маніпулювання у спілкуванні, самоподання
Проблеми досягнення порозуміння, що залежить від: інтелектуального розвитку партнерів, повноти інформації, стереотипів поведінки відповідних психотипів, готовності до компромісу і т.д. Шляхи подолання бар'єрів непорозуміння. Роль гумору, культури мови і поведінки
ТЕМА 7. Конфліктність в системі "Керівник-колектив" та шляхи управління нею
Особистість керівника та її зв'язок із наслідками роботи колективу. Десять типів "важких керівників" та моделі їхньої поведінки в колективі. Якості менеджера, сприятливі для вибору тактично вірної поведінки в зоні конфлікту
Право на помилки керівника і підлеглого. Основні умови досягнення добровільного виконання розпоряджень керівника
Аналіз найбільш поширених причин конфліктів між керівником і підлеглими. Причини виникнення помилкових управлінських рішень, що призводять до виникнення конфлікту. Оптимізація інформаційного забезпечення прийняття рішень та труднощі щодо отримання зворотної інформації. Прийоми попередження конфліктів при використанні потенціалу колективного інтелекту ("мозкова атака", метод Дельфі, брейнстормінг та ін.)
Засоби подолання непорозумінь, розбіжностей та об'єктивних причин конфліктів між менеджером і колективом. Управління соціально-психологічним кліматом в колективі
Прийняття рішення в умовах дефіциту часу і неповноти інформації. Характерні помилки при виконанні функцій обліку контролю. Формування особистої відповідальності і самоконтролю. Колективні форми контролю
Конфліктність в період впровадження інновацій. Завдання керівника з підготовки колективу до нововведень. Шляхи подолання опору колективу, механізмів гальмування реформ