Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність теми дослідження. В сучасних складних економічних умовах господарювання підприємствам необхідно відповідати вимогам споживачів, успішно конкурувати на ринку, адаптуватися до змін зовнішнього середовища. Вітчизняні підприємства мають не просто пристосовуватись до змін у зовнішньому середовищі, а випереджати такі зміни. Сучасні умови господарювання характеризуються пошуком стратегій, що дозволяють підприємствам виживати і розвиватись в зовнішньому середовищі. Загострення проблем, пов’язаних з обґрунтуванням і забезпеченням формування стратегії розвитку підприємства та управління цим процесом, підтверджує значущість цих питань для підприємств України. На наш погляд, управління змінами можна розглядати як необхідність розвитку підприємства.
XX століття не безпідставно називають століттям управління. Науково-технічний прогрес призвів до такої економічної, політичної, екологічної, військової глобалізації в сучасному світі, коли окреме рішення, перетворене на дію з управління, виходить далеко за межі організації, в рамках якої воно прийняте. Нині від професіоналізму управління залежить успіх або невдача економічних реформ, що проводяться в країні, підприємницький успіх або банкрутство.
У зв'язку з цим значення стратегічної поведінки, що дозволяє фірмі виживати в конкурентній боротьбі в довгостроковій перспективі, різко зросло в останні десятиліття. Всі компанії в умовах жорсткої конкурентної боротьби і швидко змінної ситуації повинні не тільки концентрувати увагу на внутрішньому стані справ компанії, але і виробляти довгострокову стратегію, яка дозволила б їм встигати за змінами, що відбуваються в оточенні. Прискорення змін в навколишньому середовищі, поява нових запитів і зміна позиції споживача, глобалізація бізнесу, поява нових несподіваних можливостей, а також ряд інших причин призвели до різкого зростання значення стратегії і стратегічного планування в житті організації, а аналіз середовища став важливим інструментом управління розвитком підприємства. Він допомагає менеджерам різних рівнів забезпечувати баланс між підприємством і середовищем шляхом створення продукції і обміну її в зовнішньому середовищі на необхідні для забезпечення життєдіяльності підприємства ресурси. В процесі взаємодії із зовнішнім середовищем менеджера цікавить, перш за все, то, як повинно поводитися підприємство в довгостроковій перспективі, щоб в умовах конкурентної взаємодії з іншими підприємствами підтримувати баланс в обміні із зовнішнім середовищем і забезпечувати при цьому стійке функціонування підприємства.
У зовнішньому середовищі здійснюються динамічні процеси змін. Одні з них відкривають нові можливості для підприємства, створюють для нього сприятливі умови. Інші, навпаки, створюють додаткові труднощі. Для успішного виживання в довгостроковій перспективі менеджери повинні уміти передбачати труднощі, з якими може зіткнутися підприємство в майбутньому, і нові можливості, які можуть відкритися для нього. Тому в процесі стратегічного аналізу необхідно зосередити увагу на майбутніх погрозах і можливостях, пов'язаних із станом зовнішнього середовища, а також враховувати сильні і слабкі сторони внутрішнього середовища підприємства.
З огляду на вищесказане вважаємо, що тема дипломного дослідження є надзвичайно актуальною у сучасному умовах ведення бізнесу а тому існує необхідність її подальшої розробки.
Проблемам розвитку підприємства та управління розвитком присвячені роботи як вітчизняних, так і зарубіжних вчених, а саме: О.В. Раєвнєвої,
В.О. Василенко, В.С. Пономаренко, О.М. Тридіда, М.О. Кизима та інших.
Питання необхідності стратегічного менеджменту як основи управління розвиком сучасного підприємства та його методології є надзвичайно обговорюваними як з теоретичної, так і з практичної точки зору. Усобливої уваги заслуговують праці зарубіжних авторів: І. Ансоффа,
М. Портера, А.А. Томпсона та А.Дж. Стрикленда, П.Ф. Друкера,
Р.А. Фатхутдінова, О.С. Віханського, В.Д. Маркової, А.Т. Зуба та інших. У той же час зазначена тематика знаходить своє відображення і в досліджеенях вітчизняних науковців, серед яких В.А. Василенко, Т.І. Ткаченко,
З.Є. Шершньова, В.Д. Немцов, Л.Е. Довгань, Г. А. Осовська та інші.
З огляду на вищевказане, метою дипломної роботи є дослідження економічної та управлінської сутності розвитку підприємства, теорії та методології стратегічного менеджменту як основи управління розвитком підприємства, а також розробка заходів щодо удосконалення стратегії розвитку об’єкта дослідження.
Відповідно до цільової спрямованості дипломної роботи передбачено послідовне вирішення таких завдань:
з’ясувати концептуальні засади управління розвитком підприємства;
вивчити зміст та методологію стратегічного менеджменту в контексті управління розвитком підприємства;
з’ясувати коло проблем та необхідність впровадження стратегічного менеджменту на вітчизняних підприємствах;
провести діагностику внутрішнього та зовнішнього середовища досліджуваного підприємства як елементів стратегічного менеджменту;
розробити заходи з удосконалення стратегії розвитку досліджуваного підприємства на різних рівнях;
здійснити аналіз організації та стану системи охорони праці у підприємстві.
Об’єктом дослідження є процес управління розвитком підприємства з використанням методології стратегічного менеджменту.
Предметом дослідження є теорія і практика застосування елементів стратегічного менеджменту на підприємстві.
Об’єктом, на матеріалах якого виконувалось дослідження є товариство з обмеженою відповідальністю «Балмолоко» (ТОВ «Балмолоко»), що знаходиться у м. Балаклія Харківської області.
Методологічною основою дослідження є об'єктивні економічні закони розвитку суспільного виробництва. Інформаційною базою дипломної роботи є законодавчі і нормативні документи, що регламентують діяльність суб'єктів господарювання в Україні, офіційні статистичні матеріали, праці вітчизняних та закордонних авторів, матеріали преси та фактичні дані діяльності досліджуваного підприємства.
У дослідженні використано загальнонаукові методи наукової абстракції, аналізу та синтезу, історичних аналогій до пізнання економічних явищ, об'єктів і процесів, індукції та дедукції. При проведенні досліджень використано такі методи: структурно-логічного аналізу; комплексно-цільовий і ситуаційний підходи та метод аналізу ієрархій; статистичного і техніко-економічного аналізу; прийоми ранжування та експертних оцінок; матричний, графічний.
Практичне значення отриманих результатів дипломної роботи полягає у можливості їх застосування на підприємствах з метою удосконалення стратегій розвитку з використанням методів стратегічного менеджменту.
Апробація результатів дослідження здійнювалася при їх обговоренні на засіданнях кафедри менеджменту і адміністрування.