Зразок роботи
28vika055@ukr.net
На сьогоднішній день зовнішньоекономічна діяльність є однією з найважливіших складових діяльності підприємства, завдяки вмілому управлінні підприємство швидко розвивається на світовому ринку, створює значну конкуренцію іншим підприємствам з аналогічною діяльністю. Розвиток зовнішньоекономічної діяльності підприємства є першочерговою задачею будь-якого підприємства для досягнення високого рівня престижності на світовій арені та зацікавлення у співпраці клієнтів з-за кордону, що в свою чергу збільшить прибутки.
Із розвитком міжнародних економічних зв’язків у світі та посиленням міжкраїнних інтеграційних процесів, функціонування підприємств всередині національної економіки майже не можливе без втручання тією чи іншою мірою у зовнішньоекономічну сферу. Експорт продукції, купівля необхідних товарів за кордоном, обмін досвідом, залучення технологій, участь у виставках та конференціях, організація торгівлі, орендні операції та навіть обмін валюти є проявами зовнішньоекономічної підприємств всередині економіки. Підприємства є особливими учасниками зовнішньоекономічних зв’язків, участь яких у більшості випадків визначається саме веденням зовнішньої торгівлі з суб’єктами господарювання інших країн.
Зовнішньоекономічна діяльність виконує величезну роль у підвищенні економічної ситуації держави, підвищення рівня життя населення і зміцненні положення держави на світовій арені. Експортні операції, які є складовою частиною зовнішньоекономічної діяльності є першочерговим джерелом отримання прибутку. Досягнення максимальної ефективності експортних операцій, а, отже, максимізація прибутку можлива тільки завдяки максимально ефективній організації зовнішньоекономічної діяльності.
Проблема ефективного ведення зовнішньоекономічної діяльності українських підприємств та світі є завжди актуальною, адже дана діяльність не локалізується в межах кордонів однієї країни, а здійснюється у сучасному турбулентному світовому економічному середовищі. Дане середовище позначене наявністю значного рівня конкуренції, високих вимог до якості товарів та послуг, а також постійними змінами «правил гри».
Для того щоб підприємство було конкурентоздатним та успішним у максимізації своїх поточних і перспективних доходів, йому потрібно направити свою маркетингову, а через неї інвестиційну, інноваційну та виробничо-збутову діяльність на виявлення а також всебічне використання тих ринкових можливостей які існують на даний момент та є у перспективі. В свою чергу, слід зазначити що здійснення такої діяльності на підприємстві як, «управління зовнішньоекономічним розвитком», спрямована на ухвалення економічно обґрунтованих рішень з управління проектами що при ефективному здійсненні приносить фірмі нові більш кращі позиції на ринку, збільшує попит на продукцію, покращує його фінансовий стан і відповідно підвищує дохідну частину.
Забезпечення ефективного механізму ведення зовнішньоекономічної діяльності є одним із важливих кроків на шляху нарощення його конкурентоздатності на світовому ринку. Даний аспект діяльності потребує досить значних організаційних вкладень та затрат часу задля побудови дієвої системи ведення, управління та контролю. Дана система включає багато важливих функцій, виконання яких необхідно забезпечити підприємству, серед яких розробка стратегії зовнішньоекономічної діяльності, аналіз внутрішніх та зовнішніх факторів, що впливають на здійснення ЗЕД підприємством, оцінка ризиків, розробка плану дій, моніторинг та контроль, збір інформації, перевірка відповідності сучасним вимогам та тенденціям та багато інших.
Безумовно, оцінка ефективності зовнішньоекономічної діяльності підприємства та розробка подальших шляхів її вдосконалення буде значно різнитися в залежності від розмірів, форми власності, сфери діяльності та багатьох інших параметрів. Багато авторів у своїх працях приділяють увагу саме організації зовнішньоекономічної діяльності на промислових підприємствах. Серед авторів, що займалися дослідженням даного напрямку ЗЕД можна назвати праці Вакульчик О. М., Гавловської Н.І., Дейнеко Л.В., Дубицького Д. П., Ковалевської А.В., Купчак Я. П., Мантур-Чубатої О.С., Машталір П.М., Свідерської А.В. Різноманітні теоретичні та практичні аспекти зовнішньоекономічної діяльності також розкриті у роботах значної кількості авторів, серед яких варто виділити наступні прізвища: Вічевич А. М., Гребельник О. П, Гришко Н.В., Дідківській М. І., Заєць М.А., Козак Ю.Г., Логвінова Н.С.,Новак В.О., Прокушев Є. Ф., Стрельбіцька Н.Є. та інші.
Не зважаючи на значну кількість робіт присвячених даній тематиці у вітчизняній економічній літературі, актуальність дослідження даного аспекту діяльності підприємств ніколи не втратить своєї актуальності, адже, як уже було зазначено, дана діяльність здійснюється у динамічному середовищі, що передбачає постійні зміни в умовах, способах та результатах зовнішньоекономічної діяльності.
Мета та завдання дослідження. Метою кваліфікаційної роботи є оцінка умов ведення зовнішньоекономічної діяльності підприємствами в Україні та розробка шляхів її вдосконалення на сучасному етапі розвитку економіки. Із загальної мети випливають такі завдання дослідження:
- визначити характеристику сучасного стану зовнішньоекономічної діяльності українських підприємств;
- дослідити фактори впливу на експортну діяльність підприємства;
- узагальнити міжнародну галузеву спеціалізацію підприємств;
- проаналізувати формування ринкової стратегії у процесі діяльності українських підприємств;
- здійснити аналіз динаміки іноземних інвестицій на державному та регіональному рівнях;
- оцінити проблематику експортного потенціалу українських підприємств;
- узагальнити моделі організаційних форм зовнішньоекономічної діяльності підприємств України;
- запропонувати напрями удосконалення іноваційно-інвестиційної політики зовнішньоекономічної діяльності регіональних підприємств.
Об’єктом дослідження є механізм здійснення зовнішньоекономічної діяльності підприємствами України.
Предметом дослідження є сучасні умови та способи ведення зовнішньоекономічної діяльності на підприємствах.
Методи дослідження. У процесі підготовки роботи використовувались методи дослідження, що базуються на загальнонаукових та емпіричних прийомах економічної науки. Тому в процесі оцінки умов та результатів зовнішньоекономічної діяльності підприємств нами були використані економіко-статистичний метод та метод абстрагування, методи систематизації та узагальнення. Використовувалися методи опису, порівняння, вимірювання та спостереження.
Інформаційну базу кваліфікаційної роботи складають наукові статті вітчизняних та зарубіжних авторів, дисертації на здобуття наукового ступеня, підручники та посібники з обраної тематики, нормативно-правові акти, аналітичні звіти державних органів управління, дослідження консалтингових агентств, статистичні дані міжнародних організацій, публікації сайтів, внутрішні дані про діяльність досліджуваного підприємства, дані Державної служби статистики, стандарти міжнародних організацій та ін.
Наукова новизна одержаних результатів полягає у виявленні актуальних результатів та проблем зовнішньоекономічної діяльності підприємств в Україні.
Практичне значення отриманих результатів полягає в удосконаленні системи ЗЕД на підприємстві за допомогою виявлених першочергових шляхів, які повинні бути імплементовані на рівні держави та підприємства.