Зразок роботи
В умовах конкурентної сучасності будь-який бізнес часто стикається з компаніями, які надають такий же вид послуг, тому для того, щоб вирізнити себе і свій продукт з-поміж інших на ринку важливо його популяризувати. Така діяльність необхідна не лише для того, щоб збільшити прибутки, а в принципі існувати в жорстких умовах конкуренції. Для цього існує поняття реклами. [1]
Зараз є дуже велика кількість визначень поняття «реклама», і кожне з них по-своєму правильне. Саме слово «reclamare» походить з латинської мови і перекладається як «повторно кликати», «знову гукати» тощо. [1]
Якщо відкрити діючий закон України «Про рекламу», то там ми натрапимо на наступне визначення. Реклама – це інформація про особу чи товар, яка розповсюджена в будь-якій формі та в будь-який спосіб і призначена сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їх інтерес щодо таких особи чи товару. [1]
Найвідомішим серед авторів у сфері маркетингу є американський економіст, професор міжнародного маркетингу Вищої школи менеджменту Філіп Котлер, який у своїх працях відображає наступне визначення цього терміну: «Реклама являє собою неособисті форми комунікації, здійснювані за посередництвом платних засобів поширення інформації, з чітко вказаним джерелом фінансування». [1]
Іншими словами, реклама – це вид зв’язку, своєрідної комунікації, який направлений на велику кількість споживачів для інформування їх про існуючі товари чи послуги, їх якість, задля отримання певних цілей компанії, зокрема збільшення продажів, зростання клієнтів, освоєння нових ринків збуту, підвищення рівня пізнаваності бренду тощо. [1]
Як така, реклама виникла ще давно, однак нового й важливого значення вона почала набувати в умовах сучасності. Поняття реклами виникло ще в стародавні часи, коли торговці в Стародавньому Римі, Греції, які торгували різними продуктами харчування, шкірою, одягом, меблями, викрикували інформацію про свій товар. Заможні купці навіть наймали спеціальну людину, яка ходила по ринку чи біля житлових будинків і викрикувала інформацію про товар, його походження, ціну тощо. В даних країнах навіть існував бог торгівлі Меркурій або Гермес, який був наділений здатністю оповісника. [1]
Пізніше з’явились поняття ярмарків, на яких з часом постійні продавці почали продавати свою продукцію з тавром або фірмовим знаком. [1]
У XV-XVI століттях зародились поняття аукціонів, крамниць, куди ходили переважно вельможі, щоб придбати парфуми, елітний алкоголь та одяг. Роль піарників тоді грало дворянство, яке в своїх широких колах популяризовувало товари і послуги того чи іншого торговця. [1]
За кордоном в XX столітті реклама почала особливо активно розвиватись. Компанії-гіганти витрачали на рекламу з своїх бюджетів мільярди й мільйони доларів. Можливо, це буде дивно, але все ж головна роль в рекламі належить аж ніяк не телебаченню, а саме газетам. [1]
У 1980 роках минулого століття на рекламні зображення та інформацію, яка друкувалась в газетах, було витрачено компаніями понад 25 мільярдів доларів, на рекламу, яка транслювалась по телебаченню - 23 мільярди, на рекламу, яка поширювалась серед населення за допомогою пошти, - 17,1, на рекламні оголошення по радіо 6,9 і на журнальну майже 5,5 мільярда. Підприємства в США, які займались рекламою, у 70-80 роках минулого століття мали торговий оборот 23 млрд. доларів, а в 1985 році - 48,3 мільярда. [1]
В Україні в період соціалізму, тоталітаризму, Першої та Другої світових війн економічне життя трохи гальмувалось, через це реклама теж не набувала особливо нових форм. Однак в СРСР особливо популярними стали плакати, на яких закликали до тих чи інших дій, популяризували ті чи інші товари. [2]
В період становлення і розвитку СРСР реклама виконувала в більшості ідеологічні функції і фактично втратила своє першочергове значення. Велика увага в тодішній момент надавалася оформленню різноманітних вітрин, ярмарків, виставок, магазинів у вигляді реклам, спеціальному пакуванню товарів. [2]
Радіореклама в Україні починає свою історію від 1927 року – часу впровадження централізованого радіомовлення в Україні. В телевізорах між серіалами та передачами перші рекламні повідомлення можна було зустріти вже 1987 році. [2]
В цей час реклама у пресі плавно відходить на другий план. З середини XX ст. починають друкуватись підручники з ведення рекламної діяльності, яку з часом запроваджують в університетські програми як одну з дисциплін, яка необхідна для вивчення і підготовки кваліфікованих кадрів. [2]
Крім поняття «реклама» існує ще поняття «рекламний процес», що означає шлях розповсюдження інформації. Для того, щоб компанія досягнула результатів, однієї реклами недостатньо. Повинна бути присутнім цілий рекламний процес, рекламна кампанія. [3]
Основою рекламного процесу є рекламна кампанія. Іншими словами, рекламна кампанія - це декілька рекламних процесів, які об’єднані в одне ціле під однією метою, і розприділені в часовому проміжку так, щоб один захід з рекламної діяльності плавно доповнював інший. [3]
Рекламні кампанії теж бувають декільох видів.
Кожна рекламна кампанія переслідує певні цілі, зокрема: [3]
- посилення здатності підприємства і його товарів конкурувати з іншими компаніями;
- політичні цілі;
- соціальні цілі;
- створення та впровадження нових товарів та послуг на ринку;
- зростання попиту на товари і послуги;
- завоювання нових ринків;
- формування нових потреб.
Даний список може продовжуватись і надалі.
Основними завданнями рекламної кампанії можуть бути такі :
- ріст рівня продажів, а як наслідок цього – збільшення прибутку підприємства;
- встановлення та закріплення торгової марки того чи іншого підприємства на ринку збуту;
- формування переваг нових товарних асортиментів;
- створення режиму діалогу з покупцями, зворотного зв’язку тощо;
- визначення найбільш ефективних шляхів впровадження реклами, місць розміщення та її поширення на ринку збуту.
Зростання рівня ефективності рекламної кампанії може досягатись підприємством способом покращення планування своєї рекламної діяльності. Суть ефективного планування рекламної кампанії лежить у правильній постановці завдань та цілей, їх проведенні та оцінці одержаних результатів.
Керівництво компанії повинно забезпечувати ретельне планування кожного сегменту рекламної кампанії для подальшого отримання максимального ефекту. [3]
Плануючи та організовуючи рекламну кампанію, необхідно пам’ятати, що даний процес включає в себе не тільки створення, впровадження та поширення реклами. Планування рекламної кампанії є частиною значно більшого та ширшого поняття – плану маркетингу, бізнес-плану, а також в кінцевому результаті стратегії підприємства. Про ефективність рекламної кампанії можемо вести мову тоді, коли така рекламна діяльність комунікує і взаємодіє із засобами стимулювання збуту, і з маркетингом без посередників, і персональними продажами товарів, і з пропагандою. [4]
Також дуже важливе значення у плануванні та впровадженні рекламної кампанії відіграють ті, хто професійно займається такою діяльністю – маркетологи, smm-менеджери, таргетологи та рекламісти. Щоб рекламна кампанія була розроблена та впроваджена на належному рівні, важливо залучати до цього процесу спеціалістів, які мають належний рівень підготовки, потрібний рівень знань та досвіду. [4]