Зразок роботи
1.3. Загальні та конкретні, зовнішні та внутрішні чинники ситуації
Для кожного конкретного підприємства ситуації, що впливають на результат досягнення поставлених цілей можуть бути індивідуальними чи загальними. Так, наприклад, до загальних чинників ситуації відносять:
1.Глобальні чинники – ситуації, що мають глобальний широкий вплив на мікро та макро економіку країн світу. До таких чинників можна віднести економічну кризу, пандемію, війни, природні катастрофи, інноваційні відкриття, політичну нестабільність, переворот влади в країні та інші. Такі фактори впливають на бізнес прямо чи опосередковано в залежності від інтенсивності впливу, географічного розташування підприємств, валюти основних активів бізнесу, масштабів та інше. Так чи інакше, але завданням менеджера буде пристосування до нового зовнішнього середовища. Яскравим прикладом сьогодення є світова пандемія корона вірусної інфекції.
За підсумками І кварталу ВВП країн Єврозони через кризу впав на 3,6% (сезонно-скоригований показник до ІV кварталу 2019 року (Рис.1) , замість прогнозованих раніше 3,8% і зростання на 0,0% в останні 3 місяці 2019 року.
Падіння ВВП відбулося і в порівнянні до І кварталу 2019 року. Зокрема, таке падіння ВВП Австрії становило 2,6%, Іспанії – 5,2%, Франції – 5,3%, Італія – 5,3%.
Не стала виключенням і Україна, де за підсумками І кварталу сезонноскориговане падіння ВВП до попереднього кварталу склало 0,7%, а падіння квартал до відповідного кварталу – 1,3% (Рис.2).
Але найбільших втрат вітчизняна економіка зазнала у ІІ кварталі. За попередніми оцінками Мінекономіки падіння ВВП до ІІ кварталу 2019 року склало 11% (при прогнозованих 14%).
Аналіз впливу пандемії на світову економіку вартий окремої наукової роботи, але головне, що необхідно висвітлити в рамках мого дослідження те, що пандемія гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARSCoV-2, стала тим фактором, який змусив весь світ переглянути не лише свої прогнози розвитку, свою короткострокову економічну та соціальну політику, але і по іншому підійти до формування власних пріоритетів на довгостроковий період. Уроки, винесені людством з цієї пандемії, можуть змінити не лише моделі управління у майбутньому, але і соціальну поведінку людства.
2.Галузеві чинники – ситуації, що виникли в окремій галузі в якій здійснює підприємницьку діяльність компанія. До таких чинників можна віднести: перехід на більш екологічні методи виробництва, інноваційний і технологічний прогрес в галузі та інші.
Прикладом галузевого чинника є поява і широке поширення використання відновлювальних джерел електроенергії (вітряки, сонячні батареї). Сонячні електростанції вже не є рідким явищем, а навпаки – все частіше використовуються в Україні. Така тенденція зумовлює початок кризи і занепаду вугільної галузі, адже видобуток і переробка вугілля в електроенергію дуже трудомісткий та дорогий процес. Так, в регіоні Західного Донбасу вже запланована реструктуризація вугільних підприємств. З огляду на ситуацію в регіоні і відсутність інших виробництв, що будуть давати робочі місця для людей, така ситуація призведе до повного занепаду. Тому правильний підхід до управління, з урахуванням всіх особливостей цієї галузевої ситуації, дасть змогу зберегти соціальну захищеність населення і створити нові підприємства в регіоні.
3.Соціальні чинники – ситуації, що тісно пов’язані з людиною. А саме: нестача кваліфікованих кадрів, міграція трудового населення, поява нових професій та зникнення старих, рівень життяі соціального захисту населення та інші.
1.4. Ситуаційна креативність менеджера
Особистісні якості кожного керівника – це основна передумова хороших результатів його роботи.
Креативний менеджер – це та людина, управлінець, який має високий потенціал менеджера, що постійно розвивається. Важливе місце також посідає відсутність самообмежень, тобто внутрішніх бар’єрів, основою чого є висока адекватна самооцінка, емоційна врівноваженість, стійка система цінностей, чітке бачення мети, творчий підхід до вирішення справ, прагнення до постійного саморозвитку.
Також сучасна стратегія креативного управління базується на творчому підході до діяльності не тільки керівництва, але й усього колективу. Тому креативному менеджеру необхідно розвивати і використовувати не тільки власний потенціал, а й усього персоналу організації.
Сучасний креативний менеджер за допомогою методів управління впливає на процес досягнення визначених організацією цілей на всіх етапах. Його діяльність стосується двох взаємопов’язаних напрямків: управління діяльністю та людьми. Згідно з напрямками діяльності в системі суспільного виробництва менеджер є особистістю, керівником, лідером, дипломатом, вихователем, інноватором.
Ситуаційний підхід визнає, що керівник повинен застосовувати різні прийоми в різних ситуаціях для ефективного досягнення цілей організації. Він концентрується на ситуаційних відмінностях між організаціями і всередині організацій.
Вихідні положення ситуаційного підходу до управління:
1. Керівники повинні бути ознайомлені із засобами професійного управління, які довели свою ефективність, розуміти зміст і особливості процесу управління, індивідуальної і групової поведінки, методів планування і контролю, прийняття рішень. Для цього потрібно швидко накопичувати теоретичний і практичний (власний та інших) досвід ефективного управління в різних ситуаціях.